Flytväst, flytoverall eller inget? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flytväst, flytoverall eller inget?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

@Starjonken
    Testa den nån gång? Eller varit med när någon annan testat?
    Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Med en sån här under en vanligflytoverall http://www.seapax.se/ShowProduct.asp...D=1290&cat=131 och en sån Baltic väst utanpå så har Du goda chanser att överleva även då!!

Men allra bäst är ju en ren torrdräkt men dessa är inte funktionella vid fiske utan är endast till för nödlägen och tas på om/när båten är på G att sjunka eller måste överges!!
      Jag låter den här tråden "flyta upp till ytan" nu när vårsolen börjar få isarna att degenereras. Torrdräkt till fiske ÄR funktionella i allra högsta grad och finns både som andas-variant och heltäta.

Visst, dom kostar en slant men livet är mer värt än pengarna. Jag använder torrdräkt frekvent då jag paddlar, simmar, dyker och fiskar och jag har båda varianterna, dessutom har dräkterna manschettringar för torrhandskar och att simma över rännan som båtarna brutit och fortsätta fiska från andra sidan är inget problem alls, liksom att bara rulla upp på isen a´la säl.

Jag skulle önska att fler tog till sig detta underbara plagg, som ju är ett skal där man kan ha vad som helst under, så kunde vi få ner statistiken över drunknade ytterligare.

Om jag skulle rekommendera ett märke så skulle det vara Ursuk, som jag själv använder. Det går att skräddarsy dräkterna och man kan bestämma vad man vill ha själv, jag valde neopreneboots för värmens skull och allsidighetens, då jag även använder den istället för regnställ.

Kommentera

Bumpar den här tråden. Nu bör ju fler folk ha investerat i olika torrdräkter ? Dock så finns det fortfarande inte så mycket info att hitta i trådar på forum. Hade varit fint med lite synpunkter från folk som använder dräkterna. Funderar själv på att köpa en Imax dräkt, enda nackdelen är att det är inte så många butiker som har dräkter hemma så att man kan prova dom. En del butiker har sänkt priset på Imax nu, så man kan inte skylla på att det är för högt jämfört med en vanlig flytoverall. Ursuit är ju fina, men jag tycker fortfarande priset är lite för högt. Man ska inte snåla med säkerhet, men är man vanlig knegare så kan det ibland vara svårt att trolla fram så pass och lägga på sin hobby. Så för mig verkar Imax vara ett vettigt alternativ. Men så tänker man lite som så att varför har vissa butiker halverat priset på den ? Är den dålig eller dom vill bara få fart på försäljningen ?

Kommentera

Bump !

Kommentera

Jag köpte för flera år sedan en Wiggler flytoverall. Den är varm men man är inte så smidig i den. Fast den kostade då 700-800kr på fiske mässan. Var ute en dag när det ös-regnade hela dagen och när jag tog av mig den så såg de ut som att man hade pinkat ner sig. Den läcker någonstans.

Jag har nu kollat på ny och funderar på en två delad från fladen. Hittat på nätet till ett bra pris. Jag är 183cm lång och ungefär 80kilo. Vilken storlek skall man satsa på?

Är två delade flytoveraller lika osmidiga som en onepiece?

Det finns Fladens overaller på Ullared till ett bra pris!

Kommentera

Jag har nyligen köpt den 2-delade fladen och tycker den funkar bra..har varit ute en gång i regn o då var jag torr o varm hela fisketuren.
              jag är 183cm o 78kg jag väljde Large det passar bra :-)

Kommentera

Finns det flytoverall med gortex?

Kommentera

testa

Kommentera

Kapar tråden lite istället för att skapa en ny tråd.

Hittar ingen jävla overall att testa här i götet (!!). Jag ska köpa mig en sunridge lightweight den gröna modellen, är en stor man på 190cm och ~115-120kg. Giant eller XXL ? Vad tror ni ?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                    44 svar
                    9 208 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg BrainDisorder  
                    Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
                    4 svar
                    194 visningar
                    0 gillar