Reklamera min STW extreme??...går av vid backslag. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Reklamera min STW extreme??...går av vid backslag.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    ...om någon vet vilken utgångshastighet ett drag har kan man lätt räkna ut hur mycket kraft som tex ett 28 grams Toby utvecklar i början av ett kast...

Denna kan sedan jämföras med linans brottstyrka....och jag tror man skulle bli förvånad över hur mycket kraft vi snackar om....(jmf med "elefanter i baksätet" som man snackade om vi bilbälteskampanjerna som bedrevs för många år sedan..)

Har själv lyckats skicka iväg ett bar Buster jerks med 0,36 PP och även ett par bombardariggar när jag fiskade med ett 10-fots Adexa tempest och en Amb 6500 där det satt en 0,24 flätlina av osäkert märke...

Blir det stopp under såna förhållanden så får man räkna med att grejerna kan ryka...trots att det är kuranta prylar..
    Jopp, funderade på det igår...
    Rörelseenergin vet jag ju om jag kan uppskatta hastigheten.....vilket borde vara relativt lätt.
    Det svårare är att lista ut retardationssträckan för att sedan få fram retardationen i meter per sekundkvadrat.....skulle gissa på 1dm? Spöt är ju i kastriktningen och ger ju ingen dämpning.
    Kan jag gissa rätt här så är det ju bara att sätta in retadrationen i formeln, f=m*a
    Ska göra detta när jag får en stund över.....kan ju ge en vink om kraften iaf

Edit:
    Utgångshastigheten är ju lite klurig men min lina small av ungefär mitt på så det borde vara lättare att uppskatta......man kan ju se det som en linjär rörelse...kanske inte stämmer helt men borde vara bra nog för att ge en vägledning.
    Senast ändrad av KeBa; 2013-01-28, 12:54.

Kommentera

Försökte i min enfald jerkfiska med 0,23 Power Pro en gång i tiden, och trots att jag bara kastade med BJ 2:or och 10cm Salmo Sliders så fick jag frekventa linbrott vid backslag. Som tur var gick linan av någonstans i mitten så att jag kunde bärga betena då man kunde se den flytande linan. Efter att ha spolat på starkare lina försvann linbrotten till 99%.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
        Försökte i min enfald jerkfiska med 0,23 Power Pro en gång i tiden, och trots att jag bara kastade med BJ 2:or och 10cm Salmo Sliders så fick jag frekventa linbrott vid backslag. Som tur var gick linan av någonstans i mitten så att jag kunde bärga betena då man kunde se den flytande linan. Efter att ha spolat på starkare lina försvann linbrotten till 99%.
        Hmm.....som jag skrev tidigare kommer jag ha 0.23 till mina "problembarn" toby 28g
        Däremot kommer jag kasta beten runt 60g med PP 0,28....är den linan stark nog?
        .....visst kan linan alltid gå av men det vore trevligt ( och billigare) om det inte alltid sker när backslag uppstår.

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
          Jag behöver råd från de som har erfarenhet av det här..
          I våras spolade jag på Strike Wire Extreme 0,19 hos Snäjk i Vänersborg.

Rullen, Ambassadeur 2500C UT
          Spöt, Berkley Titanum 10ft 15-55g...så gott som nytt, spöringar är synade.
          Hände även en gång på mitt Mörrumspö, 9ft 12-35g
          Bete Toby 28g

Jag testar ofta med att plocka bort vikt på c-broms mm så skatbo händer ibland.

Nu till frågan jag söker svar på;

Är det rimligt att linan smäller av vid skatbo?
          Två ggr mitt på, en gång vid spolen.
          Mina 28g Toby tog för fasen slut den semestern!

Har ifrågasatt det här hos handlaren men det var inte "jajemän, du får ny lina" precis....undanglidande svar och ifrågasättande om mitt spö.
          Jo, när de hade "gubbkväll" en gång med extrainsatt personal, han tyckte linan skulle reklameras.
          Men jag vill ju inte ha från samma bulkspole precis.....och därifrån har jag fyllt en annan rulle som inte användes...
          Har nu beställt och fått hem PP S8S, som snart ska spolas på men har fortfarande svårt att släppa att den andra gick av.

Som sagt, bör linan reklameras eller är det rimligt att den går av vid dessa förutsättningar?
          Hej Kenneth Bäckman;

När du under de första fisketurerna tränar in kasttekniken med din nya ABU Ambassadeur 2500C UT får du räkna med några "Professional Overruns" med hårt ihoptrasslade "skatbon" på din flätlina.....

När rullen snurrar på högvarv och linan reser sig på spolen är det mer regel än undantag att flätlinan slår hårt mot tvärstagen mellan rullgavlarna (speciellt med för mycket lina på spolen). En tunn flätlina smäller lättare av än en grövre dito. Grövre lina betyder större trygghet men också kortare kast och mindre avfiskat område....

Anser du att det är butikens fel att linan smäller av när den slår mot tvärstagen på din ABU Ambassadeur 2500C UT rekommenderar jag dig att skicka din 2500C UT-rulle till mig och du ska som byte få en vackert röd ABU Abumatic 170 haspelrulle (som John-Fredriks rulle på bilden här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_13.htm) samt en 3.000 Yards (2.742 meter) 0,28 mm bulkspole Super Silver Thread glasklar nylonlina. Då slipper du alla rullproblem de närmaste tio åren.....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2013-01-28, 13:13.

