Flytväst, flytoverall eller inget? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flytväst, flytoverall eller inget?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Använder under den kalla årstiden flytoverall då den är varm och vädertålig men den är inte i närheten av lika säker som en räddningsväst då overallen inte vänder bäraren rätt om man är medvetslös efter att ha fallit i vattnet så jag kompleterar min overall med en uppblåsbar räddningsväst.

De vanligaste flytoveraller som används av sportfiskare håller en visserligen flytande men oftas i fel position så att man får ansiktet nedåt och drunknar men flyter gör man ju, men den största risken är att dö av nedkylning då de vanligaste flyoverallerna släpper in alldeles för mycket kallt vatten innaför overallen (läs tester i fiskepressen som gjorts på senare tid) så för att hålla sig torr i en sån overall måste det till ett underställ modell torrdräkt och dessa kostar ca 4000 kr bara det men då klarar man en längre tid i kallt vatten om man bara klarar att hålla näsan ovanför ytan vill säga!!

Ska man ha en bra flytoverall som även håller en torr länge nog så får man räkna med att betala 6-10000 kr för den och den bör kompleteras med en räddningsväst då inte ens dessa overaller vänder bäraren rätt i vattnet.

Under den varmare delen av året bär jag konsekvent en uppblåsbar räddningsväst (Baltic 150 Winner) utanpå de för vädret lämpliga kläderna både under fiske och vid all vistelse i båtar oavsett storlek på vattnet eller båten, den är en billig och bekväm livförsäkring!

Ska Du välja antingen eller så blir mitt val en bra räddningsväst framför flytoverall, tex den typen jag nämnde ovan som är otorligt bekväm att bära men är lika säker som en räddningsväst ska vara, sen anpassar Du kläderna efter vädret, och Gore Tex är bra och kan ju anpassas med lager på lager metoden, men var aldrig på sjön utan räddningsväst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Använder under den kalla årstiden flytoverall då den är varm och vädertålig men den är inte i närheten av lika säker som en räddningsväst då overallen inte vänder bäraren rätt om man är medvetslös efter att ha fallit i vattnet så jag kompleterar min overall med en uppblåsbar räddningsväst.

De vanligaste flytoveraller som används av sportfiskare håller en visserligen flytande men oftas i fel position så att man får ansiktet nedåt och drunknar men flyter gör man ju, men den största risken är att dö av nedkylning då de vanligaste flyoverallerna släpper in alldeles för mycket kallt vatten innaför overallen (läs tester i fiskepressen som gjorts på senare tid) så för att hålla sig torr i en sån overall måste det till ett underställ modell torrdräkt och dessa kostar ca 4000 kr bara det men då klarar man en längre tid i kallt vatten om man bara klarar att hålla näsan ovanför ytan vill säga!!

Ska man ha en bra flytoverall som även håller en torr länge nog så får man räkna med att betala 6-10000 kr för den och den bör kompleteras med en räddningsväst då inte ens dessa overaller vänder bäraren rätt i vattnet.

Under den varmare delen av året bär jag konsekvent en uppblåsbar räddningsväst (Baltic 150 Winner) utanpå de för vädret lämpliga kläderna både under fiske och vid all vistelse i båtar oavsett storlek på vattnet eller båten, den är en billig och bekväm livförsäkring!

Ska Du välja antingen eller så blir mitt val en bra räddningsväst framför flytoverall, tex den typen jag nämnde ovan som är otorligt bekväm att bära men är lika säker som en räddningsväst ska vara, sen anpassar Du kläderna efter vädret, och Gore Tex är bra och kan ju anpassas med lager på lager metoden, men var aldrig på sjön utan räddningsväst!
      Mycket intressant läsning! Då var mina farhågor korrekta. Får komplettera min flytoverall med en räddningsväst, så kan man ju köra med bara räddningsväst om vädret tillåter. Egentligen tycker jag inte flytoverallen är klumpigare än att köra lager på lager. Nackdelen i så fall med flytoverallen är att han inte kan ta av sig något plagg enkelt om man skall traska en bit. Jag använder flytoverallen nästan bara när jag fiskar med båt...men undantaget är isfiske. Vid isfiske är det tokigt skönt med flytoverall men skit vad varm man blir av långa förflyttningar och massa borrande.

Trots nackdelarna med flytoverall skulle jag absolut inte vilja vara utan den!

