Ursprungligen postat av Gonzo79
Visa inlägg
Något av åren 1963 eller 1964 skrev jag en artikel i Sportfiskarnas tidning Svenskt Fiske som hade titeln "Nick & Nytt om Abborrpimpling!" Artikeln handlade till stor del om att som Nick (på bilden här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_12.htm ) använda en kritvit spunnen nylonlina eller dacronlina vid pimpelfiske från isen.
En fluorgul eller vit lina ser du bättre än någon annan färgad lina och då speciellt när omgivningen är mörk...
Eftersom ögat uppfattar ett föremål tio gånger snabbare än handen hinner känna ökar din förmåga att kroka en nappande eller huggande fisk avsevärt om du liksom jag blir en "linfluktare"...
För massor av år sedan... innan jag började använda fluorgula dyneema- och spectralinor vid mitt jig- och haspelfiske favoriserade jag Stren Clear Blue, en relativt stum nylonlina därför att just den linan var lätt att se under dåliga ljusförhållanden.
Är du orolig för att fisken du är ute efter att fånga reagerar negativt när den ser en vit eller fluorgul lina kan du med en svart spritpenna göra linan osynlig för fisken genom att svartmåla de två metrarna närmast din jig eller ditt pimpelblänke....
Nothing is forever!
Old Firehand
Kommentera