Trött på trasslande flätlinor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trött på trasslande flätlinor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kanske lite upprepningar men så här ser jag det...

En haspelrulle med bra linupplägg och bra kullagrad lintrissa löser det mesta.
    Sedan gärna en plattare superlina, t.ex. Fireline eller andra linor som är svetsade (fused).
    Många haspelrullar klarar runda flätlinor galant men inte alla.

Har du en dålig (eller ej uppsmörjd) haspelrulle får du problem även med nylonlina.

Bra beteslås med kvalitetslekande är den sista delen av ekvationen. Eller ett trippellekande, som tidigare nämnts.

Det behövs verkligen inga västingrullar. Mina Mitchell 300XE och Daiwa Procaster (både bakbromsade med fightingbroms och vanliga frambromsade) klarar både flätlinor och svetsade superlinor utan några som helst problem.

Prova att smörja lintrissan på din ABU Cardinal med rullolja - det kan hjälpa avsevärt om du inte redan gjort det.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2015-11-10, 10:32.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Gössermann Visa inlägg
      Nu har jag tröttnat på trasslande flätlinor (prövat flera bl.a. Fireline och TeamDragon 0,2 mm). Ett elände varje gång jag fiskar med Rogerdraget, Vicke eller spinnare. En anti-kink före draget hjälper, men inte helt. Använder haspelrulle, en gammal trotjänare ABU Cardinal 55, som jag annars är mycket nöjd med när jag fiskar med skeddrag, jigg och wobbler. Kan det vara en idé att gå över till multiplikatorrulle? Har dock aldrig fiskat med en sådan.

Hej Henrik;

Jag har också sparat exemplar av den äldre, svensktillverkade ABU Cardinal 55, men använder den endast vid fiske med homogen nylonlina eftersom den fungerar betydligt bättre då. Det kan bero på att linuppläggningen är något konisk på den gamla Cardinal-rullen och då släpper rullen gärna ifrån sig flera varv flätlina samtidigt vid kast med trassel och vindknutar som följd. I motsats till den homogena nylonlinan verkar den mjuka flätlinan gärna ha förmåga att suga med sig flera varv lina vid kast...

Köp därför en eller flera bulkspolar 0,28 mm Super Silver Thread här .. http://www.trumman.com/silver_thread/silver_thread.htm.. och dina trasselproblem är automatiskt borta för evigt...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2015-12-17, 17:43.

Kommentera

Tack för en massa bra tips på linor och rullar! Ämnet engagerar, märker jag.
        Det där med trippla lekanden är enkelt att tillämpa; det ska jag göra redan idag. Sen ska jag pröva nya linor. En fråga till Old Firehand: finns det även färgad Super Silver Thread. Jag behöver en klar linfärg för att kunna se så bra att jag kan knyta linan.
        När det gäller rulle är jag fortfarande "in the dark". Jag har tidigare fiskat med både Mitchell (ultralätt) och med min frus Shimano, men Mitchell trasslade oerhört mycket mer än Cardinalen och Shimanon har en egenhet att bygeln plötsligt fälls tillbaka mitt i ett kast, och då är det good bye tiill draget.
        Gråt inte...
        båten ligger i vassen still
        full med gäddor och braxar
        full med ålar och laxar
        (Alice Tegnér)

Kommentera

Vill nog påstå att jag ALDRIG har fått lintrassel på mina Shimanorullar tillsammans med fireline. Däremot med penn och Abu rullar. Alla i ungefär samma prisklass förutom abu revo som är dyrast och verkligen inget som föll mig på läppen.

Kommentera

Kör aernos och stradic med powerpro 8 lb, alldrig trassell. Byt rulle och lina.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
              Svaret är enkelt.
              Haspel =nylonlina
              Ambassadur =flätlina.
              Alla som fiskar med haspel vet att det är lätt att få öglor som leder till trassel.
              Ambassadur förutom att den trasslar mindre har mycket längre livslängd. Har en som är 25 år funkar fint fortfarande.
              Cardinal 55 saknar väl IAR dom rullarna passar ännu sämre med flätlina.
              Med byte till ambassadur slipper du även problemet med beten som hänger upp sig i tafsen vid utkast.

Mvh Fredrik

Kul å fara med osanning?

Kommentera

Tack för en massa bra tips på linor och rullar! Ämnet engagerar, märker jag.
                Det där med trippla lekanden är enkelt att tillämpa; det ska jag göra redan idag. Sen ska jag pröva nya linor. En fråga till Old Firehand: finns det även färgad Super Silver Thread. Jag behöver en klar linfärg för att kunna se så bra att jag kan knyta linan. När det gäller rulle är jag fortfarande "in the dark". Jag har tidigare fiskat med både Mitchell (ultralätt) och med min frus Shimano, men Mitchell trasslade oerhört mycket mer än Cardinalen och Shimanon har en egenhet att bygeln plötsligt fälls tillbaka mitt i ett kast, och då är det good bye tiill draget.
                Hej Henrik;

Super Silver Thread och Excalibur Silver Thread är glasklara nylonlinor = flera hugg! Det finns andra fabrikat av både fluorgula, gröna, blå och orange nylonlinor att välja bland...

Själv är jag skeptisk mot färgade linor eftersom jag både vid spinnfiske och trolling upprepade gånger har märkt att både Lax och Öring och ibland även Gädda skyggar för starkt färgade linor. Vid trolling använder jag själv vanliga glasklara nylonlinor och speciellt vid trolling efter Lax och Öring. Vid flerspötrolling kan det dessutom bli verkligt otäcka problem när flera flätlinor hakar ihop och börjar tvinna sig med varandra...

Att knyta mina favoritknutar "Palomar Knot" och "Uni-Knot-Loop" bör du träna på tills du liksom jag klarar det i beckmörker....

Nothing is forever!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2015-11-11, 12:09.

Kommentera

...Jag behöver en klar linfärg för att kunna se så bra att jag kan knyta linan...
                  Den saken kan du lösa i ett nafs med en spritpenna i lämplig färg! Bara att sätta spetsen mot linan och dra den en decimeter eller två...
                  Fast jag skulle hellre köra Fireline och ev. en ny rulle. Inget ont om 55:an men det har hänt lite på rullfronten...

Kommentera

Jag kan varmt rekommendera Fireline och liknande "fused" linor, framför både runda flätlinor (som bäddar för lintrassel) och nylon (som gör att du inte känner om det är en fisk eller tångruska du har på kroken).

Att köpa marknadens dyraste haspelrulle bara för att slippa linstrul är verkligen overkill de luxe.

Kommentera

Det är mina erfarenheter. På den tiden jag fiskade med haspel. Cardinal black max, shimano shahra fick jag byta flätlina ett par gånger per år pga av trassel.
                      På ambassadur brukar jag byta vart 3,e år då har jag vänt på den också. Nu är jag pappaledig från fisket blir inte så många pass per år.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 397 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar
                      1 664 visningar