Ingen som vet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ingen som vet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ingen som vet?

Hej! Försökte lyfta Jari F1:s tråd om nya kraven på flytoveraller i Finland, men ingen nappade... Och inte har jag hittat något svar i någon annan tråd heller. Så nu gör jag ett nytt försök.
    Vilka krav gäller i Sverige? Enligt finska konsumentverket får inte overaller säljas med typgodkännande enligt En 393 efter 1 juni i år. Men det gäller väl bara i Finland, eftersom ett sådant godkännande fortfarande används som försäljningsargument i Sverige av exempelvis Fladen. Som också hänvisar till en certifiering som sjöräddningsdräkt, Iso 15027-1, som inte omnämns i den finska skrivelsen.
    Vad är det som gäller här egentligen? Kan man kränga skit här som är förbjuden i vårt grannland? Någon som vet om nya certifieringsregler är på gång även här?
    Och så en annan fråga, förorsakad av en annan tråd: Många rekommenderar flytoverall och uppblåsbar räddningsväst. Säkert bra, men har jag fel om jag vill minnas att en vanlig 150 Nm väst inte är tillräcklig för att vända en person i overall? Tror jag läst att det krävs minst 250 Nm för det...
    Kul om någon har ett eller flera svar på mina frågor, känns lite surt att kolla på overall utan att veta vad som gäller, eller borde gälla.
    Mvh

Gösta

Edit: Läser just i Fladens katalog att det krävs 275 Nm för att vända en person i flytoverall rätt.
    Senast ändrad av Gösta; 2009-11-25, 14:39. Anledning: Ny uppgift

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
44 svar
9 204 visningar
0 gillar
Senaste inlägg BrainDisorder  
Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
4 svar
189 visningar
0 gillar