knut mellan 0.36 flät /1mm FC-tafs? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

knut mellan 0.36 flät /1mm FC-tafs?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Gillar att knyta FG på det här viset !
    https://www.youtube.com/watch?v=52uWL43hUbw
    Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Hur lång tafs fiskar ni med på Jerk?

Jag föredrar lite längre spön och kör med ett 9 fots BFT Root.
      Kasttekniken jag trivs med innebär att jag med fördel kan ha hela tafsen ute.

Jag kör med 0.90 FC och 50-60cm tafs med ett lekande mellan. Och då behöver jag inte veva lekande nära topplag ens. Kastar nog mest med 80cm ute plus drag.

Ni som ska ha knutar som passerar störningarna, kör ni väldigt lång tafs eller kastar ni med betet nära toppen?

Även när jag körde 6-7 fortare kände jag inget behov av att korta ner utsläppet vid kast.

Sorry att jag kapade tråden men jag trodde det var vanligare att man kör lekande och skarvar med.
      Alumacraft så klart!

Kommentera

Ursprungligen postat av Kipp Visa inlägg
        GT kör jag med supernöjd med den!
        https://www.youtube.com/watch?v=4R3_znSAPz8
        har kollat den där nån gång förut! bra påminnelse! får nog testa den efter FGknuten då!

Gillar att knyta FG på det här viset !
        https://www.youtube.com/watch?v=52uWL43hUbw
        Ja! just den där videon jag kollat mest på! var en smidig instruktion som till å med jag verkar få grepp om, bara ta en kopp kaffe innan jag tar å knyter den nu då...

Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
        Hur lång tafs fiskar ni med på Jerk?

Jag föredrar lite längre spön och kör med ett 9 fots BFT Root.
        Kasttekniken jag trivs med innebär att jag med fördel kan ha hela tafsen ute.

Jag kör med 0.90 FC och 50-60cm tafs med ett lekande mellan. Och då behöver jag inte veva lekande nära topplag ens. Kastar nog mest med 80cm ute plus drag.

Ni som ska ha knutar som passerar störningarna, kör ni väldigt lång tafs eller kastar ni med betet nära toppen?

Även när jag körde 6-7 fortare kände jag inget behov av att korta ner utsläppet vid kast.

Sorry att jag kapade tråden men jag trodde det var vanligare att man kör lekande och skarvar med.

Kan ju bara svara för min egen del, och, ptja, jag kastar också oftast med hela tafsen ute (alltid än så länge).
        Kör med 6' spö och tafslängd på allt mellan 0.5-1-2m av 0.9 eller 1mm FC (de längsta tafsarna dock mest på långsammare fiske med mer "sprattel" som t ex gummibeten etc). Och, precis som du säger så är det ju oftast också så som för dig för mig att jag ju inte ens vevat in tafsen tätt mot toppöglan utan är ju oftast en del lina mellan spötopp och tafs när man kastar.

Men, för mig handlar det nog mest om 2saker.
        1. Dels att jag insett att lekandet är nåt jag inte varken vill eller behöver ha i mitt fiske annat än vid vissa speciella tillfällen. Och, då går det ju visserligen bara välja att skippa lekandet och göra en ögla i FCtafsen, men, när jag ändå inte behöver lekandet så känns ju en sån koppling som bara onödig, då hellre ha nåt som man kan fästa direkt i linan och som blir smidigt så att man kan veva in längre utifall att man står å sover eller nåt vid inspinningen...
        2. Att jag fiskar från land (så gott som alltid då jag inte har båt) gör att man ibland önskat att man kunnat göra nåt kortare kast med tafsen innanför ringarna. Inte ofta dock som det händer, men, det händer. Oftast annars går ju såna situationer lösa med att liksom pitcha ut betet eller så, men, ibland så hade det varit fint med just möjligheten... mycket ligger nog i det, att komma undan denna liksom "begränsning" och känna att man ju faktiskt "kan" kasta med tafsen innanför utifall att...
        https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Vanligt halvslag på fcn. Sen en grinner med flätlina på andra sidan knuten. Hindras av knuten på fcn så den inte kan glida. Enkelt och suveränt. Vill man ha en lite snyggare knut kan man ju köra allbright.

Kommentera

Nån som testat att knyta FG så här ?
            https://www.youtube.com/watch?v=nJkX...ADElR0n6ZVEHcg

Kommentera

Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg

Vid visst feedermete kör jag varianten med lekande och har då ungefär 1 meter tafs. Men ofta har jag 10 meter shockleader vid feedermete på långa avstånd - då är en bra skarvknut ett måste.
              Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-10-06, 15:53.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Nån som testat att knyta FG så här ?
                https://www.youtube.com/watch?v=nJkX...ADElR0n6ZVEHcg
                Jag har kört med detta sätt att knyta FGn nu sen du länkade den! tveklöst för min egen del enklaste å smidigast sättet hittills!!!
                sjukt bra! stort tack för länken!

Jag började knyta på det sättet som du länkade innan och även det sättet tyckte jag funkade bra och var helt ok att göra, men, den andra länken (som jag citerade här ovan) funkade för min del mycket bättre, rent knytmässigt då alltså, knuten i sig känns ju som den blir likvärdig/samma vad gäller hållbarhet och annat...

FGknuten i sig har för övrigt funkat svinbra kan jag tycka!
                Jag har bland annat (förutom att jag även fått en hel del hyfsade gäddor) rätat en Owner 2/0 2X trekrok (dock såklart bara en av de tre böjjarna på trekroken, endast en som satt i stocken jag visst råkade sätta en real eel i). Nu är väl inte det det viktigaste, men, knuten har i alla fall som sådan hållit bra för rejäla påfrestningar...
                Känns som jag troligen kommer köra den säsongen ut (som ju tyvärr just nu i snöblandat regn känns väldigt påtagligt kort... )
                https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Kul att du hittade ett sätt som passar dig !
                  Har börjat köra den varianten jag med till dom grövre dimensionerna riktigt nöjd jag med

Kommentera

Har studerat flera videos och sett bilder på hur de bästa knutarna slås - då märker jag att en speciell knut verkar bäst för ändamålet, den heter Alberto Knot.

Man kan flika in att ju tunnare tafsen av nylon eller fluorcarbon är desto fler varv ska man slå den. Vad jag fattar ska man slå minst 10 varv åt vardera hållet om tafsen är 0,20 eller tunnare.

Video och illustrativ teckning av knuten: http://www.2coolfishing.com/ttmbforu...d.php?t=502350

Det finns olika sätt att slå knuten på, men den här videon och teckningen är enklast av det jag hittat om knuten.

Måste lära mig den här knuten på riktigt själv också, för att slippa lekanden i övergången mellan linorna.

I den här videon visar killen att man bör skava på coatingen av den hala superlinan, själv kör jag med PP super-8-slick och den är ju hal som helskutta.
                    Senast ändrad av Dalalven; 2014-10-19, 01:39. Anledning: Glömde viktig information - sista stycket

Kommentera

Jag har kört FG-knuten som i videon med australienaren nu i snart ett år, fast med .40 FC och .20 flät. Den har aldrig gått av trots att jag slitit av tafsen 2-3 ggr när jag suttit fast i stenar. Ett litet extra tips jag hört är att svagaste länken är mitt på knuten där man gör de första halvslagen pga att man bränner flätlinan om man drar åt halvslagen hårt, så jag fuktar alltid båda delarna innan jag börjar med dem. Vet inte om det gör någon skillnad för den har som sagt aldrig gått av...

Kör med 3m tafs och har aldrig haft några problem i kast, och jag gillar "varningsljudet" man får när man är trött, tappat koncentrationen och är påväg att veva in beteslåset i toppöglan. :P

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 397 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar
                      1 666 visningar