vadare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vadare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• vadare

jag är på jakt efter ett par vadare till kustfiske.. dom ska fungera från tidig vår till sen höst.. o jag har inga planer på att lägga ut några större summor på dom..
    vad ska man tänka på?
    neopren eller andasvadare?
    är detta något o ha? http://www.sportfiskegiganten.se/pro...2.php?pid=3401
    fungerar det att fiska bekvämt med havsöring spin och vadare eller det är bättre o stå på land?

Det är ju alltid skönt att ha vadare på, ifall man skulle vilja gå ut dom där 5 meterna man inte hade kunnat annars. Spinnfiske borde funka fint, jag har kört jerkbait mitt i plurret med vadare på, funkade hur bra som helst!
    Jerkbait=
    Spö: BFT Buster Stiff 6' 150g.
    Rulle: Ambassadeur 5601 C JB.
    Lina: Strike Wire Extrem 0.36.

Fluga=
    Spö: Sameo Classic #8, 9´6"fot, 3 delat.
    Rulle: Sameo Wolverine storspole aluminium.
    Lina: Sameo Viper AFTM 8 Allroundtaperad fluglina
    Backing: Sameo Dacron 30lbs backing 100 yds.
    Taffs: Sameo taperad flugtafs 10ft -1x

Kommentera

här nere i södra skåne hade det varit mycke vunnet om man kunde gått ut ialf knä djup.. många öringställen är långgrunda.

Kommentera

Okej, då är det bara att slänga sig på ett par vadare ^^. Jag hade nog satsat på ett par andas vadare. Kanske är lite kallare än andra vadare, men man kan ju ha extralager med kläder under. Just nu har jag bara ett par vanliga i gummi, men funderar på att skaffa ett par andas vadare, kan bli skönare när det blir varmare ute =)
        Jerkbait=
        Spö: BFT Buster Stiff 6' 150g.
        Rulle: Ambassadeur 5601 C JB.
        Lina: Strike Wire Extrem 0.36.

Fluga=
        Spö: Sameo Classic #8, 9´6"fot, 3 delat.
        Rulle: Sameo Wolverine storspole aluminium.
        Lina: Sameo Viper AFTM 8 Allroundtaperad fluglina
        Backing: Sameo Dacron 30lbs backing 100 yds.
        Taffs: Sameo taperad flugtafs 10ft -1x

Kommentera

Vill du ha andas vadare istället? Då är detta Rapala kit med kängor och vadar bälte ( Vadar bälte bör man ha! ) helt o.k. för en jämförelsevis billig slant:

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
            jag är på jakt efter ett par vadare till kustfiske.. dom ska fungera från tidig vår till sen höst.. o jag har inga planer på att lägga ut några större summor på dom..
            vad ska man tänka på?
            neopren eller andasvadare?
            är detta något o ha? http://www.sportfiskegiganten.se/pro...2.php?pid=3401
            fungerar det att fiska bekvämt med havsöring spin och vadare eller det är bättre o stå på land?
            Nu har jag inte testat dessa vadare, men mina erfarenheter av andra Devilfish-produkter är inte goda. Vadarna kan ju iofs vara alldeles utmärkta ändå.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
              Vill du ha andas vadare istället? Då är detta Rapala kit med kängor och vadar bälte ( Vadar bälte bör man ha! ) helt o.k. för en jämförelsevis billig slant:

http://www.go-nature.se/se/grp/vadare.php
              jag vet inte vad jag vill ha.. har aldrig haft ett par på mig.
              vet inte riktigt vad ja letar efter..
              jag vet bara va jag vill ha dom till:P
              men ja ska kika närmare på dom de ser ju intressant ut.. men ska först ro hem ny amba rulle o spö till havsöringen
              va inne på giganten ida men sket i dom vadarna.. man brukar inte bli nöjd när man köper det billigaste o vore underligt om dom var ett undantag.

Kommentera

O.k.

Misstänkte att Spiort fiske gigant vadarna var mer eller mindre kass till det priset.

Neopren vadare är ju sköna när det är kallt. Men rena bastun på sommaren istället.

Jag tror dock mest på andas vadare / kängor i litet större storlek än du normalt drar. Så att du kan trycka i 3 - 4 lager kläder och extra sockor iaf.

Rapala, gör ju inga dåliga grejor. Det kitet har ju kostat en vacker slant innan Go Nature rean. Så det är nog inte katt skit precis.

Men om du vill ha billiga med skapliga neopren vadare? Då har ju Rapala sådana också.

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-30, 19:50.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                  O.k.

Misstänkte att Spiort fiske gigant vadarna var mer eller mindre kass till det priset.

Neopren vadare är ju sköna när det är kallt. Men rena bastun på sommaren istället.

Jag tror dock mest på andas vadare / kängor i litet större storlek än du normalt drar. Så att du kan trycka i 3 - 4 lager kläder och extra sockor iaf.

Rapala, gör ju inga dåliga grejor. Det kitet har ju kostat en vacker slant innan Go Nature rean. Så det är nog inte katt skit precis.

Men om du vill ha billiga med skapliga neopren vadare? Då har ju Rapala sådana också.

http://www.dogger.se/vadare-neoprene...gn=pricerunner
                  om neopren blir så varma på sommaren så blir de defenitivt andas vadare..
                  lättare o ta lite extra kläder på vintern o kunna använda dom hela året

Kommentera

Absolut. Jag hade ett par liknande vadare i 2mm Latex gummi ....Detta var tiden innan neopren vadarna blev överkomliga pris mässigt. Och värre bastu byxa fick du leta efter på sommaren!

Och då ska tilläggas att Neopren är ännu varmare. Fördelen dock, är ju att du inte behöver en massa kläder under naturligtvis. Och mindre byx fladder i strömmande vatten. Men andas vadare är ju mer all around.

Glöm inte att klämma ur all luft ur vadarna så gott det går innan du drar åt vadar bältet! Annars kan du hamna upp och ner om du råkar vada fel så att säga. Skaffa en stadig vadar stav i metall också. Ska räcka dig till arm hålan.

Fungerar inte bara som extra stöd. Bra "känsel spröt" också. Köp inte en billig del bar bara! Den kan i så fall dela sig när du inte vill att den ska göra det.

EDIT:

Du kan göra en självt relativt billigt enligt följande:

Vad du behöver skaffa:

En stadig aluminium stav ( Från båt tillbehörs firma t.ex.) Ska räcka dig till arm hålan.
                    Ett 1 - 2 cm tjockt nylon rep, och en karbin hake = Båt tillbehörs firma det med. Repet ska vara tillräckligt långt för att du ska kunna bära det i en slinga över bröstet / ryggen och ändå kunna sträcka ut staven med rak arm + någon dm till så att du har "knyt mån" ( Se hur du fäster repet till staven längre ned). När du inte vadar? Häng den på ryggen.

Ett cyckel handtag och en gummi dopp sko typ från krycka eller käpp t.ex.

Dessa super limmas på staven.

När du fäster repet till staven. Ha en liten bit snöre eller dyl i beredskap.

Linda repets en ände i täta varv under cyckel handtaget och nedåt ca 5 varv.

Vik snör stumpen dubbel, och lägg denna så att du har en en ögla pekande nedåt staven. Linda nylon repet över denna snör ögla 4 - 5 varv. Då ska en bit av snör öglan fort farande vara fri. Stick in repet igenom snör öglan. Dra ut snöret så att Repet kryper under lindningarna du gjorde och ut där du drog ur snör öglan.

Efterdra repet ordentligt. Klipp av överskottet på rep änden. Och lägg litet snabb lim där repet kommer ut ur lindningarna. Detta , för att det inte ska krypa ur lindningarna igen.

Upprepa med den andra rep änden ca 1 dm nedanför den första lindningen

Mitt på rep slingan. Vik detta dubbelt och för det genom karbin hakens ögla och över karbin haken. Nu glider den inte runt på repet!
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-30, 20:15.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                    44 svar
                    9 199 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg BrainDisorder  
                    Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
                    4 svar
                    182 visningar
                    0 gillar