Ny lina till fjällfiske (haspel) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny lina till fjällfiske (haspel)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny lina till fjällfiske (haspel)

Hej!

Jag ska ta och köpa en ny rulle och då blir det ny lina också. Frågan är bara vilket märke och vad för tjocklek.
    Fiskar i stort sett bara med spinnare och har ett spö som tar 3-15 gram. Tidigare hade jag en nylonlina som var den bästa jag haft eftersom den var lite elastisk och man kunde kasta långt. Sen inför förra året var jag tvungen att skaffa flätlina pga att det är så brutalt stenigt där vi fiskar hade inte råd att tappa mer drag.

Så vad rekomenderar ni?

MVH.Anton

Berkley Trilene Sensation.

Kommentera

Sufix xl strong lr stroft gtm. Flätlina är sämre än nylon om det är stenigt,iaf mina erfarenheter. Fiskar jag bottennära o vet att det är mycke sten så bruka jag alltid kolla linan med jämna mellanrum.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

det är mest att man fastnar på stenarna och mellan dom och oftast så är dom nog småa så man kan dra loss den. Med nylonlina tappar man draget 8 gånger av 10. Med flät 4 av 10

Kommentera

Har nyss fjällfiskat och blev tokig över mitt val av flätlina i början av min tur när jag fiske vid strömmande och steniga vatten. Jag tappade flera drag med och utan fisk. Ibland kunde jag dra av flätlinan efter ett kast. Jag tappade över 10 drag de första dagarna innan jag kom till lite mindre grunda och steniga sjöar. Dock var flätlinan suverän i dessa sjöar när man känner varje litet nafs i draget och kan anpassa fisket direkt.

Har efter den turer djupdykt i ämnet fiskelinor och har kommit fram till följande idiotsäkra (?) kombination.

1 spole med flätlina 0,10, brottstyrka 6-7kg
          1 spole med stummare nylonlina och har skarvat på 50m flourcarbon. Går att köra hela rullen med flourcarbon men de hade enbart de med 50m på i affären. Flourcarbonen tål nötning bättre än nylonlina och mycket bättre än flätlinan.

Skitfiske

Kommentera

Med nylonlina tappar man draget 8 gånger av 10. Med flät 4 av 10

Här är en liten lista på vad Spiderwire linorna egentligen håller för , dom flesta flätlinorna ligger runt dessa styrkor oavsett vad det står på förpackningen i våra butiker.

Available in 6lb (0.10mm), 8lb (0.15mm), 10lb (0.18mm), 15lb (0.21mm), 20lb (0.24mm), 30lb (0.30mm) and 50lb (0.38mm).

Kommentera

Föredrar fireline 0.12 eller 0.15 för fjällfisket, just för att ha en chans att slita loss bottennappen, och för att många andra linor tenderar att trassla i tunna dimensioner på haspel. 0.15 är onödigt tjock egentligen men med den rätar man ju i princip kroken på alla småspinnare om det "bara" sitter i kroken.
              Nu ska det väll sägas att jag startk överväger att testa Sufix 832 nästa gång jag behöver ny lina till en liten haspel, den verkar ha potential men jag har bara kört den på multi rulle, och jag är alltid lite skeptisk linor jag inte testat då de kan vara trassel benägna.

Har inte upplevt några större problem med nötning men beror säkert på vilka vatten man fiskar i. Och har man problem med nötning kan man ju alltid skarva på några decimeter ~0.30 FC, som bonus fungerar flourcabon förvånansvärt bra om det skulle stiga på en strömgädda med.

Kommentera

Tjääna
                Använder själv 010-012 spiderw stealth och invisib när jag fiskar i fjällen. Egentligen så är det väl en smaksak vilket fabrikat man använder. Däremot så använder jag alltid en tafs av fluoc på 0,30 på ca 40-50cm. På det viset så tappar jag nästan aldrig fisk pga nött lina.Vad gäller brottstyrka så matchar 0,30 fluoc 0-10 flät rätt bra. Har inte märkt att jag fångar mindre fisk pga av tafsen heller. Sen är det väl inte fel att kolla linan och knyta ny knut ofta. Glöm inte heller att alltid knyta knuten på dubbel lina
                m v h
                Bb
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                  Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                  av perch61
                  Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                  2024-01-08, 09:15
                • perch61
                  Linpåspolning
                  av perch61
                  Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                  2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                12 svar
                1 354 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg .art
                av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                19 svar