Trassel flätlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trassel flätlina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trassel flätlina

Hej
    Jag har en gammal Shimano Sedona 4000 med plastspole. Jag kommer inte ihåg vilken flätlina jag hade innan men haft den riktigt länge, säkert 6-8år minst. Tyckte den var riktigt sliten på slutet så jag bytte till Powerline Plus 0.23 som är helt rund och styvare från itati. Kommer inte ihåg diametern på gamla flätlinan. Den nya rasslar det till och trasslar vartannat kast typ med ett 18gr drag. (Använder detta till gäddfiske). Trodde då linan inte passade min rulle så bytte till Fladens Maxximus quick sink 0,23 (minsta som fanns i affären i falkenberg) den kändes mycket mjukare så tänkte nu funkar det då Powerline Plus är väldigt styv. Dock bestod problemet med trassel vartannat kast typ. Hade aldrig några problem med den gamla flätlinan som jag köpte på Wollmars som de spolade på men kommer ej ihåg märke eller diameter. Hittade en extraspole till rullen hemma som jag testade att rulla på Powerline Plus linan för att se så kanterna på spolen inte var för sträva och höll emot linan vid kast och släppte iväg flera varv samtidigt så det blev trassel, den, extraspolen var "lenare" runt kanterna men trasselkasten bestod ändå. Vad rekommenderas till haspelfiske efter gädda/abborre/havsöring? Vilken diameter och flätlina för ändamålet rekommenderas?

Fireline 0.15-0.20. Det är linan som strular minst till haspel.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Själv skulle jag spola på Fireline i diametern 0,15 - 0,20 mm. Fireline är i mitt tycke den lina som funkar klart bäst på haspelrullar. Den strular minst och är lagom styv och har enligt mina egna erfarenheter minst benägenhet att få "vindknutar".

Har testat flera olika flätlinor genom åren men återvänder hela tiden till gamla hederliga Fireline.

//Tantor
      [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Trassel flätlina

Kan det vara så att uppläggningen blir för slapp, plus att det är lite för mycket lina på rullen?
        Då har jag för mig att det kan åka av för mycket lina liksom med trassel som följd.
        Jag fick liknande problem, men utan linbyte, då räknade jag bort rullen som förbrukad eftersom linuppläggningen verkade ha problem typ.
        Kan det vara så att din rulle har fått nådastöten i samband med linbytet och det kanske inte har med själva linan att göra, eller nån kombination av ovanstående?
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Problemet tycker ja främst gäller de billigare modellerna av haspel. Där brukar fireline vara det bästa. Kommer man upp i prisklasserna så funkar oftast de flesta linorna.

Det är oftast linuppläggningen o spolens utformning som skiljer sig. De förstnämnda e a och o för att undvika trasdsel
          Senast ändrad av jimmy85; 2015-08-16, 20:50.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Låter som att det kan vara för mkt lina på spolen eftersom det trasslar så ofta.

Kommentera

Låter som för mycket lina och/eller att den är för tjock.
              0,23 mm flätlina i kombination med ett drag på 18 gram (speciellt drag som inte ger något större motstånd i vattnet) kan innebära att linan lägger sig löst på spolen.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ingen som grundar med nylon? jag hade en del problem med trassel innan jag började med det... märkte att linan slirade på spolen för den hade inget bra grepp

Kommentera

Klart att en grundar med nylon (och andra kör t.e.x. med eltejp).

Är det inte gjort i det här fallet och linan slirar blir den ju ännu lösare påspolad vid fiske.
                  Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2015-08-17, 22:16.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Hoppas du hasplade på linan...

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                    12 svar
                    1 354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                    19 svar