"Shimano PowerPro Zero Impact"
The knot in any braided line is the weakest point and therefore the point of failure. In regular situations the knot can be up to 50% weaker than the line itself.
Power Pro Zero-Impact provides a line with Terminal Zone Technology. The line strength in the terminal zone (black area in the image) is up to 50% stronger without compromising the total line capacity of the reel spool.

Shimano says: “Simply tie your knot in one of the clearly marked black termination zones to realise 100% knot strength and feel a level of confidence that is unmatched by any other superline on the market!”

Jag kan inte minnas senast jag blev lite upphetsad av en ny lina. Hur de alla olika tillverkarna av dagens superlinor vänder och vrider på det så har vi det här med att brottstyrkan på en lina nästan aldrig avser knutstyrkan (det enda undantaget jag vet är Berkleys Nanofil-lina), dvs att man egentligen aldrig ens i närheten får ut all potential ur sin lina.
Nu kommer verkligen alla som i första hand går efter brottstyrkan när man väljer sin lina att kunna gå ner i lindiameter utan att förlora brottstyrka, och njuta av alla fördelar som en tunnare lina medför!
Jag kommer garanterat att spola på detta på alla mina rullar när den släpps i Augusti (kommer dock antagligen att vara tvungen att importera den, vet ej när den kommer till Sverige...)

Här är tackletours artikel från årets ICAST:
Info från den officiella hemsidan:
Klipp från ICAST 2013 mässan:
PS. Med glimten i ögat så parerar jag mig lite i förväg här. Jag vet vad Knot-A-Knot är, och nej, jag får inte betalt av Shimano, är bara extremt nördig av mig
Kommentera