Flätorna dyrt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätorna dyrt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Annars kan ni ju beställa märkeslinor från Ebay för ca 1kr metern (billigare vid bulk), om ni prompt måste ha lina som är märkt Power Pro tex.

Kommentera

Dock är jag helt med er att flätlinor är löjligt överprissatta, 269kr tex för 125 meter är ju bara fjantigt givetvis, linan kostar förmodligen runt 0,10kr metern att göra sen tar man 2000% på detta.

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
        Hej Totte ! Först måste sägas att jag har dåligt samvete, har problem att få till tiden för vårt vårfiske. Kommande helg hade jag tänkt erbjuda dig men såg i dagarna att det inte går. Inte nästa helg heller. Familjeåtagande . . .

Men till saken. Den linan du visar, Saratoga . . är den bra, har du provat ?

Jag har köpt en del china linor och dom har funkat riktigt bra. Bla denna: (Tri poseidon Max Power) dock så tappade den all färg, efter en sommar va den gula linan vit.

Har även kört 2 rullar av märket Chi Tian som har hållit färg och tålt en hel del. Bla annat slitit sönder ett sjunket garn som jag fastnat i. Och inga konstiga brott trotts ordentligt med våld vid bottennapp.
        Ha inte dåligt samvete Anders, det mår ingen bra av =)

Jag har fiskat kinalinor i tre år nu och har aldrig varit med om ett linbrott (peppar peppar...). Jag har 2km av den linan i länken på väg hem så jag hoppas den är bra. Den enda gången jag blivit missnöjd med lina är om den varit mjuk och fluffig typ vilket har hänt en gång av kanske 10.

Vissa tappar färgen direkt men den senaste jag köpte tappade knappt färgen alls.

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
          Ha inte dåligt samvete Anders, det mår ingen bra av =)

Jag har fiskat kinalinor i tre år nu och har aldrig varit med om ett linbrott (peppar peppar...). Jag har 2km av den linan i länken på väg hem så jag hoppas den är bra. Den enda gången jag blivit missnöjd med lina är om den varit mjuk och fluffig typ vilket har hänt en gång av kanske 10.

Vissa tappar färgen direkt men den senaste jag köpte tappade knappt färgen alls.
          Vilken köpte du senast då?
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Av de 2 kinalinor jag köpt, Tri-Poseidon och Chi-Tian, så kändes tri som en tightare lina, hårdare spunnen och slätare men tappade all färg. Medans Chi kändes mer som ett yllegarn i jämförelse men slitstyrka och tålighet mm va helt ok samt att den höll färgen bättre, men inte alls lika bra som mina 4-5 år gamla Power-pro som fortfarande är gula. Fiskekompis tror jag kört med en lina märkt "spectra extreme braid" också helt ok.

Så visst har dom vissa brister men dessa brister förefaller vara mer på estetiska, känslan och kanske lite på kast-smidighet planet medans styrka och nötningstålighet är helt i klass med dyrare linor. Dom ser alla ut som slagen tross och inte så släta och smidiga som dyra märken. Är antagligen avsaknad av coatingen som Sir-Fish nämnt ett antal ggr.

Just den linan Totte visade "Saratoga" har jag själv funderat på att prova. 1000 m 8-trådig för priset 35-40 US $. Ca: 300:- eller 30 öre metern.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
              Av de 2 kinalinor jag köpt, Tri-Poseidon och Chi-Tian, så kändes tri som en tightare lina, hårdare spunnen och slätare men tappade all färg. Medans Chi kändes mer som ett yllegarn i jämförelse men slitstyrka och tålighet mm va helt ok samt att den höll färgen bättre, men inte alls lika bra som mina 4-5 år gamla Power-pro som fortfarande är gula. Fiskekompis tror jag kört med en lina märkt "spectra extreme braid" också helt ok.

Så visst har dom vissa brister men dessa brister förefaller vara mer på estetiska, känslan och kanske lite på kast-smidighet planet medans styrka och nötningstålighet är helt i klass med dyrare linor. Dom ser alla ut som slagen tross och inte så släta och smidiga som dyra märken. Är antagligen avsaknad av coatingen som Sir-Fish nämnt ett antal ggr.

Just den linan Totte visade "Saratoga" har jag själv funderat på att prova. 1000 m 8-trådig för priset 35-40 US $. Ca: 300:- eller 30 öre metern.
              Ok! Tack.
              Undra varför coating saknas, om det nu är det enda som skiljer de billigare från mörkeslinorna?

Sen kan man ju undra i hur många olika fabriker linorna görs.
              &

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                Ok! Tack.
                Undra varför coating saknas, om det nu är det enda som skiljer de billigare från mörkeslinorna?

Sen kan man ju undra i hur många olika fabriker linorna görs.
                Man kan ju gissa att coatingen är en krävande och kostsam process. Frågan är om man behöver den om coatingen tillför nått funktionsmässigt eller det bara tilltalar den subjektiva upplevelsen av linan. Kan tänka mig att HÖ-fiskarna vid kusten har coating-behov då jag förmodar att det ger linorna bättre kastegenskaper. Men nu gissar jag en del utan att direkt veta.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Har hört från flera håll av folk som har provat biltemas lina att den funka riktigt bra , själv har jag ingen erfarenhet .
                  Men dom som har provat är duktiga fiskare & vet vad dom håller på med , funderar själv på provat till haspel rullen vid tillfälle .

Kommentera

Tror att många underskattar kostnaden för att tillverka flätlinor, har sett siffror på att man inte får ut mer än en 10 m/timme ur maskinerna som flätar linan, om det stämmer så betalar man ju i princip för maskin tid.

Om man funderar på det så får man fläta en fantastisk massa för att komma någon vart på en modern 8 flätad lina som är tätt flätad med extremt tunna kardeler. Och det är ofta här som billiga linor skiljer sig från de dyra det är flätade med 4 (grövre) kardeler och ganska löst vilket måste göra att det går mycket snabbare att tillverka.

Kommentera

Vad roligt att det står flätorna i rubriken ser jag nu, förbannade autocorrect på telefonerna..
                      &

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar