Gore-tex eller bara läder? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gore-tex eller bara läder?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gore-tex eller bara läder?

Ska köpa ett par medelhöga kängor till fisket som bedrivs både från strand och båt... jag har fastnat för både Meindl Jersey Pro som har läder både invändigt och utvändigt och inget goretex, samt Meindl Island pro som har fått bra kritik...

Dock har jag hört många historier om att gore tex inte andas, att man blir blötare av svett, samt att det pajjar efter ett par år samt att det tar hundra år att torka ifall vatten kommer in i själva stöveln...

Men ändå så vore det ju skönt att vara helt vattentät när man går i sumpmarker!

Vad ska man välja?

Hej!

Jag har ett par Meindl Island Pro, en fantastiskt känga! Vill bara börja med att påpeka att jag inte är speciallt "frusen" av mig, men jag använder mina kängor till allt från isfiske till slaskigt fiske vid åar! Se min senaste bild i fotoalbumet, där har ja kängorna på! Bilden visar vad de går för

En förutsättning för att de ska hålla tätt är dock att man sköter dem väl, speciellt om man fiskar i saltvattensmiljö, då kan öglorna till snöret rosta, men det löses med fett JA, de blir våta inuti på grund av svett, men det bli alla kängor oafsett vad du gör, har haft både rena läder och med goretex. Meindle kängorna torkar dock snabbt om de inte är dyngsura! Är det bara svett efter en heldag med vandring så torkar de på en natt i rumstemperatur om sulorna e ur!

Har gjort 15månaders lumpen så jag vet vad det innebär att gå omkring i skitkängor.. Utöver det har jag ägt ett par merell kängor som jag var oerhört nöjd med men som inte pallade trycket riktigt!
    Senast ändrad av Grävlingen; 2010-03-29, 13:46.
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Gore-tex!

Hallå!
      Jag har ett par Meindl Gore-tex som är ungefär 15 år. Vet inte vad modellen heter, men den används (användes?) bl a av svenska officerare. De funkar perfekt både sommartid i stället för gummistövlar (om man ska gå långt och tycker att stövlarna inte är särskilt bekväma) och på isen vintertid.
      I vinter har jag haft dem med ett par tunna strumpor i något syntetmaterial och ylleraggsockor. Kan bara konstatera att jag inte blir våt vare sig utifrån eller inifrån. Kan bli lite kallt en stund om man inte stampar av sig issörja efter borrningen, men annars håller den kombinationen mig varm.
      Visst ska de skötas. Jag brukar smörja dem med Nikwax med jämna mellanrum och kanske lite skokräm på tårna som lätt blir slitna, (ja, jag är kokett, jag vet ).
      Och de har som sagt gjort god tjänst i femton år så satsa på Gore-tex!
      Har ett par Salomon hikingskor med Gortex också och det är samma sak där och exet har vandrarkängor med Gore-tex och är helnöjd.
      Så tveka inte! Gore-tex rules!

Gösta
      Senast ändrad av Gösta; 2010-03-30, 14:27.

Kommentera

Beställde ett par meindl island pro för 2100 kronor, tack för hjälpen!

Kommentera

Du gjorde helt rätt!

Har ett par som är 8 år gamla och är väldigt slarvig med vax och liknande. De ser ut som skit men fungerar perfekt. Enda nackdelen ä ratt de kan vara kalla jämfört med t.ex. Lundhags Alaska på vintern.

Kommentera

Tänkte bumpa och ändra ämne lite.
            Har köpt ett par nya kängor med sympa— tex i. har läst att man inte skulle fetta in läderkängor med tex-material i. Tänkte då ifall m
            Någon kunnig kan göra en artikel hur man ska sköta olika kängor.
            Har nämligen haft ett par som ruttnat och tror att det kan vara anledningen, altså fettet har täppt igen lädret så tex-materialet ej fungerat

Skrivit. På mobil ute på en sjö så ursäkta stavfel, inte lätt när händerna fryser rejält

Kommentera

Det finns wax/fett/smörja gjord för skor med membran, fråga på din sko- eller sportbutik.
              Kör själv med Meindls Sportwax nu.
              [FONT="Impact"]Mvh:
              /Johan[/FONT]

Kommentera

Hoppas ni inte får något!
                Var ute igår... Jag tappade 4/4 efter mothugget och önskar innerligt att jag hade valt söndag som helgens fiskedag! Men va fan.

Vad gäller fett och läder så är det inga problem, men om du smetar in ett syntetiskt material som andas så stäpper du till de "porer" som materialet andas genom. Men, fetta in detaljerna som är i läder och inte de i syntet, så ska du se att de blir mjuka och täta.

Sen så kan ju inte syntetmaterial ruttna =)

Kommentera

Det är som tidigare sagts inga problem att fetta in skinnet på dina kängor. Dock skall du inte köra med vanligt skofett om du vill behålla andasfunktionen utan använda speciellt fett anpassat för just skor och kängor som andas.

För att dina kängor skall kunna andas optimalt och du inte skall bli så blöt av svett så skall man dels se till att ha lite luft i skorna så dom inte sitter så tight för då kyls man ner snabbare. Sedan så skall man helst undvika att köra sockar i t.ex ull eftersom det binder fukt till skillnad från sockar i syntet material. Skall du använda ullstrumpor trots allt så se till att ha syntet strumpor närmast foten.

Kommentera

det var mellan lädret och gummit som ruttnat på kängorna, svårt att skriva på mobilen, den ville inte riktigt som mig.

Har läst att skofett kan täppa till tex.lagret genom att det tränger igenom lädret.
                    Tror inte att alla är jättebra på skovård så jag tänkte att alla kan bidra med sina kunskaper och göra en lista på hur man ska sköta ett par kängor

har läst mig till att man ska vaxa kängor med tex-material då det inte täpper igen tex'en.

förövrigt så använder jag "andas-sockar" i syntet tillsammans med merinoull sockar, är det riktigt kallt blir det ett par ullsockar mellan det.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                    44 svar
                    9 204 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg BrainDisorder  
                    Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
                    4 svar
                    189 visningar
                    0 gillar