Flätlina till flätlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina till flätlina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Flätlina till flätlina

    Har sökt på forumet, men ej hittat något.

    Jag skulle behöva ta bort ett stort skatbo som uppstått på en haspelrulle med flätlina (0.20).
    Frågan är: kan jag skarva på mer flätlina efter jag tagit bort den "dåliga" biten? I butiken sade man att det inte är bra att skarva flätlina till flätlina, jag tycker dock det låter märkligt?? Går det, och isf, vilken knut är att föredra?

    Tacksam för all hjälp

  • #2
    Själva knuten är väl inget problem men om linbrottet är "inom kastlängd" så kommer knuten att bli ett problem när du kastar eftersom den kan fastna i knuten när den ska lämna rullen och då riskerar du ytterligare ett skatbo.

    Kommentera


    • #3
      Går utmärkt, och det är många som använder en "top shot" i kombination med en backing av billigare variant.

      Lämpligast knut är jag osäker på om man inte vill ta sig tid att göra en ögla-till-ögla övergång. Prova att googla "braid to braid connection" eller nåt liknande...
      A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

      Kommentera


      • #4
        När jag har tagit bort en bit lina så man ser att det har sjunkit en endel ifrån spolen , då spolar jag av flätlinan & lägger på mer nylon i botten i stället , eller i ditt fall kan du ta flätlinan du har trasslat upp .

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av hornhecht Visa inlägg
          Har sökt på forumet, men ej hittat något.

          Jag skulle behöva ta bort ett stort skatbo som uppstått på en haspelrulle med flätlina (0.20).
          Frågan är: kan jag skarva på mer flätlina efter jag tagit bort den "dåliga" biten? I butiken sade man att det inte är bra att skarva flätlina till flätlina, jag tycker dock det låter märkligt?? Går det, och isf, vilken knut är att föredra?

          Tacksam för all hjälp
          Hej David Lundskog;

          De flesta linknutar utom Uniknot och Palomar knot glider upp efter en tids fiske.

          Bästa och förmodligen starkaste skarvknuten för flätlinor är Uniknot to Uniknot på bilden här http://www.netknots.com/fishing_knots/double-uni-knot .

          En skarvknut bör vara så nära spolen som möjligt och får absolut inte komma fram vid kastet. Passa samtidigt på och vänd på linan så att du har den färska delen närmast betet....

          Go for the Big Ones!


          Old Firehand


          Kommentera


          • #6
            Jag har skarvat flät till flät utan problem.

            Kommentera


            • #7
              använder själv dubbel-grinner (aka. double uni-knot) när jag skarvar linor. det jag märkt är att man får göra 5 varv istället för 3 om man har under 0.20 lina.

              Kommentera


              • #8
                Tack för all hjälp, ska testa i kväll!

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                • perch61
                  Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                  av perch61
                  Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                  2024-01-08, 09:15
                • perch61
                  Linpåspolning
                  av perch61
                  Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                  2023-12-29, 10:19

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                8 svar
                1 942 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg richtermo  
                Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                12 svar
                1 318 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg .art
                av .art
                 
                Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                19 svar
                1 576 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg .art
                av .art
                 
                Startad av perch61, 2023-12-18, 15:26
                25 svar
                2 238 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Cosmoz 08  
                Startad av Davbos, 2024-04-08, 09:34
                7 svar
                724 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg anteman
                av anteman
                 
                Arbetar...
                X