Ursprungligen postat av KeBa
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Reklamera min STW extreme??...går av vid backslag.
Collapse
X
-
En input! Jag har StrikeWire 0.36 på min jerkrulle. Jag har vart med om att linan gått av ENGÅNG. Några dagar efter att jag fick en timmer stock som studdsade mot botten och fick mitt hjärta att hoppa. Då jag givetvis de första sekunderna trodde att det var gäddornas Gädda som steg på, för att ett ögonblick senare förstå att jag satt i botten. Men jag fick upp stocken och min Bomber till en publik som säkert undrade: Hur kan linan hålla för det?
Sen efter det. Så flög en Pappegoj buster hem till Kina igen ( eller var de nu tillverkas? ) Av alla bakslag jag har haft med den linan så har den hållt för mig i alla fall. Fast just nu hittade jag ett mail från beten, så jag köpte en spole gul 0.36 Power pro, funkar säkert lika bra den.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av poppers man Visa inläggEn input! Jag har StrikeWire 0.36 på min jerkrulle. Jag har vart med om att linan gått av ENGÅNG. Några dagar efter att jag fick en timmer stock som studdsade mot botten och fick mitt hjärta att hoppa. Då jag givetvis de första sekunderna trodde att det var gäddornas Gädda som steg på, för att ett ögonblick senare förstå att jag satt i botten. Men jag fick upp stocken och min Bomber till en publik som säkert undrade: Hur kan linan hålla för det?
Sen efter det. Så flög en Pappegoj buster hem till Kina igen ( eller var de nu tillverkas? ) Av alla bakslag jag har haft med den linan så har den hållt för mig i alla fall. Fast just nu hittade jag ett mail från beten, så jag köpte en spole gul 0.36 Power pro, funkar säkert lika bra den.
Det är givetvis lite skillnad i dimension, fast även i betesvikt.
Nu har jag redan skaffat ny lina, PP S8S och hoppas att den håller bättre.
Jag ska ringa någon på CWC idag och höra vad de säger.....jag vill veta vad jag kan förvänta mig av linan.
Kommentera
-
Sådär, nu har jag pratat med Stefan på CWC, mycket trevlig killle!
Att linan smäller av vid backslag med nämd utrusningen är inte konstigt alls enligt honom.
Jag känner mig övertygad att det han förklarade för mig stämmer och jag kommer inte att reklamera linan.
Nu har jag lärt mig något och kommer istället anpassa mitt fiske för att undvika att det händer igen.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av KeBa Visa inläggSådär, nu har jag pratat med Stefan på CWC, mycket trevlig killle!
Att linan smäller av vid backslag med nämd utrusningen är inte konstigt alls enligt honom.
Jag känner mig övertygad att det han förklarade för mig stämmer och jag kommer inte att reklamera linan.
Nu har jag lärt mig något och kommer istället anpassa mitt fiske för att undvika att det händer igen.
mvh/ Henke W
Kommentera
-
Ursprungligen postat av HenkeW Visa inläggLite nyfiken bara.. Vad kom han med för tips för att anpassa utrustningen ?
mvh/ Henke W
Anpassningen jag gör blir efter egna slutsatser... kommer inte använda 0.19 till Toby 28g fler ggr.
I vinter har jag kompletterat min "rullfamilj" med en ny rulle för det här fisket, så det löser sig själv, du kanske såg den i fotoaslbumet?....En 25'a, röd med UT´s djupare spole...och där rullade jag igår på PP S8S, 0,23.
Den kanske också smäller av, vad vet jag men den håller ju liiite bättre i alla fall!
0,19 sitter på ett par andra 25'or med grundare UT-spole som kommer användas för beten 10-20g på ett ungefär...främst till abborrfiske.
Årets laguppställning blir alltså;
25'a 0,19 Fenwick IF momentum 10ft 8-32g till abborre
25'a 0,23 Berkley Titanium 10ft 15-55g för klassiskt gäddspinn
6000 Nostalgia 0,28 Zalt 9ft 30-90g till gäddfiske med lite tyngre beten.
Börjar kännas komplett!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av HenkeW Visa inläggFy f-n Kenneth!
Du har en jäkligt fin uppställning där !
Ser att du satsar på långkastande utrustning och det är ju aldrig fel !
Jo, nu känner jag mig harmonisk med att jag har "rätt" prylar för mitt fiske.
Det börjar bli riktigt svårt att hitta argument för fler rullar nu.....kan ju inte bara samla på mig, de måste ha en funktion för att motivera mig att bränna pengar.
Min sista snilleblixt var att jag var tvungen att skaffa en ny rulle som jag kan ha hemma i Vänersborg, de andra rullarna ligger i stugan under sommaren....så jag lyckades lägga fingrarna på ytterligare en 25'a, ny kromrulle från -97.
....men nu är den också komplett vad beträffar broms, vev UT-prylar osv....så vad fasen ska jag sikta på nu.....suck!
Har fått en liten idé inför nästa vinter, jag funderar på att "optimera" mina spön.
Något borde kortas i skaftet.....det vore också trevligt med något annat än korkhandtag.....ja, vi får se!
Kommentera
-
...om någon vet vilken utgångshastighet ett drag har kan man lätt räkna ut hur mycket kraft som tex ett 28 grams Toby utvecklar i början av ett kast...
Denna kan sedan jämföras med linans brottstyrka....och jag tror man skulle bli förvånad över hur mycket kraft vi snackar om....(jmf med "elefanter i baksätet" som man snackade om vi bilbälteskampanjerna som bedrevs för många år sedan..)
Har själv lyckats skicka iväg ett bar Buster jerks med 0,36 PP och även ett par bombardariggar när jag fiskade med ett 10-fots Adexa tempest och en Amb 6500 där det satt en 0,24 flätlina av osäkert märke...
Blir det stopp under såna förhållanden så får man räkna med att grejerna kan ryka...trots att det är kuranta prylar..
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg...om någon vet vilken utgångshastighet ett drag har kan man lätt räkna ut hur mycket kraft som tex ett 28 grams Toby utvecklar i början av ett kast...
Denna kan sedan jämföras med linans brottstyrka....och jag tror man skulle bli förvånad över hur mycket kraft vi snackar om....(jmf med "elefanter i baksätet" som man snackade om vi bilbälteskampanjerna som bedrevs för många år sedan..)
Har själv lyckats skicka iväg ett bar Buster jerks med 0,36 PP och även ett par bombardariggar när jag fiskade med ett 10-fots Adexa tempest och en Amb 6500 där det satt en 0,24 flätlina av osäkert märke...
Blir det stopp under såna förhållanden så får man räkna med att grejerna kan ryka...trots att det är kuranta prylar..
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
|
12 svar
1 397 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()