Färg på linan vid jiggfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Färg på linan vid jiggfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gonzo79 Visa inlägg
    Jag har ett bekymmer med att jag inte kan se linan när jag jiggar efter borre, så jag undrar vilken färg ni folkens som jiggar mycket föredrar, eller rent av tycker är bäst/mest allsidig.
    Jag har funderat på om vit lina är något.
    Så vad säger ni gott folk?

/rickard
    Hej Rickard Johansson;

Något av åren 1963 eller 1964 skrev jag en artikel i Sportfiskarnas tidning Svenskt Fiske som hade titeln "Nick & Nytt om Abborrpimpling!" Artikeln handlade till stor del om att som Nick (på bilden här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_12.htm ) använda en kritvit spunnen nylonlina eller dacronlina vid pimpelfiske från isen.

En fluorgul eller vit lina ser du bättre än någon annan färgad lina och då speciellt när omgivningen är mörk...

Eftersom ögat uppfattar ett föremål tio gånger snabbare än handen hinner känna ökar din förmåga att kroka en nappande eller huggande fisk avsevärt om du liksom jag blir en "linfluktare"...

För massor av år sedan... innan jag började använda fluorgula dyneema- och spectralinor vid mitt jig- och haspelfiske favoriserade jag Stren Clear Blue, en relativt stum nylonlina därför att just den linan var lätt att se under dåliga ljusförhållanden.

Är du orolig för att fisken du är ute efter att fånga reagerar negativt när den ser en vit eller fluorgul lina kan du med en svart spritpenna göra linan osynlig för fisken genom att svartmåla de två metrarna närmast din jig eller ditt pimpelblänke....

Nothing is forever!

Old Firehand

Kommentera

Funkar den på haspel?
      Funkar fint. Den är typ "fused" som fireline. Skickar dig länkar senare som svar på ditt PM...

Kommentera

Färg på linan vid jiggfiske

Tror iaf att jag ska vänta med å byta inför helgen iaf. Ska försöka beställa ifrån utlandet. Dragon har några intressanta varianter också. C-thru och deras invisible braid. Eller så får det bli någon japansk sak.

Tack som tusan för alla svar.
        Live long and skitfiske på er!

Kommentera

Svara så här lagom sent som vanligt här på FS.

Skulle dock vilka slå ett slag för en lina som jag inte tror är särskilt vanlig här i Sverige. Stren Microfuse, den är vit, fast har ett lätt fluorescerande sken i solljus och månljus. Eller ja, det påstås så i alla fall. Tycker själv att det funkar sådär. Linan i sig är tycker jag är i klass med Nanofil när det gäller kastlängder och brottsstyrka, upplever den nästan starkare än Nanofilen. Den är i alla fall mycket enklare att knyta varför jag kör linan för närvarande. Jag kör med en lina som har 8 LB klassning och ska vara 0,15 mm vilket verkar stämma hyfsat. Det fina med linan är att det ibland går att dra hem den från tyska e-viken för cirka 11 euro inkl. frakt vilket gör det hela till en mycket billig lina! För att återkoppla till trådens ämne vad gäller färgen så kan jag ju inflika att jag på prov färgat Stren Microfuse röd med en vanlig tuschpenna. Efter ett pass verkar den hålla färgen ungefär lika bra (eller dåligt) som en fabriksfärgad lina.

En annan intressant lina som jag inte haft förmånen att testa ännu är en australiensk lina, http://www.justfishingtasline.com/ . Något kostsam i sammanhanget, men funderar på att dra hem en rulle innan våren. Tydligen går det att få linan färgad enligt önskemål för ett litet pristillägg. Linan har fått mycket bra kritik på olika australienska forum.

Linor som jag hittills testat är Fireline, Power Pro super slick 8, Sufix 832, någon Tuf 8 Braid, Savage Gear HD, samtliga i 0,12-0,15 mm ungefär. Har alltid fallit tillbaka på Nanofilen då jag tycker den funkat bästa överlag med Stren Microfuse som god tvåa, men Microfusen kan segla upp som vinnare, men måste då testa den lite mer.

//Landfiskarn

Kommentera

Jag har ett bekymmer med att jag inte kan se linan när jag jiggar efter borre, så jag undrar vilken färg ni folkens som jiggar mycket föredrar, eller rent av tycker är bäst/mest allsidig.
            Jag har funderat på om vit lina är något.
            Så vad säger ni gott folk?

/rickard
            Hej Rickard Johansson;

Eftersom du är jigfiskare är det viktigt att du ser linan och upptäcker minsta lilla vibration, slackning eller sträckning hos linan. Väntar du tills du känner rycket i spöt är det ofta för sent att kroka fisken...

Fluorgul eller vit lina mångdubblar dina fångstresultat som jigfiskare jämfört med svart eller mörkgrön lina. Speciellt regniga och mörka dagar är skillnaden enorm...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Ps. Jag upptäckte att jag svarat i den här tråden tidigare...men har man bra info som förbättrar fiskeresultaten får det gamla svaret också stå kvar....Ds.
            Senast ändrad av Old Firehand; 2013-12-26, 14:09.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
            12 svar
            1 397 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg .art
            av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
            19 svar
            1 664 visningar