FC till jerk och jigg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FC till jerk och jigg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

jag har återgått till 1mm fluorocarbon som tafs till gädda igen.

Var dock mååånga år sen jag senast körde med fluo till tafs. Så, tänker mig att det tillkommit mycket nytt (och bättre?) i lin-djungeln?
    Så, istället för att göra en ny tråd, vad kör ni för sorts fluo som gäddtafs? tänkte vilket märke ni föredrar?

Råkade för min del bli så att jag innan helgen panik-köpte savage gears 100% fluorocarbon, 100lbs/45.4kg, 1mm, 15m spole, clear.
    inte hunnit fiska med den mer än nåra timmar i fredags, so far so good så att säga, men, vetefan? tycker den va ovanligt knölig å knyta? eller är mitt minne av fluoron felaktig, tyckte den i mitt minne var lättare å ha å göra med?
    nåväl, tänkte hårdköra den imorgon (förhoppningsvis, hänger ju lite på gäddornas hunger)...får se då vad jag tycker om den efter det.
    https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Jag kör med 0,91 Berkley Trilene med framgång. Ännu inte tappat någon gädda pga tafsbrott! Funkar hyfsat att knyta, brukar köra en 3 slags Grinner till beteslåset (som jag klipper bort lekandet från - fäster alltså direkt i beteslåset) och en 3 slags (på flourocarbonen, 5-7 slag på flätlinan) grinner mellan flätlina och flourocarbon-tafsen. Brukar lämna ca 7 mm flourocarbon-lina vid knuten och "smälta" kanten så "stumpen" blir ca 4-5 mm. Detta vill jag tro ska fungera som ett "stopp" IFALL knuten skulle börja gå upp (vilket aldrig hänt).

Kommentera

Jag har kört med Ghost 1mm ett bra tag nu och utöver att den är lite knölig att knyta har den varit riktigt riktigt bra. Kör i princip detta på all jerk, jigg och spinn över 30-40g.

Den här knuten använder jag mest: http://leetauchen.com/lees_leader_knot.pdf

Gör den typ 40cm lång, sätter en BFT-Staylock i ena änden och en lekande modell kraftigare i andra.
        Det kan eventuellt vara en annan knut just på den här bilden, har labbat med lite olika.

Kommentera

den där riggen ser ut (förutom knutarna där jag kör den dära leetauchen som du även länkar) som det jag kör och brukat köra med, men, som sagt, just nu är mitt material savage gear 1mm, 100% fluorocarbon.
          Den där setupen är jag egentligen nöjd över men, som sagt, svagt minne av att fluoron brukat vara enklare å handskas med än jag upplevde SG's? kanske bara jag som blitt vek på äldre dar...inte omöjligt...
          Får se om man kommer över nån annan annars, typ ghost, då den verkar vara väl omtalad, om det visar sig att savage gears inte känns ok efter lite mera fiskande.
          Hoppas som sagt på å få sätta den linan på hårt test imorn...

ett annat relaterat sidospår?
          är det någon som kör fluorocarbon som lina i övrigt? alltså inte som tafs utan som lina-lina? _D jag börjar fundera på om det kunde vara värt att testa nu då jag ändå MÅSTE skaffa ny flätlina (hade för lite gammal strikewire 0.36 hemma som jag nu har påspolat på min nya 5500 rocket).

så, ptja, jag leker med tanken på vilken lina man ska skaffa? köra på gamla vanliga swX8 i 0.36 eller testa nåt nytt (för mig då) i form av;
          *antingen svartzonkerbraid0.40 eller;
          *nå fluorocarbon istället???
          men, i så fall dimension och vilket märke e OK både kasta med och fiska med???

kanske egentligen ämne för en ny tråd hellre än här bland tafsarna...

Kommentera

Ursprungligen postat av A. Schager Visa inlägg
            Jag kör med 0,91 Berkley Trilene med framgång. Ännu inte tappat någon gädda pga tafsbrott! Funkar hyfsat att knyta, brukar köra en 3 slags Grinner till beteslåset (som jag klipper bort lekandet från - fäster alltså direkt i beteslåset) och en 3 slags (på flourocarbonen, 5-7 slag på flätlinan) grinner mellan flätlina och flourocarbon-tafsen. Brukar lämna ca 7 mm flourocarbon-lina vid knuten och "smälta" kanten så "stumpen" blir ca 4-5 mm. Detta vill jag tro ska fungera som ett "stopp" IFALL knuten skulle börja gå upp (vilket aldrig hänt).
            har funderat på å köra så som du kör, alltså skippa lekandet (eller sätta det nere vid stay-lok beteslåset som jag kör) och knyta fluoron direkt i flätlinan...
            Jag kör ju ändå så som Tuff visar på bild, alltså eventuellt lekande i toppen på tafsen å beteslås (utan lekande) i änden av tafsen... kunde ju kanske vara trevligt å skippa lekandet helt ibland tänker jag...
            har även nåt svagt minne av att jag förut gjorde en loop i toppen av tafsen å med hjälp av flugbindningstråd och superlim oftast gjorde öglor i toppen på fluoro-tafsen för ett enkelt byta mellan tafsar... men, kanske trevligare å köra grinner ändå, känns som en "solidare" koppling mellan lina/tafs på så vis...

Kommentera

Ursprungligen postat av Tuff Visa inlägg
              Jag har kört med Ghost 1mm ett bra tag nu och utöver att den är lite knölig att knyta har den varit riktigt riktigt bra. Kör i princip detta på all jerk, jigg och spinn över 30-40g.

Den här knuten använder jag mest: http://leetauchen.com/lees_leader_knot.pdf

Gör den typ 40cm lång, sätter en BFT-Staylock i ena änden och en lekande modell kraftigare i andra.
              Det kan eventuellt vara en annan knut just på den här bilden, har labbat med lite olika.
              lust att göra en chansning på vilka knutar det är du använt dig av på den där bilden? ser trevliga ut!
              För även om nu den länkade knuten (leetauchen) är bra och att det är den jag tveklöst använt mig mest av genom åren, så har jag nu efter lite övrigt experimenterande klart kommit fram till en knut som inte liksom "stryper upp" mot beteslåset är definitivt når jag föredrar... har då mest använt mig av vad jag har för mig kallas kirurgknut (man gör en ögla me två överslag typ) (nej, jag kan inte mycket om knutar nej, mer än att dom få jag kan gillar ja å vet knappt va dom kallas heller).

kirurgknuten eller vad nu det jag gör egentligen kallas, är ju enkel å göra å håller i mina ögon bra, men, den blir ju lätt lite ful/vinklar sig åt nåt håll... inte för att det egentligen kanske spelar nån roll, men, den knuten du har på bilden ser ju mycket fin å proper ut liksom . Ser ju faktiskt ut som typ den länkade leetauchenknuten typ fast inte uppstrypt mot låset/lekandet.

sitter ändå å sippar på kaffe och snart god whisky så tid finnes att knyta lite tafs tänkte jag...

mvh
              /peter

Kommentera

Lånar denna gamla tråden och frågar.
                Någon som vet något om denna --> Shimano Aspire Flourocarbon ?
                Jag har nämnligen fått 50m 0.40
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Lite klent om du ska ha som tafs riktat gädda, kanske går till aborre i gäddrika vatten, även om den i sin tur är lite grov där

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                    Lite klent om du ska ha som tafs riktat gädda, kanske går till aborre i gäddrika vatten, även om den i sin tur är lite grov där
                    Tänkte att jag kunde ha den till Gös och Abborre så då är den kanske bra
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                    12 svar
                    1 354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                    19 svar