0.40 till jerk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

0.40 till jerk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 0.40 till jerk?

Hej! Blir ett linbyte på min jerkrulle i slutet av den här månaden.. Funderar starkt på att köra tuf line.. Men den finns ju inte i 0.35.. Så då är min fråga.. Hur fungerar 0.40 för betesvikter från 35gr och uppåt? Tack på förhand / Dennis

Funkar gör det, men kasten blir kortare då tjockare lina är styvare och väger mer.

Jag hade gått ner till 0.30 då man sällan använder mer än något kg press på grejerna. Fiskar med linor mellan 0.30-0.35 till jerk och ser ingen mening med 0.40 eller grövre. En 0.30 flätad är oftast grövre än så.
    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Jag kör på en 0.40 PP lina på mitt tyngre jerkset. Det använder jag bara till beten över ca 50g. Det fungerar bra och är skönt att ha som säkerhet. Skulle inte tro att det är något problem med lättare beten heller. Smaken är som baken.

Vh/Isak

Kommentera

Håller med Gimlan. Ska du kasta så lågt som 35 gram så inte över 0,30.

Nu har jag 0,41 på jerkrullen då de va bra pris. funkar ok för 80 gr och uppåt, men betydligt sämre än PP 0,36
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Ajsak Visa inlägg
          Jag kör på en 0.40 PP lina på mitt tyngre jerkset. Det använder jag bara till beten över ca 50g. Det fungerar bra och är skönt att ha som säkerhet. Skulle inte tro att det är något problem med lättare beten heller. Smaken är som baken.

Vh/Isak

Anledningen att jag funderar på 0.40 är för att tjockare lina tål ju mer slitage.. Savage gear 0.33 linan jag har nu håller på å fransar sig.. Vill inte att nästa lina fransar sig för man har ju inte råd att byta lina så ofta. Men vad kör ni för märke på 0.30?

Kommentera

Jag följde Old Firehands råd angående lina och köpte Power Pro, 0.32 tror jag att jag valde. Den bästa linan jag provat för jerk. Billig var den också om man beställer från USA. Kastar 124grams alien eels utan problem.

Kommentera

Hade köpt power pro jag med om jag hade haft pengarna :S Anledningen att jag ska köpa tuf line är att det kostar 199kr och det tycker jag är lagom pris..

Kommentera

Power pro är ganska tjock i dimensionerna jämfört med tuf, eller i alla fall bygger den mycekt mer på spolen, så jag skulle uppskatta det till att en 0,40 tuf är jämförbar med 0,36 power pro ungefär.
                Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Om du nu har begränsad budget varför inte handla dom riktigt billiga linorna ? Fanns en tråd här för etttag sedan om detta. Fins (oj tror tom att ett märke hette så) många billiga linor att handla på nätet för runt en hundring. Många som provat dessa har inget att anmärka så här långt.

Sök upp tråden jag nämnde så hittar du ett tiotal billiga linor med länk till försäljningsställe. Har för mig att du var där och postade du också ? Sensei lina handlade tråden om i alla fall. Jag har köpt 2 billiga 100:- redan, ligger i en låda ska vevas på senare på nån rulle.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Tror för övrigt att det var herr SnusDennis som postade den tråden:P

Jag skulle köra på tuf line, du kastar iaf inte 35g beten så ofta, annars så får du väl göra som Exxet säger och skaffa en riktigt billig lina, eller spara en månad så att du kan köpa t.ex. PP eller Strike wire.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                    12 svar
                    1 376 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                    19 svar
                    1 645 visningar