Lager 1 och lager 2 tips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lager 1 och lager 2 tips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lager 1 och lager 2 tips

Tjenare
    Behöver lite tips på underställ och sockor för att hålla mig varm.
    Testade att vadar här om vecka och märker att fingrarna och fötter blir kalla väldigt snabbt.

Har på mig två par långkalsonger (bomull/polyester märke Bambu tror jag) och mjukis byxor i nedre delen. Sen massor långärmade tröjor (bomull) övre delen. Tyckte kroppen håll sig varm hyfsad bra men som sagt ta fingrarna och fötterna stryk. Har handskar på mig men känner att man blir trött i tum-muskel (?) av att hålla spön med tjocka handskar. Har läst att bomull inte är det bästa så jag behöver lite tips.

Allt tips välkomnas.

Jag säger bara att om det är varmt du vill ha det så satsa på Merino ull eller ullfrotte i flera lager! Och på alla delar av kroppen Lundhags 3 lagers system i ull sockor är toppen och håller bra. Allt med bomull ska bort ju mer luft du har som kan värmas upp även om du svetas ju mer varm blir du bomull suger upp vätska och behåller det katastrof! Inget ska sitta tajt och kängor stövlar ska ha en halv tillen hel storlek större för att få plats med mer strumpor utan att sitta åt.

Flyt overall som skal är bra och rimligt i pris har inte prövat överlevnads dräkt eller liknande men det är klart det är säkrare men dyrare.

Mvh

Kommentera

Ull alla dagar i veckan! http://www.idefixteko.se/open_produk...&plats_id=1511
      http://www.idefixteko.se/open_produk...&plats_id=1511

Kommentera

Håller med föregående. ULL ULL ULL

Det är det bästa du kan ha. Själv använder jag underställ och strumpor från "Smartwool" funkar riktigt bra. Finns i lite olika tjocklekar.
        Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Ull, punkt

Många fördelar, den är varm och den kan absorbera ca 30% av sin egen vikt innan den börjar kännas fuktig.

Sen är det väldigt viktigt att inte ha för små kläder och skor för luft är den bästa isoleringen. Det är mycket bättre att ha två bra och väl passande lager under än att pressa på sig femton tröjor så man knappt kan röra sig.
          Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Håller med dom andra: Ull är det bästa närmast kroppen. Som lager två brukar fleece funka bra.
            Men ett plagg som de senaste åren fallit i glömska är fiberpälsen, typ Helly Hansen alltså. Dessa plagg är väldigt varma och finns även som underställ.
            Även plagg gjorda i bambu är bra som lager 1.
            För de som inte tål ull mot kroppen har här http://www.engelsons.se/underklader-...lsong-med-gylf ett utmärkt alternativ. Använder ett par såna själv och de är väldigt varma. Finns både byxor och tröjor. Tänk dock på att gå upp en storlek om ni handlar härifrån.
            Är man ute i kyla är det enbart kroppen man får värme ifrån. Det är därför viktigt att vara bäst klädd nära kroppen så värmen stannar kvar. Många slarvar med underställen och sätter på sig tjocka ytterkläder istället men detta är fel. Kroppen klarar inte av att värma upp ett för stort mellanrum mellan hud och kläder.
            Man ska även vara försiktig med ytterkläder som har andasfunktion. De ska vara vind och vattentåliga men om de andas släpper de ut din lagrade värme. Då är det bättre att klä sig i så många lager som möjligt och anpassa lagren efter aktiviteten.
            När det kommer till fötterna ska man tänka på precis samma sätt som med resten av kroppen. Lager på lager och helst inte bomull. Händerna däremot är svårare men här kan man ta hjälp av "handvärmekuddar" osv.
            Lycka till med kylan!
            Mvh Micke

Kommentera

Jag skulle säga tvådelat poly-underställ, typ Craft Pro Zero närmast kroppen för att transportera bort eventuell fukt och ett merinoull-ställ som lager två. Merino är absolut att föredra framför "vanlig ull", skillnaden på komfort är enorm.

Kommentera

TACK för att tips.
                Sammanfattning:
                Lager 1 = ULL!
                Lager 2 = Ull / fleece.
                Lager 3 = regn/vind skyddade plagg.

Har ni tips på ställe som säljer billiga lager 1 & 2? Helst allt på en och samma ställe, underställ och strumpor.

Kommentera

Här finns allt du behöver, till vettiga priser dessutom.
                  http://www.idefixteko.se/

Kommentera

Gå in i vilken sportaffär som helst så har de både lager1 och lager2 till hela kroppen i de flesta matrial och prisklasser. Då kan man ju prova o känna efter istället för att beställa på postoorder o skiten skaver eller inte passar när plaggen dimper ner i postlådan.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                    44 svar
                    9 206 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg BrainDisorder  
                    Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
                    4 svar
                    192 visningar
                    0 gillar