Flätlina Fireline - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina Fireline

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätlina Fireline

Hej! Detta är min första tråd så jag hoppas den hamnade rätt!

Jag är väl relativ ny till fiskelivet men jag fiskade väldigt mycket haspel och fluga när jag var mindre men dessvärre försvann mina spön när det blev inbrott i husvagnen. Så nu var jag och köpte mig en relativt simpelt och billigt spö av typ Abu Garcia Stamina 7". Eftersom att det inte fanns någon lina på rullen när jag köpte spöt så tänkte jag att det var väl lika bra att köpa en flätlina av märket Fireline Exceed. Var och fiskade i tisdags och såg att det hade trasslat sig lite så drog ut linan tills trasslet försvann och helt random går linan av så förlorade väl 40meter lina. Nu ska jag in till Jula och köpa en ny jacka och lite och såg att dom hade Fireline till ett vettigt pris men det känns ju dumt att köpa en den igen om den ändå tänker gå av efter 6 fisketurer? Där vi fiskar är det mestadels RB och jag kör med mindre spinnare. Tips på annan modell av lina? Samt gärna om någon har erfarenhet av spöet, gillar känslan i spöet men rullen är väl lite sådär! Ska iväg imon igen så måste fixa detta idag!

mvh Mike
    Scientists have recently discovered, that oil that isn't pumped up and used, will in time seep down through cracks that develop as the tectonic plates shift over longer periods of time. When the oil reaches the hot inner parts of the planet, it catches fire and the pressure increases rapidly, causing massive earth quakes and huge volcano eruptions. This is why the dinosaurs died out, they didn't have rat rods

Fireline är en av de bästa linorna, den borde absolut inte gått av. Kanske hade en bit på linan blivit försvagat efter ett bottennapp eller något liknande, kanske gnidits mot en sten eller en gren. Ett annat alternativ är att någon ögla på spöet är sönder, då kan linan försvagas när man kastar. Mitt tips är ett ta in setet till fiskeaffären du köpte den i och be dem ta en titt. Kanske kan du reklamera linan och få en ny?

Annars skulle jag rekommendera att du testade flätlina igen. Jag kör med Strike Wire Extreme, vilket är något bättre än Fireline enligt mig. Fireline är platt, medans Strike Wire är rund. Och om du fiskar abborre och gädda skulle jag rekommendera 0,12-0,14 som diameter på linan.

Kommentera

Nej det kan ju finnas en förklaring till varför den gick av.. Har inte direkt fastnat i något eller skadat den vad jag kan minnas. däremot såg det ut som om det var en "skarv" vet inte hur dom gör i fabrik om dom skarvar linor eller hur dom gör Jag fiskar ju mest Regnbåge så hur grov lina behöver jag? den jag har nu tror jag är 0.20 och det känns ju lite overkill? tror den klarade av typ 17kg?
      Scientists have recently discovered, that oil that isn't pumped up and used, will in time seep down through cracks that develop as the tectonic plates shift over longer periods of time. When the oil reaches the hot inner parts of the planet, it catches fire and the pressure increases rapidly, causing massive earth quakes and huge volcano eruptions. This is why the dinosaurs died out, they didn't have rat rods

Kommentera

Sevenoak:
        Det beror på vilken av Fireline du använder, de olika sorterna skiljer ganska mycket i egenskaperna.
        Fireline Tracer braid är ju rund och förmodligen den bästa linan ute på marknaden.

Just Fireline Exceed har jag lyckats undvika tack vare att en ÅF sa att den har ett så grovt linminne att linan blir nästan värdelös.

Kommentera

Ursprungligen postat av EsoxToni Visa inlägg
          Just Fireline Exceed har jag lyckats undvika tack vare att en ÅF sa att den har ett så grovt linminne att linan blir nästan värdelös.
          Linminne?

Kommentera

Ursprungligen postat av Speedy Mike Visa inlägg
            Hej! Detta är min första tråd så jag hoppas den hamnade rätt!

Jag är väl relativ ny till fiskelivet men jag fiskade väldigt mycket haspel och fluga när jag var mindre men dessvärre försvann mina spön när det blev inbrott i husvagnen. Så nu var jag och köpte mig en relativt simpelt och billigt spö av typ Abu Garcia Stamina 7". Eftersom att det inte fanns någon lina på rullen när jag köpte spöt så tänkte jag att det var väl lika bra att köpa en flätlina av märket Fireline Exceed. Var och fiskade i tisdags och såg att det hade trasslat sig lite så drog ut linan tills trasslet försvann och helt random går linan av så förlorade väl 40meter lina. Nu ska jag in till Jula och köpa en ny jacka och lite och såg att dom hade Fireline till ett vettigt pris men det känns ju dumt att köpa en den igen om den ändå tänker gå av efter 6 fisketurer? Där vi fiskar är det mestadels RB och jag kör med mindre spinnare. Tips på annan modell av lina? Samt gärna om någon har erfarenhet av spöet, gillar känslan i spöet men rullen är väl lite sådär! Ska iväg imon igen så måste fixa detta idag!

mvh Mike
            Hej Michael Gunnarsson;

Berkleys Fireline är en extremt bra flätlina för haspelrullar vid fiske efter Gös och Gädda. Vid fiske efter Lax, Regnbåge, Röding och Öring föredrar jag vanlig, glasklar nylonlina som Silver Thread Excalibur eller motsvarande homogen nylonlina av annat fabrikat. Anledningarna till detta är att nylonlinan syns mycket mindre än flätlinan i klara vatten. Nylonlinan är nötbeständigare och tack vare elasticiteten mer förlåtande vid fiske efter snabbt huggande och mycket kampvillig fisk som Lax och Öring. Fiskar du mycket och ofta går det åt mycket lina. Själv köper jag både flätlina och nylonlina i stora bulkspolar. Det blir oerhört mycket billigare på sikt...speciellt om du använder nylonlina och fiskar efter Salmonoider..

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Ps. Som flätlina till multirullar föredrar jag PowerPro spectralina som jag använt i tusentals timmar sedan 1997 och är fortfarande mycket nöjd med den. Någon gång per år testar jag och jämför flätlinor av andra fabrikat med PowerPro. TufLine XP ligger i mitt tycke på andra plats hittills av de flätlinor jag använder och har använt. Ds.
            Senast ändrad av Old Firehand; 2012-09-01, 14:27.

Kommentera

Sevenoak:
              Det beror på vilken av Fireline du använder, de olika sorterna skiljer ganska mycket i egenskaperna.
              Fireline Tracer braid är ju rund och förmodligen den bästa linan ute på marknaden.

Hej Toni Dorff;

Så här skriver Berkleys representant ABU Garcia om Fireline Exceed Crystal:

"Du trodde kanske att det inte gick att förbättra Fireline. Men faktum är att världens absolut mest älskade fiskelinor nu är ännu bättre. Den kastar ännu längre och mjukheten är förbättrad - utan att den välkända stumheten ändrats. Direktkontakt är Firelines mellannamn! Fireline Exceed Crystal är nästan osynlig i vattnet och finns i mycket tunna dimensioner. Det gör den till många öringfiskares, metares och vertikalfiskares förstaval."

