Amerikansk linmängd och vår korrekta - hur ska man tänka? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amerikansk linmängd och vår korrekta - hur ska man tänka?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Amerikansk linmängd och vår korrekta - hur ska man tänka?

Vi tänker ju att en rulles kapacitet av linmängd är mer eller mindre konstant eftersom vi säger att en rulle tar t ex 140 meter 0,30mm - allt beroende av linans diameter, det är ju helt logiskt.

MEN jänkarna uppger ju rullens linmängd helt irrationellt genom att istället uppge längden lina i yards och Pounds...

Köpte mig en rulle på eBay nyligen en multi, Daiwa/Cabela prc 201 som uppges ta 140 yards, 12 Pounds-lina.

Har inte fått hem rullen än, men hur ska jag tänka kring det här?

Kommer att lägga på flätlina mellan 0,15-0,20 tror jag.

Tacksam för alla bra svar kring linmängden, vilken lina jag ska ha vet jag redan - utprovat och klart.

På min Revo sx står det 145yards 12lb mono eller 140yards 30lb braid. Fick på en rulle 135m 0.19(30lb) power pro med kanske en 7-10m nylon i botten så det stämmde bra. Kolla upp ungefär hur din lina ligger till mot usa varianten så kan du ganska fort luska ut vad som motsvarar deras.

Kommentera

Lindiameter är ju ett smartare mått i sammanhanget men förutsätter att lintillverkarna håller sig till sanningen. Det är även lite komplicerat iom att många linor inte är runda i genomskärning. Vilket ju gör att samma tvärsnittsarea bygger olika mycket på spolen.

Kommentera

Om man använder nylon lina är linan ungefär lika stark vid samma diameter oavsett tillverkare så man anger styrka i stället för diameter i USA, här har du en omvandlare.

Tyvärr så stämmer diametern fantastiskt dåligt på flätlina, nästan bättre att klura ut vad man har för lbs ekvivalent på flätlinan genom att kolla på amerikanska sidor och på så sätt beräkna hur mycket lina man får på. Amerikanernas lbs brukar vara ärligare än europeiska hitta på diametrar.

Kommentera

Ursprungligen postat av lideri Visa inlägg
          Tyvärr så stämmer diametern fantastiskt dåligt på flätlina, nästan bättre att klura ut vad man har för lbs ekvivalent på flätlinan genom att kolla på amerikanska sidor och på så sätt beräkna hur mycket lina man får på. Amerikanernas lbs brukar vara ärligare än europeiska hitta på diametrar.
          Precis, jag kan bara hålla med! Jag har testat en mängd olika linor i år och diametern är ett skämt på många fabrikat.

Kommentera

Kommer att lägga på flätlina mellan 0,15-0,20 tror jag.
            Jag tycker dom engelska sidorna är lite lättare att hantera, ofta står där mm och lbs, då får man fram tjocklek och styrka.
            Kan kanske bli lite krångligt att även översätta yards till meter men om man orkar göra det också hamnar man ganska rätt.

Obs att styrkan på flät-linor är ganska likvärdig oavsett märke, det är bara felmärkningen på spolarna i våra butiker som skiljer sig drastiskt.

Kommentera

Med snart ett halvsekel och ett drygt hundratal rullar som erfarenhetsunderlag så har jag slutat att fundera över de siffror tillverkarna sätter på rullar, spolar och linförpackningar. Jag ser dem närmast som en ungefärlig uppgift som säger föga mer än vad jag kan se med mina ögon, dvs om det är en rulle som är tänkt att fyllas med en mindre mängd tunnare lina, en mellanstor rulle eller en rulle som tar några hundra meter av den grövsta lina jag vill använda. Sedan spolar jag på lina tills jag tycker att det ser lagom ut. I de fall jag använder sk superlina (eller flätlina eller whatever) och först grundar med nylon så gör jag även detta mer eller mindre på ögonmått. Det blir förvisso inte alla gånger exakt men det blir i alla fall minst lika bra som det blivit det gånger jag tagit fasta på sifferuppgifterna...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
              12 svar
              1 397 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg .art
              av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
              19 svar
              1 666 visningar