Flätorna dyrt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätorna dyrt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
    Vad roligt att det står flätorna i rubriken ser jag nu, förbannade autocorrect på telefonerna..
    Flatorna är ännu dyrare

Ursprungligen postat av lideri Visa inlägg
    på en modern 8 flätad lina som är tätt flätad med extremt tunna kardeler. Och det är ofta här som billiga linor skiljer sig från de dyra det är flätade med 4 (grövre) kardeler.
    Har du läst tråden, inläggen innan, så ser du att så är inte fallet. Både dyra och kinalinor kan fås med 4 eller 8 strands, så att dom dyra är 8 och dom billiga 4 är inte rätt.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Kan man inte göra egen "coating" på linan genom att använda sånt som flugfiskarna använder på sina linor? Kommer ihåg att jag köpte något som heter muclin till mina fluglinor

Kommentera

Ursprungligen postat av Birger Jarl Visa inlägg
        Kan man inte göra egen "coating" på linan genom att använda sånt som flugfiskarna använder på sina linor? Kommer ihåg att jag köpte något som heter muclin till mina fluglinor
        Vill man ha en kladdig lina så...

Kommentera

Tänkte om det fanns något relativt kladdfritt alternativ

Kommentera

Jag trodde att "fläta" kanske var lokal slang för flätlina... så jag vågade inte antyda något.
            Jag drog på en fläta på min amba... Funkar ju klockrent som uttryck, lixom, typ...
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Om man skulle göra en lina själv så skulle det nog gå åt en och annan timme. Tycker inte det är speciellt dyrt.

Köpte precis 1,8 km fireline för 1kr /m. Kommer räcka i flera år. Har haft samma fireline. HÖ rullen i två år utan ett enda problem. Nu vill jag byta bara för att...

Det är dogger som säljer.

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                Har du läst tråden, inläggen innan, så ser du att så är inte fallet. Både dyra och kinalinor kan fås med 4 eller 8 strands, så att dom dyra är 8 och dom billiga 4 är inte rätt.
                Vist finns det billiga kinalinor av alla varianter, men (utan att jag plöjt mig genom hela kinalinträsket) är även kinalinor med 4 kardeler generellt sett billigare än de med 8.
                Sen är det ju inte bara flätningen som kostar pengar, på samma sätt som det inte bara är antalet trådar i flätan som avgör om linan är bra eller inte

Kommentera

Efter att ha läst igenom tråden blir jag förvånad över linorna upplevs dyra i jämfört med att man plöjer ner stora pengar på spön och rullar som har rätt känsla utan att blinka. Tillverkare har utvecklingskostnader och leverantörer ska köpa in varan, skatter, avgifter står för ungefär 57% av varje tjänad hundralapp man ska ha några kronor över på köpet också det finns ingen som täljer guld med fällkniv.

Fireline och Power Pro köper in flätlinor (Dyneemafibrer är vita i grunden) från en europeisk leverantör sedan gör man en så kallad försträckning "Coting" för att få linan infärgad med rätt färg och att den blir runda. Dyneemlinor kan vara flätad med 4, 6, 8 fibrer så är dom fortfarande platta i strukturen. Många linor uppfattas att dom tvinnar sig utan en förklarlig anledning det beror oftast att linan saknar förstäkning och bara är infärgad.

Kommentera

Fireline som jag tycker är bäst, finns nu väldigt billigt på Olssons fiske.

Strikewire tycker jag håller ojämn kvalité tex
                    Sex braxar i en laxask

Kommentera

En rätt frekvent frågeställning

För mig personligen så bottnar det i två saker

1. Får jag drömfisken, linan brister och det sitter på en kineslina (även om den säkerligen är bra nog) så skulle jag gräma ihjäl mig, därav kvalitetslina för falsk säkerhet, har den stått emot misshandel under år av användande så litar jag på den (även om den gick sönder felaktigt, men det vet ju inte jag)

2. Drag/vobbler/etc är svindyrt, en kass lina tappar drag, drag är dyra saker! Med märkeslinor blir man av med knappt något alls, iregel enbart vid felaktigt utkast eller liknande där linan snärtas av och inte pga något i vattnet

att köpa en rulle 110m till en haspel tycker jag är helt okej, det som gör mig förbannad är när man tar med den till en butik och butiken spolar på för lite lina och tar snormycket betalt, har hänt och händer inte igen då jag aldrig lämnar in den igen!

Roligt med ny lina och första turen så kommer man till knuten..not

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar