Testa nylon till abborre fisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Testa nylon till abborre fisket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Freedee Visa inlägg
    Så du menar att det är bättre att dra loss fisk ur vegetation med en nylonlina?! Och om du tror dom endast fiskar i vegetation har du tydligen inte kollat tillräckligt på youtube Eller du kanske har fiskat bass i staterna?
    Ja det är ju din åsikt och nödvändigtvis inte en sanning bara för det. Men ursäkta om jag vill skriva min tankar och funderingar, visste inte att du hade ensamrätt att skriva om bassfiske med nylon/fluo i den tråden......

Du letar gärna upp en grynna och du jiggar där.. jag fiskar inte på det sättet utan jag fiskar med hardbaits i 0.5-1.5m djup, i vass å gräs, med flätlina.
    du tror inte han menar att eftersom dom oftast fiskar på kort lina,relativt grunt med korta kast,så märks inte nylonlinans nackdelar alls på samma sätt som vid vårt abborrfiske med längre kast på djupare vatten...däremot kanske fördelarna märks desto bättre med hårda hugg på kortare lina....för övrigt tycker inte jag heller att man kan jämföra vårt abborrfiske
    med bassfisket rakt av som många gör...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tjääna
      Jag kommer ihåg första gången jag "råkade" ut för flätlina. Det var de magiska abborråren 93-94 i sthlms skärgård. Jag körde som vanligt med en ofärgad 0,22 nylon, men polaren hade köpt grön flätlina . Kommer aldrig glömma hur han fiskade "skiten" ur mig. han fick typ 100 st och jag ett 20 tal. Till saken hör den att jag brukade alltid vara den som drog mest. Hur som helst så upprepade sig historien vid nästa tur, han utklassade mig helt. Jag gick direkt och handlade flät och sen var allt som vanligt igen dvs "husse" satte polaren på plats.

Med dessa erfarenheter så tycker jag det är intressant med den här tråden och kommer att testa nylon igen eftersom borrefisket varit trögt än så länge denna säsong. Kommer nog att testa/försöka jämföra redan imorgon.

Tänk vilka olika erfarenheter och resultat vi har av lika prylar, intressant, intressant.

På dom igen
      Bb
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        Intressant tråd.

Jag undrar om Jerklimpan i första inlägget pratar om huggfrekvensen eller antalet landade abborrar... Om antalet landade abborrar är långt under det antal som hugger så kan man fiska med ganska löst ställd slirbroms.

En parameter har glömts bort - spöet. Jag använder ett dropshotspö med mjuk topp. Då har Fireline (0,10 mm men även 0,12 mm) fungerat utmärkt de få gånger jag fiskat abborre på det sättet.

Jag metar abborre oftast och vid flötmete är det nylon hela vägen och vid bottenmete Fireline och tafs av nylon eller fluorocarbon.

Hade jag spinnfiskat med styvare spö så ser jag fördelarna med nylonlina.
        Man får ingen abborre med flätlina. Bengt Öste berättar att många misslyckas med jiggfisket för dom har för tjock lina.
        0,15 flätlina är som 0,30 nylon.
        Jag får mycket mera hugg med 0,20 nylon.
        Tappade fiskar är nog mindre för abborren sitter sämre.

Mvh Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
          Man får ingen abborre med flätlina. Bengt Öste berättar att många misslyckas med jiggfisket för dom har för tjock lina.

Mvh Fredrik
          Vad menar du med 0,15 flätlina är som 0,30 nylon?

Kommentera

Ta 2 likadana rullar spola på 100 m 0,15 nylon resp 100 m 0.15 flätlina. Då kommer du se att flätlinan fyller upp spolen mycket mer.

Kommentera

Tänk vilka olika erfarenheter och resultat vi har av lika prylar, intressant, intressant.
              Tänk va tråkigt om det bara funnits en sanning då hade jag alltid haft rätt

Kommentera

Menar du alltså att du är singel? Jag hade oftast rätt förr....
                Det har du säkert fortfarande även om en del har svårt att förstå det

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg

Mvh Fredrik
                  Den första meningen tar jag som ett skämtsamt inslag i debatten.
                  Kanske var Öste för upptagen med pipan när han fiskade med flätlina...

Jag räknar att en 0,10 mm Fireline bygger på spolen som en 0,20 mm nylon. Så tjock lina... Nja...
                  Sen har jag en nylontafs eller FC-tafs (omkring 0,20 mm och längden minst 50 cm).

När sitter abborren sämre?
                  Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2015-08-03, 19:24.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                    När sitter abborren sämre?
                    När den är full?

Kommentera

Min farfar fiskade med nylon, vi som är lite modernare fiskare fiskar med flätlina annars finns det risken att man blir utklassad "a la Barabajare".

Sen det finns bra linor och det finns bättre linor. Seaguar Smackdown är den tunnaste lina jag har testat och det kanske finns flera sådana ute i världen, antar jag. Fireline ligger tyvärr inte ens på plats 15 på min lista.

Att man tappar mer fisk med flätlina är en myt. Det är lättare att skylla på linan eller fiskerulle eller kanske tom spöaktion än att titta på vad man själv kan göra bättre som fiskare.

//T
                      Senast ändrad av tonyex; 2015-08-03, 20:00.

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar