Flätlina och rejält trassel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina och rejält trassel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Dags att avlägga rapport, och kan konstatera att Kalle har koll på läget. Köpte en förpackning med 300 yard Fireline tracer 0.16.
    På min nya Abu Sorön följde jag instruktionerna som fanns med rullen, alltså lät linan rinna av på "tvären". Av detta blev det en smärre härdsmälta. 4-5 kast, sen blir det öglor och knutar....som visserligen går att lösa upp men som tar massa tid och så småningom gör att undertecknad tröttnar.
    Resten av linan hamnade på Stamina rullen, och där jag lät linan rulla av från spolen upp på en gammal rulle som sen användes som broms när den hasplade på staminan. Denna har fungerat felfritt, inte en antydan till tvinning, ögla eller knut, ett rent nöje att skicka iväg kast efter kast. Så efter nattens fiske ligger Sorön nerstoppad i väskan med en knut jag inte fick upp i mörkret, och Staminan sitter på spöt, inte riktigt så det var tänkt. Ska försöka spola om den linan några vändor fram och tillbaka mellan rullar och se om jag kan rädda den, annars blir det tyvärr skroten för den....och ny lina på enligt Kalles instruktioner......

Kommentera

Gott o höra!

Skitfiske!

/Kalle
      A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ny rapport, spolade av problemlinan från sorön, till annan rulle, till ´tom spole, tillbaka till sorön med ytteränden in mot spolen, ytterligare tillbaka på annan haspel för att bromsa med och slutligen klart på Sorön, och vips, dagens fiske helt problemfritt

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
          Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
          av perch61
          Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
          2024-01-08, 09:15
        • perch61
          Linpåspolning
          av perch61
          Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
          2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
        12 svar
        1 354 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg .art
        av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
        19 svar