Att du Toni Dorff varit i kontakt med någon på Ångpanneföreningen (ÅF) som sagt att linan har "grovt linminne" och är nästan värdelös tar jag som en av dina beundrande läsare med en "nypa salt" ....grovsalt.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Nej det kan ju finnas en förklaring till varför den gick av.. Har inte direkt fastnat i något eller skadat den vad jag kan minnas. däremot såg det ut som om det var en "skarv" vet inte hur dom gör i fabrik om dom skarvar linor eller hur dom gör Jag fiskar ju mest Regnbåge så hur grov lina behöver jag? den jag har nu tror jag är 0.20 och det känns ju lite overkill? tror den klarade av typ 17kg?
                De skarvar inte flätlinor i fabriken, däremot kan de skarvat flätlinan med ett par meter nylonlina som ligger i botten av spolen. Dels gör de det här för att inte flätlinan ska glida på spolen och dels för att fylla upp hela spolen. Med en fylld spole kastar man mycket längre, och om man skulle fylla en 2500-rulle med 0,12 mm flätlina går det åt mycket mer lina än vad man behöver. Genom att skarva på nylonlina i botten blir det billigare att fylla upp spolen.

Till regnbåge behöver du ungefär 0,12 mm flätlina. Desto tunnare flätlina man använder, desto längre kan man kasta små beten.

Linminne?
                Om man använder nylonlina blir det ofta kurvor i linan när man kastar ut den. Nylonlinan formar sig efter spolen, vilket gör att den trasslar sig lättare. Flätlina, däremot, har i stort sätt inget linminne alls. När du kastar ut linan från rullen och börjar veva blir linan helt rak.

I ett inlägg över mig skriver Trumman att han föredrar nylonlina framför flätlina till ädelfiske. Du ska dock tänka på ett par saker innan du väljer vilken slags lina du ska fiska med. Som jag skrev innan har flätlinan fördelen att den inte har något linminne. Flätlina har även fördelen att den inte åldras på samma sätt. Såvidare inte flätlinan går sönder håller den i många fler fisketurer än nylonlina. Vanligtvis, om man inte fiskar extremt mycket, bör man byta nylonlina minst en gång varje år och flätlina ungefär var tredje.
                Dessutom, när man fiskar regnbåge använder man sig av små drag. För att dragen ska komma så långt som möjligt är det viktigt att dimensionen på linan är så liten som möjligt. Till vanligt fiske efter regnbåge bör man använda 0,25 mm nylonlina medans det räcker med 0,10-0,12 mm flätlina. Du kommer alltså längre om du använder flätlina.

Fördelen med nylonlina är däremot att man tappar färre fiskar och dessutom är den i stort sätt osynlig under vattnet. Dock bör man fråga sig hur viktigt det är med osynlig lina? Vet fisken att det är en lina? Om du funderar på ett köpa flätlina och du tror att det är viktigt så skulle jag rekommendera en svart lina.

Nu hoppas jag att du lärt dig något nytt och skitfiske på dig!

Kommentera

Jag har fireline exceed och tycker att den är riktigt bra, det enda problemet jag har är att det ibland blir öglor på spolen när man börjar veva, detta medför lite trassel. men det är bara att ta tag i alla tre linor som blir och dra ut. Undviker det genom att stänga bygeln och spänna linan med handen innan jag börjar veva.

Det du upplevde hände mig med en spiderline. hade fått trassel på linan och skulle lösa trasslet. vips så ser jag att jag hade 3 linändor vid spolen. den linan var inte skadad där.

Kommentera

Sevenoak:

Med "linminne" tror jag du menar att den är styv. Det är lite det som är grejen med fireline och det som gör att den inte trasslar mycket på haspelrullar. Liminne har den inte överhuvudtaget då den är stum, som alla andra flätlinor.

Sen är det givetvis ändå tyck och smak med fireline. Jag har själv inte fiskat mkt med fireline och använder gärna (och utan problem) andra linor men trots det står fireline som den absolut mest omtyckta haspellinan. Det tyder iallaf. på att många tycker det är en bra lina. Sen är givetvis marknadsföring osv också något som påverkar vad folk köper.

Jag är också åf men skulle aldrig påstå det som en annan sagt till dig så meningar skiljer även, liksom hos vanliga fiskare även butikspersonal emellan. Värt att notera

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 962 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                    12 svar
                    1 346 visningar