FC till jerk och jigg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FC till jerk och jigg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• FC till jerk och jigg?

Tjenare

Hade tankar på att fara ut och jaga tung gädda till helgen och har lite svårt för val utav tafs material. Det är svårt att nöja sig bland denna uppsjö utav artiklar.

Vad tror ni om att köra en 0.90 fc för tyngre gädda på både 0.17, samt 0,35 flätlina?

Jag överväger fc tafs bara för att jag känner mig mer bekväm med en mjukare variant än en helt stel tafs. Samtidigt som man blir lite lätt oroad utav ett flertal kommentarer som säger att gäddan lätt klipper fc tafs.

Någon som man göra mig klokare?

/Mvh Engvall
    Senast ändrad av engvall; 2014-09-08, 13:24.

Jag är inne på liknande spår. Hade tänkt testa ett antal meter nylon mellan flätlina och min vanliga tafs.

Kommentera

Ja en skvätt nylon i botten känns ju stabilt men jag blir mer nyfiken på vad du menar med din "vanliga tafs" i detta fall? Kör du med en FC tafs till gädda?

Kommentera

Ja nylon i botten är ju en självklarhet.. Men jag tänkte köra nylon som "spets". Min "vanliga" tafs finns egentligen inte. Jag kör med 2 olika. En mjuk wire o en..inte så mjuk wire. Fabrikat kan jag inte svara på nu. Sist köpte jag nog darts.

Kommentera

Jag misstolkade ditt tidigare inlägg lite. Nej men jag får helt enkelt ut och testa mitt koncept, återkommer med hur det höll!

Kommentera

Jag kör bara FC Tafs till gädda. 0.9 eller 1.0. Funkar klockrent. Går bra att Jerka med också, dock kan krokarna trassla in sig i tafsen ibland. (Kör ca halvmeter Tafs). Inga tafsar har gått av för mig än iallafall. En Tafs blev rätt illa tilltygad av en gädda, men höll ändå. (Märk endast 1 gång har en gädda repat tafsen, så jag känner mig inte oroad).

Kommentera

Det låter ju riktigt schysst! Vad kör du på för dimensioner på linan annars? Borde inte vara några problem att knyta ihop med varken 0.17 eller 0.35?

Kommentera

Ja det här med tafsmaterial är ju rätt mycket en smakfråga för hålla verkar det ju göra. Finns förespråkare i båda lägren. Själv har jag aldrig kört FC till gäddfiske. "Dom" säger att en ska hålla koll efter skavmärken på FC:en mellan huggen men det gör ju jag också som kör wire..

Kommentera

Knyter inte flätlinan direkt i tafsen. Har ju ett lekande emellan . Men f.ö kör jag lintjocklek på 0.28 eller 0.30 tror jag ( eller va de 0.35? Haha), till Jerk är det fireline traicer braid. På min haspel kommer jag inte ihåg.

Kommentera

Vare sig tafsen är av nylon, FC , wire etc så ska man alltid titta till den då och då för att minska brott. Och den som säger att FC inte är bra till gäddfiske, då ska jag klippa hans tung!

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                    12 svar
                    1 354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                    19 svar