knut mellan 0.36 flät /1mm FC-tafs? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

knut mellan 0.36 flät /1mm FC-tafs?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av ((( Visa inlägg
    Goder afton fiskebröder!

Då jag insett att jag helst föredrar FluoroCarbon till tafsmaterial för mitt gäddfiske.
    Och, dessutom mer och mer inser att jag föredrar så lite "tingeltangel" (typ lekanden etc) som möjligt mellan flätlinan och betet (om jag nu inte kör nåt åt hållet spinnare då det snarare tvärtom är så att ju fler lekanden mellan rullen å spinnaren desto bättre ) så börjar jag fundera på om det finns nån vettig knut mellan fläten och min fluorocarbontafs på 1mm?

tänkte att om det finns nåt tips på en knut som medgör att man till och med kan kasta med tafsen innanför toppöglan på spöet???
    (och, nej, det behöver såklart i så fall inte vara en helt "smooth" kastupplevelse då även jag, trots jag nu fått lite väl mycket god whisky under mitt tafsknytande denna kväll, inser att det är helt omöjligt att hitta en helt smooth knut att förbinda dessa två med).

Eller, om inte annat en knut som skulle funka och "se fin ut" mellan 1mm FC och 0.36 flät? vetefan, testat lite nu med att köra dubbel uni-knut men de blir ju bara skit av FC-delen... ser ju förjävligt ut rent ut sagt... men, funkar väl säkert?

eller är det så att jag kanske måste hitta en trevligare fluorocarbon? (använder för tillfället savage gears 1mm, och, ptja, som jag sagt i andra trådar så har jag nyss återgått till FC till tafsmaterial och tycker denna känns knöligare att hantera än jag minns det som?)

mvh
    /peter
    Hej Peter Brännström;

Har du inte en ICA-kasse full med nya toppöglor hemma bör du så snabbt som möjligt glömma att kasta med tafsen innanför toppöglan speciellt om det sitter ett lekande på tafsen ...

Du kan för säkerhets skull dra linan genom en gummikula som är större än innerdiametern på toppöglan samt placera ett lekande mellan tafs och flätlina ...

Uniknot to Uniknot (Uni-Knot Version Of The Hangman's Knot)
    är en bra skarvknut till de flesta fiskelinor...
    http://www.fishingcairns.com.au/page6-1.html

Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk!

Old Firehand
    Senast ändrad av Old Firehand; 2014-10-21, 09:15.

Kommentera

Har alltid och utan problem använt kirurgknut (2-3 varv) för att knyta ihop fc med flät eller nylon. Man kan även ta en droppe snabblim för att vara på den säkra sidan. Börjar också med lite längre fc för att sedan kapa av om den slits eller man vill byta bete utan beteslås.
      Enda nackdelen jag märkt är att den vid lång tafs och kort spö kan haka upp sig om man har riktigt små spöringar.

Kommentera

Klister o lim i knutar... isåfall är dom icke lämpade för ändamålet eller så är knutarna slagna på fel sätt.

En regel vid knutar är att alltid titta efter så dom är väl komprimerade och ser snygga ut - skulle knuten se ful ut är det slarv bakom knytandet, då får man göra om och göra rätt!

Det enklaste man kan göra vad det gäller knutar är att lära sig slå dom på rätt sätt - inte tro att något tillsatt ska göra knuten mer hållbar, då tänker man för avancerat - tänk enkelt, lär dig knuten och den kommer hålla för det den är avsedd för. Risken är uppenbar att man förlitar sig på t ex lim av något slag - bättre isåfall att gå tillbaka till själva knuten och hur den ska slås - gör man rätt kommer den att hålla!

Kommentera

Jag återkommer här med en mycket intressant iakttagelse...!

Alla som är kunniga i hur starka knutar slås känner ju till uni-knot-knuten för att t ex fästa kroken vid karpmete eller havsfiske efter de stora starka fiskarna, den knuten har en väldig styrka om man slår den väl, komprimerar (drar ihop den) så den ser helt kompakt och snygg ut.

Tittar man nu på den knut jag föreslog tidigare (Alberto-knuten) är den ju helt slagen på samma sätt i grund och botten - skillnaden består av att man slår flätlinan runt nylon/fluorcarbon-linan istället. Alltså måste knuten bli otroligt stark.

Som grädde på moset inträffar en mycket positiv sak - nylon/fluorcarbon-linan blir liksom invävd i flätlinan och det är bra ur flera aspekter: ingen metall som ska igenom spöringarna, en mycket smidig övergång mellan flätlinan och den yttre tafsdelen, ingen risk att man pajar spötoppen p g a ett lekande.

Albertoknuten måste vara helt grym istället för lekanden eller andra knutar som bygger mycket tjocklek - Alberto bygger ju mer på längden och ger därmed mer rörlighet i övergången.

Kommentera

Är det någon som testat krympslang? hehe...

Kommentera

Dalalven, Problemet med Alberto knot är att du viker tafsen dubbel och får stumpen framåt när du kastar. Så du har dels en knut som är dubbelt så tjock som FG, du har även en relativt hård FC-stump som kommer rassla i ringarna på vägen ut. Båda bygger på samma princip att flätlinan "nyper" runt tafsen så brottstyrkan är förmodligen precis samma.

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                av perch61
                Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                2024-01-08, 09:15
              • perch61
                Linpåspolning
                av perch61
                Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
              12 svar
              1 354 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg .art
              av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
              19 svar