Kommentera

Hmm.....som jag skrev tidigare kommer jag ha 0.23 till mina "problembarn" toby 28g
            Däremot kommer jag kasta beten runt 60g med PP 0,28....är den linan stark nog?
            .....visst kan linan alltid gå av men det vore trevligt ( och billigare) om det inte alltid sker när backslag uppstår.
            Ska väl tillägga att jag fiskade med ett BJ stiff då jag klantigt nog hade knäckt mitt Shimanospö i bildörren och inte hade något val. Däremot tror jag att ett kompakt bete som en Toby inte orsakar backslag lika lätt som en BJ 2:a, och ett långt och smidigt spö hjälper nog att absorbera en del av kraften vid tvärstopp.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej Kenneth Bäckman;

När du under de första fisketurerna tränar in kasttekniken med din nya ABU Ambassadeur 2500C UT får du räkna med några "Professional Overruns" med hårt ihoptrasslade "skatbon" på din flätlina.....

När rullen snurrar på högvarv och linan reser sig på spolen är det mer regel än undantag att flätlinan slår hårt mot tvärstagen mellan rullgavlarna (speciellt med för mycket lina på spolen). En tunn flätlina smäller lättare av än en grövre dito. Grövre lina betyder större trygghet men också kortare kast och mindre avfiskat område....

Anser du att det är butikens fel att linan smäller av när den slår mot tvärstagen på din ABU Ambassadeur 2500C UT rekommenderar jag dig att skicka din 2500C UT-rulle till mig och du ska som byte få en vackert röd ABU Abumatic 170 haspelrulle (som John-Fredriks rulle på bilden här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_13.htm) samt en 3.000 Yards (2.742 meter) 0,28 mm bulkspole Super Silver Thread glasklar nylonlina. Då slipper du alla rullproblem de närmaste tio åren.....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

www.trumman.com
              Hej "Old Firehand",
              Det är inte min första eller enda 2500C UT.
              Frågeställningen gällde inte hur eller varför backslag uppstår utan vad jag kunde förvänta mig av linan.
              Just för att inte gå och reklamera något som inte borde reklameras....men om jag reklamerat så hade jag aldrig påstått att det var butikens fel!

Det är ju bra att du förklarar orsak till backslag ifall någon inte hade koll på det.
              ...och vad beträffar ditt erbjudande.....kul att du har humor!

//Kenneth

Kommentera

Hej "Old Firehand",
                Frågeställningen gällde inte hur eller varför backslag uppstår utan vad jag kunde förvänta mig av linan.
                Just för att inte gå och reklamera något som inte borde reklameras....men om jag reklamerat så hade jag aldrig påstått att det var butikens fel!

Det är ju bra att du förklarar orsak till backslag ifall någon inte hade koll på det.

//Kenneth
                Om du överväger att ta hans erbjudande så kan jag erbjuda dig en 6501 C3 istället mot din rulle
                Tänkte mest på att då har du ett alternativ

Har full förståelse för om du inte "nappar" (haha) på det !

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                  Om du överväger att ta hans erbjudande så kan jag erbjuda dig en 6501 C3 istället mot din rulle
                  Tänkte mest på att då har du ett alternativ

Har full förståelse för om du inte "nappar" (haha) på det !

Ha, ha!....där är ju veven på fel sida....eller tänkte du att jag skulle vända spöt och veva baklänges!?
                  Jag kanske skulle byta bort hela skiten som ligger och skräpar här..
                  4 st UT-25'or, guld-25'an och 6000 Nostalgian!
                  Kanske blir många abumatic?.....fast inget ont i abumatic!

Kommentera

Hej "Old Firehand",

//Kenneth
                    Hej Kenneth Bäckman;

Det där svarade du på riktigt elegant! ABU´s Ambassadeur-rullar har sedan år 1952 varit mina egna favoritrullar. Det året fick jag i present min allra första, en mörkröd Record Ambassadeur 5000 Mod. SG (troligtvis den 5000SG som fortfarande är med på bilden här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_04.htm) och samma multirulle fungerar helt perfekt än idag...... Lite olja, nya lager, knivbultar, fjädrar, brickor, evighetsskruv och babbitslager och min 5000SG håller nog fram till år 2052 .....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Ps. Nästa gång du besöker Snäjk får du gärna hälsa till Stefan Lundqvist och Tomas Lindqvist från mig, Leif Engström i Bålsta Ds.
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2013-01-28, 16:20.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                      Hej Kenneth Bäckman;

Det där svarade du på riktigt elegant! ABU´s Ambassadeur-rullar har sedan år 1952 varit mina egna favoritrullar. Det året fick jag i present min allra första, en mörkröd Record Ambassadeur 5000 Mod. SG (troligtvis den 5000SG som fortfarande är med på bilden här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_04.htm) och samma multirulle fungerar helt perfekt än idag...... Lite olja, nya lager, knivbultar, fjädrar, brickor, evighetsskruv och babbitslager och min 5000SG håller nog fram till år 2052 .....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

www.trumman.com
                      He, he...tack du!
                      Ang din SG så är det inte bara något av det bästa som lämnat Svängsta, det är även bland det snyggaste!

Mina rullar kommer aldrig säljas av mig, de vårdas ömt så de kommer säkert överleva mig (fyller 47 i år) och ärvas av mina barn.

Visst finns det mycket ny teknik, då syftar jag bl.a. på lågprofilare med olika nya material och funktion men jag kan inte hjälpa att jag är helt och hållet såld på de gamla klassiska Ambassadeurerna, kombinationen av vackert utseende, sevicevänlighet, robust, enkel och genial konstruktion....ja för mig är det helt oslagbart!

Ang. Snäjk;
                      Jajemän, det ska ja göra!
                      Senast ändrad av KeBa; 2013-01-28, 16:34.

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar