Bra kläder och skor för fjällresa. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra kläder och skor för fjällresa.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bra kläder och skor för fjällresa.

Hej!

Är så att jag ska till Grönland till sommaren och där vet man ju inte hur vädret växlar, tittar runt lite på vad man ska ha för kläder. Jacka och Byxa då. (är ju rea nu)

Behöver ju även ett par riktigt bra skor. Ska vara bra att vandra med och ska inte väga allt för mycket, både skorna och kläderna.

Tankarna har gått kring Geoff Anderson-stället men är de värt pengarna. Vad finns annars?
    Är BromanOdell-stället bra?

Andra tips?

Tack på förhand
    Markus
    Senast ändrad av Markusth; 2011-01-18, 10:13. Anledning: Missat lite
    sigpic

www.haavet.wordpress.com

Geoff Anderson är inte att rekommendera till vandring, det andas alldeles för dåligt. Jag har första modellen av detta ställ och man blir väldigt svettig i det även om man drar upp ventilationen under armarna. Till vandring så är det nog Goretex som du skall kika på, kostar en bra slant men håller länge. Jag köpte själv ett par Norröna Dovre brallor för ett par somrar sedan och de är fina, de har dessutom möjlighet att öppnas upp i sidorna så att man får lite luftcirkulation när man svettas.
    Var noga med att jackan du köper också kan öppnas under armarna för ventilation.

Kängor kör jag själv Meindl, kostar även dessa en bra slant men är riktigt stabila runt foten och vattentäta. Smörj in dem med specialvax eller liknande några gånger per år så håller de sig fina också. Finns andra modeller som Viking som kan vara lite billigare, åk till nån affär och prova dem.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Markusth Visa inlägg
      Hej!

Är så att jag ska till Grönland till sommaren och där vet man ju inte hur vädret växlar, tittar runt lite på vad man ska ha för kläder. Jacka och Byxa då. (är ju rea nu)

Behöver ju även ett par riktigt bra skor. Ska vara bra att vandra med och ska inte väga allt för mycket, både skorna och kläderna.

Tankarna har gått kring Geoff Anderson-stället men är de värt pengarna. Vad finns annars?
      Är BromanOdell-stället bra?

Andra tips?

Tack på förhand
      Markus
      EDIT; Hur varmt "brukar" det vara dit ni ska under den perioden?

Skulle inte valt "goretexmaterial" alls om målet varit att vandra på sommaren i vårat Norrländska klimat. Skulle letat efter ett par brallor som snarare vädrar än skyddar mot regn. Det finns inget material som klarar både och lika bra. Sedan skulle jag kompletterat med ngt tunnt skalplagg längst ut som du kan dra över om det regnar.

Fiskekläder är ett väldigt brett begrepp.

Kolla utsidan.se där finns det mycket bra tips!
      sigpic

Kommentera

True, blir det varmt och liten risk för regn så skulle jag föredra ett par "Zip-zone" byxor från t.ex. McKinley. De väger nästan ingenting och torkar grymt snabbt om de blir blöta. Dessutom kan man ju "ta loss" benen om du vill ha shorts istället.

Det är sällan som du vandrar med skaljackan på, den skall ligga längst upp i ryggsäcken för snabb åtkomst om det börjar regna eller blir storm. Men vandar man med den på i surväder så vill du kunna vädra under armarna.
        Tänk även på att skaffa skjortor eller tröjor i funktionsmaterial som torkar snabbt, man blir genomblöt på ryggen efter bara 5 min med ryggan på. När man stannar så byter man tröja snabbt och låter vandringsskjortan torka.
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Läs min fiskeblogg:

Kommentera

Ett par lätta joggingskor är även att rekommendera i packningen, skönt att ta av sig kängorna så de får torka ordentligt också. Man blir ungefär 50 kilo lättare när man tagit av ryggsäck och kängor och istället tar joggingskorna på, iaf så känns det så. Det är som att man "svävar" fram i steget.

Läs min fiskeblogg:

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
            True, blir det varmt och liten risk för regn så skulle jag föredra ett par "Zip-zone" byxor från t.ex. McKinley. De väger nästan ingenting och torkar grymt snabbt om de blir blöta. Dessutom kan man ju "ta loss" benen om du vill ha shorts istället.

Det är sällan som du vandrar med skaljackan på, den skall ligga längst upp i ryggsäcken för snabb åtkomst om det börjar regna eller blir storm. Men vandar man med den på i surväder så vill du kunna vädra under armarna.
            Tänk även på att skaffa skjortor eller tröjor i funktionsmaterial som torkar snabbt, man blir genomblöt på ryggen efter bara 5 min med ryggan på. När man stannar så byter man tröja snabbt och låter vandringsskjortan torka.
            Hej!

Då kanske sådana här bambu fiber tröjor kan vara något?

Tydligen ruskigt stryk tåliga också.

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag traskar i superunderställ och ett mckinleyställ över det. Går att vädra och torkar superfort. Är även vattenavvisande. Detta är ju dock i svenska fjällen och inte grönland. Men funkar riktigt bra i temperaturer 8-15 grader.

Sen så traskar jag själv i gummistövlar. Visst kängor är kanske lite bekvämare, men det finns inget som heter vattentäta kängor.

Sarek millenium heter mina stövlar och det går bra att traska 3 mil i dem iaf. Det är det längsta jag gått på en dagstur i dem.

Det är viktigt att hålla sig torr. Blir du blöt blir du kall. Skavsår om du får blöta fötter mm...
              http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ska man ut och vandra och samtidigt kunna fiska bra skulle jag vilja slå ett slag för North face paramount.

Snabborkande, SPF 30 går att konvertera till shorts många bra fickor till fiskeprylar.

Sen tar du med ett par Haglöfs L.I.M II i paclite om det skulle spöregna. tar nästan ingen plats alls och går att klä på sig över de vanliga kläderna utan problem tack vare zip-ben eller vad det kallas.

Jacka skulle jag satsa på en vindstopperfleece och komplettera med en regnjacka i GT paclite

Kängor är jag dock inte så bra på eftersom jag aldrig vandrar i det själv utan går i vanliga GT lågskor...

Edit: skor är väldigt personligt och vissa känns inte bra helt enkelt... jag är störtnöjd med mina, de håller helt tätt för vatten, andas bra och är lätta på fötterna, mycket bättre än kängor... om man nu går i terränger där man klarar sig utan det. Måste erkänna att jag inte har en aning om terrängen på grönland...
                Senast ändrad av Discharged; 2011-01-19, 20:58. Anledning: han hade ju inte skrivit kängor utan skor...
                Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Rekomenderar Haglöfs Solid Lite kängor. Goretex, låg vikt och en sula som funkar på alla underlag. Inga överpriser heller.
                  När det kommer till Bra kängor kan det vara värt att lägga en slant extra. Sköter man om dom väl så håller dom väääääääldigt länge.

Finns i både läder och nubuck.

http://www.outnet.se/hagloefs/solid-lite.php
                  Senast ändrad av MarwinD; 2011-01-19, 20:56.

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
                    Jag traskar i superunderställ och ett mckinleyställ över det. Går att vädra och torkar superfort. Är även vattenavvisande. Detta är ju dock i svenska fjällen och inte grönland. Men funkar riktigt bra i temperaturer 8-15 grader.

Sen så traskar jag själv i gummistövlar. Visst kängor är kanske lite bekvämare, men det finns inget som heter vattentäta kängor.

Sarek millenium heter mina stövlar och det går bra att traska 3 mil i dem iaf. Det är det längsta jag gått på en dagstur i dem.

Det är viktigt att hålla sig torr. Blir du blöt blir du kall. Skavsår om du får blöta fötter mm...
                    Visst kan kängorna börja läcka in vatten efter en längre tids användande, eller om de blir skitiga i membranet, men detsamma gäller ju stövlar. Gummikvalitén som är i stövlarna idag är bara skrot mot för 15 år sedan. När jag var yngre så vandrade jag också med stövlar, Tretorn Sarek var en bra modell då också och de höll ganska länge. Köpte mig ett par Sarek-stövlar igen för 3 år sedan och har inte använt dem mycket men de började redan visa tendenser till sprickbildning efter 1 till 2 somrar.

Mina Meindl-kängor däremot har jag använt en jäkla massa under 4 år och de är hittills helt täta, har plaskat runt med dem där det är riktigt blött och det har gått bra. Har använt dem från -35 till +25 och det funkar, men är det kallt så se till att röra på dig annars blir du fort kall om fötterna.

Sen kan man säga att kängor definitivt är att rekommendera för vandring om du brukar ha problem med fötterna, t.ex. om du får ont i vristerna eller annat liknande.

Läs min fiskeblogg:

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                    44 svar
                    9 208 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg BrainDisorder  
                    Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
                    4 svar
                    194 visningar
                    0 gillar