Svartzonkerbraid bra eller anus? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svartzonkerbraid bra eller anus?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tuf line xp bra lina prisvärd. Jag hade tracer braid 0,28
    Sämsta linan gick av. Jag har fiskat gädda i 20 år jag vet nog hur man knyter. Svartzonker braid är väll samma men annan förpackning.

Kommentera

Ursprungligen postat av pygmen Visa inlägg
      Tack för input.

Den kanske inte har brustit, men ni multinissar kör ju med såna djävulska tjocklekar... 0.35-0.40 är ju typ mer än man körde på monolinornas tid.

Är det för att spara draget vid skatbon eller tycker du det är nödvändigt till gäddfiske för att tåla mer nötning mot sten o grenar?

Jag tänkte eventuellt testa strax över 0.20 nämligen..
      Tror bla att det är linans förmåga att skära ner i spolen man oftast kör med tjockare lina till haspel, även om det är tracerbraid!

Kommentera

Jaha, nån annan skrev det jag skrev! Har inte testat den, men min favorit, som jag haft minst problem med är vanlig hederlig powerpro! Kör 0.36 resp 0.32!

Kommentera

0,23 tracer braid har varit kanon, och den utländska 12lb test kan du dra en färja med.
          https://fiskealand.com

Kommentera

SZ braid är en lina jag testat på två multirullar men alldrig mer den linan!
            Stadig som satan, fin lina att kasta med, färgar dock av sig i början men det stora problemet för mig var att den grävde ned sig i spolen. Har testat att dra ut all lina och göra om ordentligt men efter ett tag så har det börjat om.
            Fiskar annars med TracerBraid och detta har alldrig hänt! Kan inte vara samma typ av lina.
            Har även hört från sportfiskebutik att de fått klagomål på just detta med att SZbraid skär ned i spolen.
            I näst kast så .....

Kommentera

Jag kör med så grov lina för att kunna göra vettiga lassokast med den

Kommentera

kör på tjockare lina då? mina hasplar kör jag på 0.28 och den känns inte som att den är så tjock för den blir riktigt mjuk! kör även 0.28 på amban men lilla multin jag inhandla nu är det power pro på men den är stel än så länge får se hur den blir om några pass.

tracer braid är bästa linan jag prövat hittills får se hur pp levererar
                Ambassader c3, savagear mp pro
                daiwa exceller, berkley phazer 2 tillhör nu dotter
                okuma inspira, shimano naxave tillhör nu frugan

Kommentera

Känner att jag kan återuppliva tråden nu eftersom jag själv köpt linan nu! Har kört 0.35 på min ambassadeur beast och det har fungerat prickfritt. Enda är väl att det är ganska svårt att dra åt knutar men det har nog med tjockleken i sig att göra snarare än själva linan.

Då jag inte haft multirulle innan så kan jag inte göra så mycket jämförelser, men en sak har utmärkt sig lite extra mycket och det är att färgen på linan verkar hålla sig helt otroligt bra. Jag har kört många olika linor i mitt liv och vet att standard brukar vara att efter ett par kast så ser man tydligt hur dom bleknade varven flockar sig på spolen. Med svartzonkerbraid not so much.

Kommentera

Jag har använt Svartzonker en tid på två olika rullar. Bägge har varit rätt livliga om man säger så. Tänkte först att det berodde på att de är toktrimmade och att jag har rätt få bromsklutchar aktiverade. Lösningen var att använda mag. Inga problem på den ena. Den är i original en 5600C5 MagX. Den andra däremot är en Pro Rocket. I den har jag petat i en magnetbroms av samma typ som sitter i 5600C5 MagX. Magnetbromsen hanterar mellandelen av kastet brilliant medan c bromsen tar hand om den initiala delen av kastet. Tummen tar hand om slutet. Kombinationen har fungerar fullständigt brilliant.

However. Jag köpte mig en 5600 Record för en tid sedan. Spolade på en lina jag hade hemma. En Savage Gear 4 0,35. Hyffsat hållbar, styv men dessvärre låter den som en motorsåg när den rasslar igenom spöringarna. Dock inga som helst problem med att rullen var för livlig. Fick helt plötsligt en massa problem med overruns. Tänkte först inte på att jag bytt lina, trodde att något hänt med rullen och servade upp den. Hittade givetvis inga fel. Insåg då att enda skillnaden var att jag bytt lina. Hade två klutchar aktiverade före linbytet. Ska den gå lika lungt med Svartzonker så krävs 4-5 klutchar aktiverade. Dessvärre betyder det att rullen kastar kortare. Orsaken är att alla dessa aktiverade klutchar begränsar spolens maximala hastighet i början av kastet för mycket för att det ska fungera fint i mellandelen.

Jag upplever Svartzonker/fireline braid som mycket mjukare än SG 4. Det är den enda förklaringen jag har. Att Svartzonker sedan är brottarstark är en annan sak. Jag har fiskat mycket med mina och inte en tillstymmelse till slitage. Lite färg har de tappat men det är inte mycket. Vid bottennapp har jag faktiskt dragit upp en hel julgran vid ett tillfälle och en mindre stock vid ett annat. I stocken satt en mängd drag fast. Så många att jag med råge "tjänat" in vad linan kostade

Ska köra vidare ett tag till med Svartzonker på Recorden för jag gillar den verkligen i mina andra två rullar. Recorden är i originalskick medan resten av mina rullar är allt från toktrimmade till "bara" UT trimmade.
                    Senast ändrad av Mankan G; 2016-08-12, 19:49.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Positiva erfarenheter av linan här.

Fungerade kanon på jerkspö och tål mycket nötning.

Kör den även som stingermaterial till all jiggfiske och den tål bonusgäddor mycket bra.
                      Alumacraft så klart!

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar