Flytoverall Sundridge, semivent eller crossflow? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flytoverall Sundridge, semivent eller crossflow?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flytoverall Sundridge, semivent eller crossflow?

Tänkte köpa mig en ny flytoverall. Spanat på Sundridges overaller, funderar dock på om jag skall välja semivent eller crossflow.
    Har endast kunnat prova crossflow i rätt storlek och den kändes väldigt lätt och skön, frågan är hur mycket som skiljer de två åt. Är det bara priset samt att semivent endast är ventilerad över midjan eller finns det fler saker att beakta?

Vad rekommenderas, skall man lägga de extra pengarna på en crossflow eller är det pengar i sjön? Någon som har haft båda som kan komma med för- och nackdelar.
    Den som har mest prylar när han dör vinner

Jag har haft sundridges vanliga röda tidigare och nu har jag semivent modellen. Märker ingen skillnad på de två iaf. Men varma och sköna bägge två. Har ej provat crossflow dock.
    I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Jag hade en semivent förra året, men den gick isönder och då bytte jag upp mig till en crossflow. Det var det absolut värt, jag fick dock bara lägga en hundring i mellan. Men under ismetet är det oslagbart att ha en overall som andas över hela kroppen. Det viktigaste är att ha kläder som andas hela vägen, ull eller liknande, annars fyller inte overallen sin funktion. Förutom att crossflowen andas helt tror jag inte det är någon skillad. Båda två är ju utformade helt lika iaf.
      I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
      Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Kommentera

Okej i så fall borde de ju vara ganska lika i storleken. Ja hade man bara behövt lägga en hundring så hade det ju inte varit något snack. Men vad jag har sett så kostar crossflow 3000 och semivent har jag hittat mellan 2000-2500kr.

Kommentera

1000kr skillnad kan ju kännas mycket. Men så har du den i minst 5 år och använder den 10 ggr per år. 20kr mer per gång tycker jag låter billigt!!
          Köp crossflow

Kommentera

Blir nog bra mycket mer än 10 ggr per år, så per gång är det ju inga pengar.

Men är ju ändå lite onödigt att lägga en tusenlapp extra om man inte får så mycket för den. Dock kan det nog vara gött att ha helventilerad, hade en fladen förut och den blev man så förbannat klibbig i direkt. Och efter det blev man kall så det var ingen hit. Utseendemässigt föredrar jag nog crossflow också, sen kan man ju köpa crossflow för den goda saken skull i och med att det går en slant till fiskevård.
            Senast ändrad av Rubik; 2011-09-23, 21:36.

Kommentera

Köpte en Semivent förra året inkl fleeceunderställ för 1695kr, helnöjd. Funkar kanon både i båten och på isen.
              Fish On!

Kommentera

Jag hade en crossflow och bytte till en Baltic Skoter, vilken jag tycker är bekvämare.
                Men jag svettas oavsett vad jag har på mig när man ska borr hål på Isen, förmodligen för mycket kläder under.

Vore intressant att se nån undersökning om vad det gör för skillnad om yttersta lagret (overallen) andas eller inte, tycker det borde kvitta.
                Ola

Kommentera

Tror nog faktiskt att man blir svettig i de flesta flytoveraller när man isfiskar. Det är dock inget för mig, håller mig till båtfiske. Fryser sjöarna så finns det alltid åar och älvar.
                  Och i båten hoppas jag att man inte skall behöva bli alltför svettig.

Som någon skrev tidigare så är det ju även viktigt vad man har under flytoverallen, de undre lagren måste ju också andas om det skall fungera.

Kommentera

Det är det som är meningen med att den andas. Det är klart att man bril svettig, men det är inte så man blir blöt och sen kall av det utan fukten går ut genom overallen och man slipper frysa senare. För mig funkar det kanon iaf, men ska man inte svettas eller röra sig är det ju skitsamma, då kan man ju lika gärna köpa en imax eller vad dom heter som känns som dom väger 10 kg. Huvudsaken då är ju att hålla sig varm.
                    I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
                    Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                    44 svar
                    9 225 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg BrainDisorder  
                    Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
                    4 svar
                    207 visningar
                    0 gillar