Val av lina till UL-fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av lina till UL-fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av lina till UL-fiske

Vilken lina och tjocklek borde jag välja för väldigt lätt fiske efter öring med spinnare och skeddrag?

Fiske efter bäcköring är det enda fisket jag fortfarande använder nylon till. Tappar mycket mer fisk och fisken går sönder mycket mer i munnen med flätlina. Ska du fiska i småbäckar och kasten sällan är längre än 10-12m hade jag satsat på en nylonlina av god kvalitet. Kommer säkert få mycket mothugg på detta inlägg.
    Används utrustningen till annat fiske än detta är det bara att ha två spolar till rullen. En med flätlina och en med nylon.

Kommentera

Sv: Val av lina till UL-fiske

Ursprungligen postat av Rullknäckarn Visa inlägg
      Fiske efter bäcköring är det enda fisket jag fortfarande använder nylon till. Tappar mycket mer fisk och fisken går sönder mycket mer i munnen med flätlina. Ska du fiska i småbäckar och kasten sällan är längre än 10-12m hade jag satsat på en nylonlina av god kvalitet. Kommer säkert få mycket mothugg på detta inlägg.
      Används utrustningen till annat fiske än detta är det bara att ha två spolar till rullen. En med flätlina och en med nylon.
      Okej kommer nog att fiska mest i bäckar och åar. Vilken nylonlina kan du rekommendera?

Kommentera

Vill du ha bra kastlängd och en tyst lina så rekommenderar jag Berkley Nanofil. Har bara provat en gång på mitt aborrspö, 0,10 mm och jag blev riktigt positivt överraskad, rejält ökad kastlängd jmf med vanlig flätlina. Sen vet jag inte hur hållbarheten är ännu.

Kommentera

Du får gärna höra av dig om hållbarheten på nanofil när du provat lite mer.

Kommentera

Vilken nylonlina kan du rekommendera?

Kommentera

Ska vara till ULså tror 0.22 är för tjock.

Kommentera

helt klart nylon. kör själv med sufix xl strong 0.16-0.20 och den funkar prima
                >: 4 8 15 16 23 42

Kommentera

Stroft GTM 100m 0.20 räcker gott och väl

Kommentera

Jag är mycket tveksam till att använda flätlina i tunna dimensioner till spinnare med skeden framför spinnarkroppen. Linan snurrar lättare med än vad ett kullagerleke kan kompensera. Resultatet blir att skedens och spinnarens rotation förs vidare till leket men stoppas inte där utan går vidare till linan.

Jag kommer att av den anledningen kassera min Strike Wire Extrem 0.10 och min 30 Lb PowerPro lina. Bägge har tvinnats till tusen av en 2" jiggkropp uppträdd på metkrok. I fortsättningen blir det Stroft GTM och inget annat. Den är också mjuk men mera vridstyv än en flätlina. Det bör reducera lintvinningen.

Om jag enbart fiskat med spinnare av Mörrum- eller Stripe-typ, wobbler, skeddrag eller använt jigghuvuden hade nog linorna klarat sig bättre.

Detta är min erfarenhet och vill du använda spinnare som Wipp eller Abu Reflex tycker jag att du ska fundera lite extra över hur vridstyv linan är.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                    12 svar
                    1 397 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                    19 svar
                    1 666 visningar