Men det är ju ett problem om båten sjunker eller man ramlar i vattnet i typ november ute på Vänern exempelvis....då klarar man sig inte länge i vattnet :/ torrdräkt under flytoverallen, funkar det?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flytväst, flytoverall eller inget?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Fripps Visa inläggMen det är ju ett problem om båten sjunker eller man ramlar i vattnet i typ november ute på Vänern exempelvis....då klarar man sig inte länge i vattnet :/ torrdräkt under flytoverallen, funkar det?
Men allra bäst är ju en ren torrdräkt men dessa är inte funktionella vid fiske utan är endast till för nödlägen och tas på om/när båten är på G att sjunka eller måste överges!!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggMed en sån här under en vanligflytoverall http://www.seapax.se/ShowProduct.asp...D=1290&cat=131 och en sån Baltic väst utanpå så har Du goda chanser att överleva även då!!
Men allra bäst är ju en ren torrdräkt men dessa är inte funktionella vid fiske utan är endast till för nödlägen och tas på om/när båten är på G att sjunka eller måste överges!!
Kommentera
-
vad är skillnaden på underställen och de torra mellanplagget som wildwater säljer? http://266635.webshop.eurovator.se/group.asp?group=21
som jag förstår de e ju alla vattentäta och borde väl isåf fylla samma funktion?
känns onödigt o lägga de dubbla på nått som e typ samma.
andra bra torramellanplagg på marknaden annrs som kanske inte håller riktigt samma höga pris?---------------------------------------------------------------------------------------
Team Pikings
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Tekky Visa inläggvad är skillnaden på underställen och de torra mellanplagget som wildwater säljer? http://266635.webshop.eurovator.se/group.asp?group=21
som jag förstår de e ju alla vattentäta och borde väl isåf fylla samma funktion?
känns onödigt o lägga de dubbla på nått som e typ samma.
andra bra torramellanplagg på marknaden annrs som kanske inte håller riktigt samma höga pris?
Självklart är även den billigare bättre än inget underställ alls, men kan någon verkligen tycka att den egna säkerheten och överlevnadden inte är värd några tusenlappar extra?!
Om man tvivlar kan man ju bara fråga de sina familj och vänner om de anser att man ska snåla med detta och riskera att inte klara sig den dagen olyckan är framme och det pga dumsnålhet?!
Jag vet iaf hur jag prioriterar och jo jag uppskattar livet alldels för mycket för att ge upp det pga snålhet på säkerhetssidan!
Har ett gammalt ordspråk som jag följer i detta som lyder "Den största fiskelyckan är att komma lyckligt hem igen" det säger en hel del faktiskt
Kommentera
-
Hej, köpte i fredags en Wiggler Flytoverall
En vattentät flyt- vind- och värmeoverall till ett bra pris, 695:-. På söndagmorgon när jag testade den för första gången öste regnet tidvis ner, Men jag höll mig torr och varm. Overalles flytegenskaper sitter upptill och håller därför huvudet över ytan.
Olsssonsc fiske i Mariestad var affären jag köpte den i.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Numse Visa inläggVi som har ont om pengar får välja mellan att köpa båt och sunkig flytutrustning eller inget alls. Då tar jag hellre risken och åker ut och har kul =) men man får ju va försiktig när det är kyligt i vattnet!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Allabo Visa inläggHej, köpte i fredags en Wiggler Flytoverall
En vattentät flyt- vind- och värmeoverall till ett bra pris, 695:-. På söndagmorgon när jag testade den för första gången öste regnet tidvis ner, Men jag höll mig torr och varm. Overalles flytegenskaper sitter upptill och håller därför huvudet över ytan.
Olsssonsc fiske i Mariestad var affären jag köpte den i.
Det är vad som orsakar nedkylning när kallt vatten rinner in där om/när Du hamanr i sjön och det är oftast nedkylningen som dödar inte drunkning för Du har turen att valt en overall med flytmedel uppe i överdelen, men den vänder Dig ändå inte på rygg som en räddningsväst gör även om Du råkar vara medvetslös när Du hamanr i vattnet så Du kan lika väl hamna med ansiktet nedåt i vattnet och då är Du körd ändå!
Bara inse fakta att det finns inga genvägar till riktig säkerhet det krävs bra och riktigt utformad utrustning och den kostar en del pengar, men alla får värdera sitt eget liv och skaffa det man anser att man är värd, men fråga gärna era anhöriga med så får ni lite andra åsikter och kanske även lite bidrag då de vill ha hem er helskinnade!
Kommentera
-
Jag är en av dem som försökt göra folk uppmärksamma på att inte ha för mycket övertro på sin flytoverall. Det är ju alltid trevligt på torra land och vid lite småkallt att hålla sig varm och torr, men när det gäller är det för sent att ångra sig. Jag är helt övertygad om att man får vad man betalar för, så ni som vill låta snålheten bedra visheten: läs varningstexterna i din flytoverall.
Vill man köra ekonomivarianten och vara säker på en båt bör man komplettera sin flytoverall med antingen en automatiskt uppblåsbar räddningsväst eller satsa på en riktig räddningsoverall från start.
De är olika klassificeringar på dem: 50, 100 och 150. Satsa alltid på 150 eller bättre. Det kostar lite mer men det är jag värd. Hur värderar du dig själv?
Jag köpte en av de overallerna som ansågs som bra i det ursprungliga testet av det finska konsumentverket och fullgott skydd ger det inte och det är så dags att ångra sig sen när man ligger i tregradigt vatten i mörkret upp o ner eller med kallsupar var tionde sekund.
Ingen av er är odödlig och det där är inget bra sätt att lämna denna grymma värld.
Tänk på saken!
I USA säger de: "rather safe than sorry".
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
|
44 svar
9 206 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2024-04-29, 21:48 | ||
Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36