Ska köpa mig en båt och ordentliga kläder för höst- och vårfisket. Har sett många som använder flytoveraller, men också många som använder helt vanliga kläder. Har en goretex jacka som funkar utmärkt och jag funderar på att skaffa bromanodells proguide byxor, men inte fan flytar man i det vad använder ni? Ingenting eller Flytväst? Jag tycker flytvästar är så förbannat otympligt.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flytväst, flytoverall eller inget?
Collapse
X
-
Har precis skaffat mig en flytoverall, (har inte fått hem den än). Men tror att det är oslagbart till vår och höst fisket då det kan vara lite små kallt ute. Håller med om att flytvästar är lite otympliga.Hemsida: http://www.slaktarnlures.se
-
Säkerheten står högt på min lista så hela Höst å Vinter å Vår fisket så är det det Flyt jacka å Byxor som gäller.
På vintern är det också suger då dom är rätt varma. Men som sagt skall man fiska på havet så är nog en hel overall att föredar men i sjöar så kan det vara gott att kasta av sig jackan.Henrik "Elbas" Hansson
http://linan.rular.se
Kommentera
-
Tja, finns många flytvästar avsedda för fiske idag. Både uppblåsbara och automatiska, dessutom flera modeller som är avsedda för fiskare för ökad rörlighet mm.
Kör själv flytväst+lämpliga kläder när vädret tillåter och flytoverall när det krävs!!
Vet dock ej om man ska förlita sig till 100% på flytoverallen..
Nån som badat i sin som kan uttala sig??
Tyvärr e man lite "dum" i det hänseendet att flythjälp alltid används när man
fiskar/åker båt i havet&större sjöar men slarvas kanske lite i mindre sjöar..
Säkert inte svårare att drunkna där!!
Mvh Robban.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Numse Visa inläggSka köpa mig en båt och ordentliga kläder för höst- och vårfisket. Har sett många som använder flytoveraller, men också många som använder helt vanliga kläder. Har en goretex jacka som funkar utmärkt och jag funderar på att skaffa bromanodells proguide byxor, men inte fan flytar man i det vad använder ni? Ingenting eller Flytväst? Jag tycker flytvästar är så förbannat otympligt.
Läste i FJ att flytoveraller inte alls är så säkra man blir ju nedkyld men man flyter bästa är väll å ha nån torrdräkt av nåt slag under å sen ha uppblåsbar flytväst allafall kalla delen av året .
/Fredrik
Kommentera
-
Mycket viktigt diskussion nu inför höst/vinter/vår. Vet att det snackats om detta tidigare här flera gånger men hittar inte trådarna nu.
Jag har en flytoverall, Normark - Sundridge Semiventilerade (Godkänd enligt EN 393). Innebär det att jag kan lita på att overallen håller mig flytande? Hur länge klarar man sig i vattnet med en sådan? En flytväst håller ju en flytande men absolut inte varm...men har verkligen en flytoverall förmågan att hålla en ok vid tex 4 - 6 grader i vattnet?
Jag har skaffat båt nu under sommaren men har slarvat med flytväst. Kommer att skaffa en flytväst till de dagar då det är för varm med overallen. Är ju bara dumt att vara ute på vattnet (stort som litet) utan flyväst).
Kommentera
-
Intressant, men jag vet fortfarande inte vad jag ska välja var inne på EL-GEs idag och kikade på flytoveraller och de såg så jäkla otympliga ut. Enormt stora och pösiga. Dessutom ser man ut som en julgran i dem. Och som ni nämner, hur bra är de egentligen? Har hört många säga att de egentligen inte är så bra..
För mig som metar mest så känns det tråkigt att behöva både köpa flytoverall och vanliga kläder för kallt fiske. Så.. jag skall nog kika lite på vad det finns för flytvästar. Det är inte aktuellt med kustfiske just nu, utan större insjöar och åar, och då kan jag tycka att det bör räcka med flytväst.
Edit:
Var inne och tittade på flytvast.nu precis och såg dessa: http://www.flytvast.nu/sail-racing-s...ater-vest.html
De verkar ju smidiga. Men om man har jacka och fleece under så kanske det är så kul längre..
Den här kanske ni menade, som var uppblåsningsbar och smidig: http://www.flytvast.nu/http://www.fl...r-150-zip.html
Den ger bara 150N lyftkraft, vilket motsvarar 15 kg. Jag vet inte hur mycket flytkraft vår egen kropp har, men 15 kg låter rättså lite?Senast ändrad av Numse; 2009-08-30, 11:51.
Kommentera
-
Om det är väder så man kan fiska i t-shirt, vilket jag gör ganska länge då jag är väldigt varm av mig, så har jag svårt att använda flytväst. Fast oftast ligger det en i båten i alla fall.
Otympligt är kanske en fråga om pris.
Jag kan klistra in bilder på 3st förslag från Baltic. Finns kanske andra märken som är mer fokuserade på fiske förstås...
Alt 1, Flyfisher, är väl inte mycket att säga om. Den blåser upp sig om du ramlar i. Tar väldigt lite plats men får aldrig användas under en jacka. Måste sitta ytterst.
Alt 2, Hamble, blåser också upp sig om du ramlar i och är ett skalplagg, bara ett tunnt yttertyg med nät invändigt. Väldigt bra om du gillar att klä dig enligt lager-på-lager-principen. hög krage, skönt för vinden. Även denna måste bäras ytterst. (Alla plagg som har kolsyrepatroner för automatisk uppblåsning måste bäras ytterst pga säkerhetsskäl)
Alt 3, Surf and Turf Trend, har flytelement på framsidan som en traditionell flytväst, men i sektioner för att vara smidigare. Ganska hög fleeceklädd krage.
Alt 2 och 3 har två fickor på utsidan samt innerficka och mobilficka.
Pris hos Hjertmans:
1: 890kr
2: 1750kr
3: 1040kr (finns även i helfärgat (Surf and Turf) för 998kr)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Numse Visa inläggIntressant, men jag vet fortfarande inte vad jag ska välja var inne på EL-GEs idag och kikade på flytoveraller och de såg så jäkla otympliga ut. Enormt stora och pösiga. Dessutom ser man ut som en julgran i dem. Och som ni nämner, hur bra är de egentligen? Har hört många säga att de egentligen inte är så bra..
För mig som metar mest så känns det tråkigt att behöva både köpa flytoverall och vanliga kläder för kallt fiske. Så.. jag skall nog kika lite på vad det finns för flytvästar. Det är inte aktuellt med kustfiske just nu, utan större insjöar och åar, och då kan jag tycka att det bör räcka med flytväst.
Edit:
Var inne och tittade på flytvast.nu precis och såg dessa: http://www.flytvast.nu/sail-racing-s...ater-vest.html
De verkar ju smidiga. Men om man har jacka och fleece under så kanske det är så kul längre..
Den här kanske ni menade, som var uppblåsningsbar och smidig: http://www.flytvast.nu/http://www.fl...r-150-zip.html
Den ger bara 150N lyftkraft, vilket motsvarar 15 kg. Jag vet inte hur mycket flytkraft vår egen kropp har, men 15 kg låter rättså lite?
En människa behöver 30N flytkraft för att flyta utan problem.
Det som är intressant är att flytkraften är samma oavsett din kroppsvikt, de siffrorna är bara till för att få rätt storlek på västen i övrigt då det är en väldigt viktig faktor.
Väger du 80kg men en väst för 60kg passar dig bättre så ska du välja den mindre. Den lyfter dig precis lika bra i vattnet och den är bättre då den passar dig bäst.
Viktintervallen är alltså bara rådgivande istället för storlekstabeller i flytvästvärlden.
Kommentera
-
När det gäller flytoveraller så har jag inte koll på andra än Baltics, men de övriga i samma prisklass borde ju vara motsvarande.
De är vattentäta samt har samma flytkraft som en vanlig flytväst. Samt att de skyddar mot nedkylning.
Ett av kraven är att 5 testpersoner ska ligga i 15 gradigt vatten i två timmar med max två graders kroppsvärmeförlust.
Enligt Baltic så tappar deras testpersoner bara 0,8 grader kroppsvärme i det testet.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
|
44 svar
9 206 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2024-04-29, 21:48 | ||
Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36