Lina till Amba 6000? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina till Amba 6000?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vill ju ha en riktigt stark lina, tracer har aldrig gjort mig besviken men har svårt att tro på web säljarnas uppgifter. Power pro har sämre brottstyrka när jag kollar runt på sajterna men det är kanske en bra lina ändå?
    Du kan fullständigt skita i vilken mm. det står på spolen det stämmer antingen dåligt eller är rent åt Helv.

Flätlinorna är ganska jämnstarka så kolla hur mycket en 0:28 powerpro lyfter och om du ska ha en tracerbraid så köp en som är jämnstark då får du en lina som ligger runt 0:40 nylon vilket är lagom.

Jag gjorde en snabbkoll på ebay och det värkar som Powerpro är något starkare en Tracerbraid men inte mycket, köp en lina som lyfter runt 22kg så blir det bra.

OBS slirbromsen på rullen är på 7kg så allt över 10kg använder du till att dra loss bottennapp med....
    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-10-05, 18:20.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Du kan fullständigt skita i vilken mm. det står på spolen det stämmer antingen dåligt eller är rent åt Helv.

Flätlinorna är ganska jämnstarka så kolla hur mycket en 0:28 powerpro lyfter och om du ska ha en tracerbraid så köp en som är jämnstark då får du en lina som ligger runt 0:40 nylon vilket är lagom.

Jag gjorde en snabbkoll på ebay och det värkar som Powerpro är något starkare en Tracerbraid men inte mycket, köp en lina som lyfter runt 22kg så blir det bra.

OBS slirbromsen på rullen är på 7kg så allt över 10kg använder du till att dra loss bottennapp med....
      Tackar för tipsen, kommit lite närmare beslut, lutar åt tracer eftersom jag varit nöjd med den, men får jag ett betydligt bättre pris på Power kanske jag testar den.

Jo jag är medveten om att bromsen e begränsningen, men hatar att lämna bete och linstumpar kvar på botten så går hellre upp i styrka än ner.......

Tack och bock....

Kommentera

Jo jag är medveten om att bromsen e begränsningen, men hatar att lämna bete och linstumpar kvar på botten så går hellre upp i styrka än ner......
        Om du åker med turfiskebåtar eller något sådant så sätt på en stump nylonlina ca:0:40 så du får en brytlänk, skulle du annars sätta draget i något otrevligt får du klippa av en massa flätlina för att komma loss.

I Malmö/Landskrona har jag aldrig haft nytta av linor som är tjockare en 0:40 nylon och om jag kör någon grov flätlina gör jag alltid en brytlänk, jag lärde mig av mina misstag ex. när jag råkade sätta kroken i ett nät några gånger.
        Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-10-06, 06:20.

Kommentera

Om du åker med turfiskebåtar eller något sådant så sätt på en stump nylonlina ca:0:40 så du får en brytlänk, skulle du annars sätta draget i något otrevligt får du klippa av en massa flätlina för att komma loss.

I Malmö/Landskrona har jag aldrig haft nytta av linor som är tjockare en 0:40 nylon och om jag kör någon grov flätlina gör jag alltid en brytlänk, jag lärde mig av mina misstag ex. när jag råkade sätta kroken i ett nät några gånger.

Tänkvärt! Brukar ha en tafs i fc eller nylon som oftast är lite svagare, ska se till att ha koll på det även i detta fiske.......

Kommentera

Tittade lite på Eniro med tanke på turbåtarna från Landskrona, djup till knappt 40 meter, ungefär som här i Blekinge. Hemma klarar man sig oftast med pilk på 150 g, hur mycket påverkar strömmen i sundet, behöver man mycket tyngre från turbåtarna??

Kommentera

hur mycket påverkar strömmen i sundet, behöver man mycket tyngre från turbåtarna??
              En liten lathund när det gäller fisket från Malmö.

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                av perch61
                Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                2024-01-08, 09:15
              • perch61
                Linpåspolning
                av perch61
                Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
              12 svar
              1 354 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg .art
              av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
              19 svar