Flätorna dyrt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätorna dyrt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
    Allt är ju relativt.

Går jag på måndag och köper ett paket lina för 200-250:- får jag kvalitetslina till jerkspö som håller i två, kanske tre säsonger.

Är jag rökare klarar jag mig kanske till tors-fre på samma summa och är jag snusare kanske jag klarar hela veckan.

Och en fiskelina kanske håller år 2018 ut, iaf hela 2017.

För att jämföra fiske så kostar en rulle med kvalitetslina som ett jerk-bete av kvalité.

Visst kanske linan är lite dyr men ändå inget jag vill snåla på och en sån viktig del av fisket så är den egentligen så dyr?
    Det ligger mycket i det du säger såklart!

Jag tycker ändå det är orimligt prissatt faktiskt.
    Undra va en meter kostar att göra, på sista raden så att säga.. Ören?
    Men tillgång och efterfrågan, eller skall man kanske säga priselasticitet så är det mer rättvisande beskrivning av situationen
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
      Det ligger mycket i det du säger såklart!

Jag tycker ändå det är orimligt prissatt faktiskt.
      Undra va en meter kostar att göra, på sista raden så att säga.. Ören?
      Men tillgång och efterfrågan, eller skall man kanske säga priselasticitet så är det mer rättvisande beskrivning av situationen
      Spelar ju inte så stor roll vad linan kostar att göra eftersom du inte köper den direkt av tillverkaren och det är därmed andra som ska klara sig på mellanskillnaden det kostar att sälja vidare den.

Tycker själv inte att lina är en dyr investering av samma skäl som Team T räknar upp och då har jag ändå inga tobakslaster eller dylikt. De som röker/snusar och tycker sånt här är dyrt har jag svårt att förstå ärligt talat Där snackar vi dyra prylar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
        Spelar ju inte så stor roll vad linan kostar att göra eftersom du inte köper den direkt av tillverkaren och det är därmed andra som ska klara sig på mellanskillnaden det kostar att sälja vidare den.

Tycker själv inte att lina är en dyr investering av samma skäl som Team T räknar upp och då har jag ändå inga tobakslaster eller dylikt. De som röker/snusar och tycker sånt här är dyrt har jag svårt att förstå ärligt talat Där snackar vi dyra prylar.
        Klart det spelar roll vad den kostar att göra initialt, och självklart förstår jag att några till skall tjäna på på det...

Behöver ju inte bli en åsikt och fakta diskussion.
        Kanske är linorna rätt prisatta, eller uppenbarligen är dom det kanske man skall säga, eftersom det funkar på marknaden.

Sen skiter jag väl i kostnaden i sig, det är sällan jag köper lina och det är inga stora pengar direkt.
        Om någon nu missuppfattade det
        &

-Okänd

Kommentera

Tjääna
          Undrar varför det är svårare att hitta "bulk" i Svedala än tex Danmark. Kan ju också tycka att det är helt sunt att reagera på dyra priser. För mig blir det konstigt att betala typ 2 kr metern när man kan köpa dito för under 1 kr. Visst 100 kr hit eller dit, men använder man 10-15 olika rullar så finns det en hel del pengar att spara. Eller om man så vill en hel del pengar att köpa andra prylar för.
          På dom igen
          Bb
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Jag köper helt ärligt flätad lina från kina utav märket Chi Tian PE braid. Mycket bättre kvalité än vad man förväntar sig samt billig som F**!!!

Kommentera

Håller med föregående...
              Här är 8-trådig kanonlina för skitpengar. 2-3 veckors leverans.

Kommentera

kina är det bästa stället att köpa lina, priserna i Svedala är ett skämt

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
                  Håller med föregående...
                  Här är 8-trådig kanonlina för skitpengar. 2-3 veckors leverans.

http://www.aliexpress.com/item/Free-...831182536.html
                  Hej Totte ! Först måste sägas att jag har dåligt samvete, har problem att få till tiden för vårt vårfiske. Kommande helg hade jag tänkt erbjuda dig men såg i dagarna att det inte går. Inte nästa helg heller. Familjeåtagande . . .

Men till saken. Den linan du visar, Saratoga . . är den bra, har du provat ?

Jag har köpt en del china linor och dom har funkat riktigt bra. Bla denna: (Tri poseidon Max Power) dock så tappade den all färg, efter en sommar va den gula linan vit.

Har även kört 2 rullar av märket Chi Tian som har hållit färg och tålt en hel del. Bla annat slitit sönder ett sjunket garn som jag fastnat i. Och inga konstiga brott trotts ordentligt med våld vid bottennapp.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Jo, Chi Tian är en riktigt bra lina som jag skrivit om tidigare. Visst är den något tjockare än motsvarande Power Pro då den är något (men inte mycket) lösare flätad.

En annan bra lina är Skysper och jag har dängt ut halvkilosidar med 30-pundsvarianten vid några tillfällen och det finns ingen antydan till slitage än.

Det som skiljer "kinalinorna" från dyrare märkeskusiner är coatingen som inte finns på de förstnämnda. Sedan är de oftast inte lika tajt flätade.

Frågan är om man tvunget behöver en lina för 2-3 kr/meter eller nöjer sig med en fullgod lina för 0,25-1 kr/meter.
                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2015-03-26, 15:49.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Bra tips alla, blir att kolla kinalinor i fortsättningen.
                      Tack!
                      &

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar