knut mellan 0.36 flät /1mm FC-tafs? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

knut mellan 0.36 flät /1mm FC-tafs?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• knut mellan 0.36 flät /1mm FC-tafs?

Goder afton fiskebröder!

Då jag insett att jag helst föredrar FluoroCarbon till tafsmaterial för mitt gäddfiske.
    Och, dessutom mer och mer inser att jag föredrar så lite "tingeltangel" (typ lekanden etc) som möjligt mellan flätlinan och betet (om jag nu inte kör nåt åt hållet spinnare då det snarare tvärtom är så att ju fler lekanden mellan rullen å spinnaren desto bättre ) så börjar jag fundera på om det finns nån vettig knut mellan fläten och min fluorocarbontafs på 1mm?

tänkte att om det finns nåt tips på en knut som medgör att man till och med kan kasta med tafsen innanför toppöglan på spöet???
    (och, nej, det behöver såklart i så fall inte vara en helt "smooth" kastupplevelse då även jag, trots jag nu fått lite väl mycket god whisky under mitt tafsknytande denna kväll, inser att det är helt omöjligt att hitta en helt smooth knut att förbinda dessa två med).

Eller, om inte annat en knut som skulle funka och "se fin ut" mellan 1mm FC och 0.36 flät? vetefan, testat lite nu med att köra dubbel uni-knut men de blir ju bara skit av FC-delen... ser ju förjävligt ut rent ut sagt... men, funkar väl säkert?

eller är det så att jag kanske måste hitta en trevligare fluorocarbon? (använder för tillfället savage gears 1mm, och, ptja, som jag sagt i andra trådar så har jag nyss återgått till FC till tafsmaterial och tycker denna känns knöligare att hantera än jag minns det som?)

mvh
    /peter
    https://www.facebook.com/OKspinners/

Albright knot

Kommentera

How to tie the right knots with animations, step by step illustrations and knot tying tutorials for fishing, boating, survival, scouting, climbing. Useful knots for fishermen, sailors, climbers and all outdoor sports.

Testa denna.....minimal motstånd genom ringarna och maximal styrka..

/S
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

fy fan va fint!!! blir ju nästan tårögd över alla bra svar man får hära på sån kort tid!!! (kan ju va all god whisky+zappa också som bidrar till den euforiska känslan över nåt så "simpelt" som fiskeknutar )

bra att vi i fiske-sverige vet att ta hand om varandra!
        stort tack!!! får nu pårompt testknyta lite av dessa då!!!

Kommentera

Jag brukar köra firelineknut (Napp&Nytt) mellan nylon i botten och flätlina. Blir väldigt snyggt och smooth. Borde funka mellan flät och fc också. Har kört det men i klenare dimensioner på vertikalspöt ( 0,10 flät o 0,40 fc). Blev jäkligt bra...

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
            Jag brukar köra firelineknut (Napp&Nytt) mellan nylon i botten och flätlina. Blir väldigt snyggt och smooth. Borde funka mellan flät och fc också. Har kört det men i klenare dimensioner på vertikalspöt ( 0,10 flät o 0,40 fc). Blev jäkligt bra...
            Det är Albright-knuten som Lozz tipsade om.....

Namnet Fireline-knuten kan vara lite förvirrande.....googlar man på den så ser man att namnet har använts på olika knutar, T.ex Palomarknuten...

Den funkar bra inte minst vid lite tunnare dimensioner.....när man går upp i tafs-storlek....typ 1 mm som vi talar om här så blir den dubbelvikta tafsen dock rätt klumpig.....inte minst om man tänker sig att veva in knuten i spöringarna....

Då ger FG-knuten ett betydligt smidigare alternativ...

/S

Kommentera

Du ser... Man lär så länge man har elever. ..

Edit: Lite ot men med palomar och uni måste man ha något av en komplett uppsättning av knopar. Kör numera själv dubbla uni i stället för "fireline" när jag skarvar...
              Senast ändrad av Gösta; 2014-10-05, 13:03.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                Du ser... Man lär så länge man har elever. ..

Edit: Lite ot men med palomar och uni måste man ha något av en komplett uppsättning av knopar. Kör numera själv dubbla uni i stället för "fireline" när jag skarvar...
                Lägg till Scaffold/Le Teuchens för att knyta tjock nylon/FC så har du en bra samling..

/S

Kommentera

körde med gamla vanliga albright-knuten idag, fast "improved" och med dubblad flätlina i knytandet (tänk palomar-knuten).
                  funkade helt ok, men, precis som Silverbågen säger så är den vid denna tafstjockleken (1mm) inte jättemysig genom spöringarna.
                  Så, ska helt klart testa FG-knuten nu då till morgondagens fiske. Får se hur den kommer kännas knyta, är ju kanske inte svår egentligen, men, såhär vid första blicken så känns den ju knepig...
                  albrighten däremot är ju busenkel (kan ju iofs vara för man redan är van vid den sen många år tillbaka), men, känns som FGknuten då man hört så mycket från alla håll å kanter kanske är den vinnande knuten i just detta fall...

Kommentera

GT kör jag med supernöjd med den!
                    https://www.youtube.com/watch?v=4R3_znSAPz8
                    Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                    12 svar
                    1 354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                    19 svar