0.40 till jerk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

0.40 till jerk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Helt ok lina om du frågar mig!Men snart kommer det nån som haft tokbekymmer med Strikewire :-D

Kommentera

• Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
      med strike wire kan du känna dig trygg.. efter 5 års fiske med linan på 5 olika rullar har jag bara kastat bort ett mjukbete på 150 gram. med 0.23. och den linan var rätt sliten.
      har rättat ut många krokar med den linan.
      Hade 0,23 PP på min rulle för några år sedan och bytte till tjockare lina efter att ha smällt av linan 4-5 gånger under en fisketur pga skatbo. Som tur var var det grunt vatten och linan gick av några meter från betet så jag lyckades bärga betena varje gång. Betena var inte så tunga heller, Salmo Slider 10cm och BJII. Efter att ha bytt till tjockare lina har jag inte förlorat ett enda bete pga linbrott någon annanstans än knuten på ett eller ett par beten när jag har fått skatbon.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
        Hade 0,23 PP på min rulle för några år sedan och bytte till tjockare lina efter att ha smällt av linan 4-5 gånger under en fisketur pga skatbo. Som tur var var det grunt vatten och linan gick av några meter från betet så jag lyckades bärga betena varje gång. Betena var inte så tunga heller, Salmo Slider 10cm och BJII. Efter att ha bytt till tjockare lina har jag inte förlorat ett enda bete pga linbrott någon annanstans än knuten på ett eller ett par beten när jag har fått skatbon.
        jo tjockare är att föredra. men rullen i fråga är en 5501 prorocket som även tjänstgör som reservrulle till havsöringfisket så det fick bli en lite kompromiss..
        så i detta fallet får man skylla sig själv. man bör inte kasta 150 grams bete med 0.23 lina.
        däremot har jag både kastat bort o satt många bete som smält av väldigt lätt med tufline 0.33. testat alla knutar. men har inget förtroende över huvudtaget för den linan. har tilloch med snärtat av bete utan tillstynelse till skatbo.

Kommentera

• Henkelort> Jag kan ge dig en gratis omgång 0.41 PowerPro som kompensation för att jag jinxat dig. Då kommer du nämligen aldrig mer ha problem av det där slaget
          Allt är mört som glimmar!

Kommentera

• Tack För erbjudandet Old firehand men jag tror enbart att en dykutrustning sinkar mig då det är ca 40 cm djupt där draget ligger. Som du själv sa, får se det som en offergåva till gudarna och inse att detta enbart va ett tecken på att jag måste besöka Lundgrens den 25

Va gör övrigt en strikewire extreem 0.36 med mindre än en säsong på rullen. Har aldrig tidigt haft problem med linan som är på rullen eller med tidigare extreem linor. Den största anledningen till att jag brukar vara dåligt omdöme. Förra gången tänkte jag lägga om linan då jag läste att det är en fördel om linan är blöt. Kastade iväg draget, drog av 130m lina och blev förvånad när den gjorde knutar runt sig själv när jag skulle veva upp den. Tänkte göra ett bytt försök idag, kastade iväg draget, drog iväg 100 m med båten och vevade upp alt igen. Såg riktigt fint ut. Första kastet = overrun och 30 m lina mindre. Gjorde om samma sak men höll emot med fingrarna den här gången så att linan va riktigt spänd.

Nog med biktningar för idag, siktar in mig på en heldag nästa fredag!

Edit. Linan gick av, inget fel på knuten och det va inte i en overrun och spolen va frikopplad. Kände inte att det va något konstigt i kastet utan måste snarare varit någon skada på linan som jag inte såg.
            Senast ändrad av Henkelort; 2012-04-21, 18:36.

Kommentera

• Ha ha ! Där kom det!Spelar ingen roll vilket fabrikat man snackar om,alltid nån som haft bekymmer.. :-)

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                Grinner/Uni-knuten går att göra med ögla, man drar bara helt ekelt inte åt knuten helt. Nackdelen är att öglan dras åt vid bottennapp, om fisk lyckas med det vet jag inte då jag inte använder grinnern med ögla. Kör med Rapalaknuten istället.
                Hej Kai Anttila;

Nu har vi hamnet några distans utanför jerkfisket med 0,40 mm flätlina men jag ska ända fösöka förklara ännu en sista gång vad jag skrev:

Hangman´s Knot eller Uniknot är en förnämlig betesknut vid trolling efter Lax och Öring med lätta wobbler. Vid långsam trolling på 1,3 - 2,0 knop bör linöglan vara 25 - 30 cm lång, detta för att wobblern ska kunna vicka och rulla obehindrat. Vid snabbare trolling på 2,0 - 3,0 knop kan man korta ner linöglans längd i wobblerns nosögla till 10 - 20 cm.

Ovanstående betesknut använder jag alltid vid trolling med 0,35 - 0,40 mm nylonlina och lätta wobbler som Bomber B15A och B14A på bilden här http://www.trumman.com/bomber/bomber_col01.htm efter Lax och Öring i Vänern, Vättern, Hornavan och Östersjön. Fjäderringen skruvar jag loss och knyter sedan Uni Knot-knuten direkt i wobblerns nosögla. För att få ut bästa rörelserna hos wobblern vid låga trollingfarter på 1,3 - 2,0 knop har jag en 25 - 30 cm lång linögla framför wobblern. Då rullar och vickar wobblern betydligt bättre och yvigare än om jag knyter linan i wobblernosöglans fjäderring eller om jag använder en bromsande hake med eller utan lekande. Vid snabbare trolling på 2,0 - 3,0 knop kortar jag ner linöglan till 10 - 20 cm. I båda fallen är linöglorna knytna direkt i wobblerns nosögla utan någon fjäderring emellan. I båda fallen kan jag dra åt Uni Knot-knuten hårt 25 - 30 cm eller 10 - 20 cm framför wobblerns nosögla. Då glider inte knuten ner till wobblern under annat än mycket hård och lång fignt med Laxen eller Öringen.

Go for the Big Ones!

Old Firehand
                www.trumman.com - http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm

Kommentera

• Jag menar denna knut: www.pacgb.co.uk/tips/uniknot.html eller www.animatedknots.com/uniknot/index.php

Kommentera

• Det är fritt fram att diskutera Har redan bestämt mig för en lina.. :P Väldigt intressant läsning för övrigt.

Kommentera

• Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
                      Det är fritt fram att diskutera Har redan bestämt mig för en lina.. :P Väldigt intressant läsning för övrigt.
                      Hej Dennis Lehto;

Du är riktigt duktig på att starta nya trådar här på FiskeSnack! Själv känner jag mig som den som är bäst på att glida från ursprungsämnet och svamla vidare om allt möjligt annat i närområdet....

Nobody & Nothing is forever!

Old Firehand
                      www.trumman.com - http://www.trumman.com/bomber/bomber_hj6.htm

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 384 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar
                      1 651 visningar