Behöver hjälp av er experter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver hjälp av er experter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver hjälp av er experter

Hejsan!

Jag har beställt mig en Penn Battle 2000 inför sommarens fiske, och jag skulle såklart behöva lite lina till rullen också.
    Jag har inte hängt med alls på sistone när det gäller linor, men jag har hört att många tillverkare ljuger om tjockleken?

Jag fiskar mest Abborre och en del Gädda med ett SG Roadrunner XLNT 7'.
    Vad behöver jag för tjocklek, och vad rekommenderar ni för lina?

Tacksam för hjälp!

När jag fiskar borre på liknande utrustning så använder jag en fireline 0,17mm med wolfram jiggtafs. 0.17 + taffs kan tycker lite överdrivet för borre, men där jag fiskar är det inte ovanligt med gädda uppåt 4kg som bifångst.
    #OneFly
    http://vimeo.com/onefly
    http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

Ursprungligen postat av mcuz Visa inlägg
      När jag fiskar borre på liknande utrustning så använder jag en fireline 0,17mm med wolfram jiggtafs. 0.17 + taffs kan tycker lite överdrivet för borre, men där jag fiskar är det inte ovanligt med gädda uppåt 4kg som bifångst.
      Okej, ska kolla närmare på den linan

Kom på en till sak. Penn Battle har ju en spole med lite gummi, så man inte ska behöva någon backing.
      Men alla linor är ju runt 110-125 meter långa, vilket inte fyller spolen? Hur ska jag göra?

Kommentera

0,17 mm tracer braid !

Kommentera

Ursprungligen postat av KKay Visa inlägg
          Okej, ska kolla närmare på den linan

Kom på en till sak. Penn Battle har ju en spole med lite gummi, så man inte ska behöva någon backing.
          Men alla linor är ju runt 110-125 meter långa, vilket inte fyller spolen? Hur ska jag göra?
          Man brukar använda backing av någon billigare lina för att spara lite pengar samt att linan ska nå högre upp mot kanten på spolen så att kasten inte hämmas för mycket. Många använder nylon som backing. Använd typ en albright knut i övergången om nylonlinan är tjockare.

Ett smart sätt för att veta att man spolar på rätt mängd backing är att först spola på huvudlinan, sedan backingen tills rätt nivå på spolen är nådd. Sen blir det lite omständigt eftersom man måste vända på linan. Man får spola upp den på tomspolar i två omgångar så att backingen hamnar överst på en spole. Sedan fyller man rullspolen. Viktigt att tänka på är att spola på linan under press så att linan packas ordentligt och inte riskerar att skära ner i lager under. Jag brukar spola på linan via en annan rulle och ställa dess broms ganska hårt.
          A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Kom på en annan sak. Om man vill slippa spola på linan baklänges och sedan vända på linan så finns det en kalkylator som kan hjälpa en att beräkna hur mycket som ryms på spolen inklusive backing. Huvudlinan kallas "top shot" i excelarket. Kalkylatorn är hyfsat exakt.

http://www.osanglers.org/uploads/Line_Estimator.xls
            A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Har du 2 spolar till samma rulle kan man göra som Kalle Mandelstam säga i bara 2 steg.

Kommentera

Jo det följer med en extra spole!
                spelar det någon roll vilken diameter jag väljer på backing?

Har läst mer om Fireline, och åsikterna är helt klart delade om den linan, en del hatar den medans andra älskar den.
                Så det är inte så enkelt val det här hehe.

Kommentera

Om backingen bara har som roll att fylla spolen så spelar väl dimensionen mindre roll, men har för mig att det kan vara lite knepigare att skarva om det är väldigt stor skillnad i dimension mellan linan och backingen.

Jag skulle inte köra varken fireline eller 0,17 (beror lite på hur stora gäddor som du tänker rikta in dig på)
                  Strike Wire eller Spider Wire.

Kommentera

Det går bra att skarva två linor av olika dimensioner om man använder rätt knut. Albrightknuten är jättebra t ex. Surfcasters använder ofta den för att skarva på shocktafsen som ofta är ganska mycket grövre än huvudlinan och som lätt måste kunna passera genom öglorna på spöt. Sen är ju frågan, har man 110 meter huvudlina, hur ofta kommer skarvknuten blottas och passera genom spööglorna?

Vad gäller linval så verkar Fireline Tracer Braid vara uppskattad hos haspelfiskare.

Billig dacron lina är bra som backing. Tar mycket plats på spolen.

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                    12 svar
                    1 351 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                    19 svar