StrikeWire Predator 0,36 - usel kvalité? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

StrikeWire Predator 0,36 - usel kvalité?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• StrikeWire Predator 0,36 - usel kvalité?

Köpte för ett år sedan ny lina till min Ambassadeur 5601JB efter att linan som suttit på sedan jag köpte började kännas trist. Ville bara testa en ny lina men gamla linan var det inge fel på trots att den suttit på rullen i 3 år.

Kollade lite här på forumet och beställde en Strike Wire Predator X8 CAMO lina på 0,36mm. Och linan var helt okej förra året när den var ny. I Veckan har jag kört ett hårt fiskepass och har under veckan kastat av linan tre gånger.
    Linan har gått av en lång bit ovanför tafsen.
    Sedan jag kastat av linan 2 gånger började jag knyta om linan men efter många kast flög ytterliggare ett drag med tafs av och nu är jag less på denna skit.

Jag vet inte vad det kan beror på men jag spekulerar i att kvalitén på dessa linor som är flätade 8st till en inte håller lika länge.

Är det någon fler som haft problem med dessa nya linor? Och vilken lina ska man köpa ny som då håller för extrem fiskare som lägger mer fisketimmar än vad normal personer gör?

Har haft samma lina på ena rullen i snart 2år nu. Fiskar kontinuerligt med den och aldrig kastat bort ett drag.
    Det år inget längre in på spolen som hindrar den från att snurra så det tar tvärstopp efter några meter du kastar?

Kommentera

Tja!

Har ingen erfarenhet av den linan bortsett från det jag läst om den och enligt de flesta verkar den va skit.. Kan dock rekommendera den linan jag använder, Tuf line XP. Riktigt grym lina! Använder den på både gäddrullarna och borrerullarna och i diameter 0.32 eller 0.28 (minns inte vilken jag har på) så håller den för ALLT! Kan bokstavligen plocka upp stockar från botten och bogsera båtar med den om det nu är det man vill göra.. Rund i profilen och kastar väldigt fint. Färgen matas av ganska fort, men vem bryr sig när den dessutom är billig! Ungefär som Powerpro (som jag också tycker är fet) fast halva priset!

Kommentera

Rullen har jag plocka ned och smörjt upp och bör inte vara den. Ser inget fel eller känner inget där. Var ute igår och hade kraftig vind och drog iväg ett par långa med-vindskast för att lägga upp linan och inga problem.
        2 av kasten där linan gick av flög draget bara iväg, inget tjorv med rullen som att det skulle stanna upp som när man får trassel.

Efter att jag insett att jag har problem med linan började jag vara väldigt försiktigt. Med tidigare linan som höll KUNDE jag dra hela båten med ankare i när man satt fast om jag ville. I veckan har jag aldrig utsatt linan för press när jag fastnat utan bara åkt dit och lirkat lös draget.

Tack för tipset Carta.
        Jag fundera också på vända på linan. Men å andra sidan börjar det bli så dyrt att kasta bort drag och tafsar att det är mer lönsamt att köpa ny bättre lina. Kanske fick ett måndagsexemplar?

Kommentera

Jag har använt mig av Strike Wire Predator X8 0.32 i 2 år och har aldrig upplevt några problem. Linan har aldrig gått av och den har varit med om väldigt mycket..

Kommentera

Har den linan på en av mina Ambor. Linan har sina svagheter som sina styrkor precis som alla andra linor. Just den linans svaghet är att den inte är speciellt nöttålig. Har haft en del brott vid bottennapp där linan antagligen legat över en sten el dyligt och då går den av väldigt lätt. Det syns på brottet att den nötts av. För övrigt är det en bra lina. Rund tät, kastar som en gud. tyst och smidig, lagom styv, hög styrka.

Att linor smäller av vid kast har inte med linan att göra. Det beror på dig hur du kastar. Ingen lina ska gå av oavsett om det är 0,12 nylon (det är bara nått 100 gram du kastar) Samtidigt som ingen lina håller om du kastar fel, skapar slaklina i utkastat som hastigt spänns upp kan ge enorma peaklaster (ryck).

Har sett många fiskare kasta av sina linor och det är kopplat till din kastteknik.

Men om du fiskar där det är mycket sten så ska du vara aktsam vid bottennapp, att slita å dra gör att du skaver linan om den ligger över en sten. Åk fram till bottennappet och lyft/lossa rakt upp eller bakåt. Om du misstänker nötning pga bottennapp så ta av 1-1,5m av linan efter varje händelse.

Med tidigare linan som höll KUNDE jag dra hela båten med ankare i när man satt fast
            Kan bokstavligen plocka upp stockar från botten och bogsera båtar med den
            Du har nog mer än kasttekniken att fundera över. Ingen rulle eller lina mår bra av detta. Ett skevt stativ kan innebära otrevliga konsekvenser som tex det du just berättat. Va rädd om grejjorna och använd dom till vad dom är gjorda för. Och varken linor eller rullar är avsedda att vara ankarwinch eller mudderverk för stockar.
            Senast ändrad av Exxet; 2015-05-29, 10:54.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Även om linans kvalitet skulle va kass så borde den inte va SÅ kass. Låter definitivt som ett måndagsexemplar. In i butiken och byt, passa på att be om några drag för sveda och värk!

Kommentera

Har du kollat så att spöringarna är hela?

Kommentera

Ursprungligen postat av Carta Visa inlägg
                  Även om linans kvalitet skulle va kass så borde den inte va SÅ kass. Låter definitivt som ett måndagsexemplar. In i butiken och byt, passa på att be om några drag för sveda och värk!
                  Ska han ett år senare lämna tillbaka linan och be om fiskedrag som kompensation?

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
                    Har du kollat så att spöringarna är hela?
                    Exakt min tanke... Hände mig samma sak och där var det toppringen som var skadad och hade en vass egg.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                    12 svar
                    1 381 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                    19 svar
                    1 649 visningar