Kommentera

@Eino
        Vad baserar du det på? Att flytoveraller suger?

Intressant läsning iaf. Rospigg inlägg gav mkt. Det lär bli ett par bromanodell byxor tillsammans med min goretex jacka och sen en flytväst över det. Förmodligen en sån på första bilden i Rospiggs inlägg.
        Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ännu en fördel med flytoverall är att man kan ha den på vintern när man är ute och pimplar.
          Testade min nu rätt gamla Sundrigde med medföljande underställ i minus 25 och låg en halvtimma i snön utan att bli kall.

Vid vår/höstfiske använder jag ett Jahti-Jakt fiskeställ med medföljande underställ och ett Patriot automatisk uppblåsbar väst som mer liknar en flugfiskeväst än en flytväst till utseendet.
          (Edit: Fast jag använder flytoverallen beroende på om jag är ensam i båten eller inte)

Senast ändrad av EsoxToni; 2009-09-08, 13:59.

Kommentera

@Toni D
            Lyckligtvis så hatar jag isfiske över allt annat så jag slipper ha det i åtanke

Jag väljer att köpa ett par goretex brallor på naturkompaniet istället. Dissa bromanodells proguidebrallor då de faktiskt är riktigt fula om man inte har jacka eller tröja utanpå. Dessutom kan man lita på goretex. Dock en aning dyrare..
            Och till det en flytväst, som sagt. Görbra
            Bloggen | Portfolio

Kommentera

Jag läste för ett tag sedan ett exempel att vid normal vinterklädsel och flytväst så i tex december så klarar du dig ca 5min om du ramlar i vattnet från båt eller land och har svårt att ta dig upp. Med flytoverall så hade man ca 20min på sig att lösa problemet. Eller så fick man skaffa överlevnadsoverall som ofta mindre båtar på öppet vatten har med sig.

Pratade med en gamal fiskare för ett bra tag sedan han hade flytväst men endast som han sa att det är för att spara tid när dom söker efter liket om han havererade, han hade en sund åsikt till att oavsett klädsel om man tar sig i land men inte kan få hjälp direkt är det ju kört ändå, så han hade alltid en påse i fickan med en stormtändare och torrt material så han kunde göra eld om han skulle bli strandsatt. Man behöver ju inte alltid ramla i, på kusten kan man tex få motorstopp och få strandsätta sig på någon ö.
              Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
              Nu även blog på gylta.blogspot.com
              Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Mm. Men det var som Rospigg sa, om du ska ha en flytoverall som är helt tät och verkligen håller dig varm så får du lägga bra med pengar. Jag tror inte du klarar dig längre med en flytoverall för 2500 än med vanliga kläder, iom att den inte är tät. Eller har jag fel?

Jag skall inte ut på havet. Så förhoppningsvis så behöver jag bara 5 minuter på mig in till land om det skulle hända något.
                Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
                  Ska köpa mig en båt och ordentliga kläder för höst- och vårfisket. Har sett många som använder flytoveraller, men också många som använder helt vanliga kläder. Har en goretex jacka som funkar utmärkt och jag funderar på att skaffa bromanodells proguide byxor, men inte fan flytar man i det vad använder ni? Ingenting eller Flytväst? Jag tycker flytvästar är så förbannat otympligt.
                  Hej Joakim "Numse" Åberg; Själv använder jag och mina familjemedlemmar en grön Compass flytväst eller en orange Helly Hansen räddningsväst i varmt väder och vattentemperatur över +15 gr.C. Vid kallt väder höst, vinter och vår använder vi Helly Hansen, Mullion X4 eller Sundridge flytoveraller. Helly Hansen Ocean Race är varm och vattentät, har kraftigare tyg och känns betydligt säkrare vid ofrivilliga bad i Atlanten och Östersjön än många andra fabrikat av flytoveraller. Sundridge är också varma, lätta och rymliga men inte vattentäta och man blir ganska blöt i dagsregn med en Sundridge som enda skydd när himlens portar öppnas för fullt. En bra flytoverall kan ofta vara en billig livförsäkring i inte alltför kallt vatten och inte för långt utomskärs.
                  Nothing is for ever!
                  Old Firehand
                  www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

En länk om hur kroppen klarar nedkylning i vatten. visserligen om kajakpaddling men men...

Kommentera

trillade ur båten med en sunridge overall och jag höll alvarligt på att frysa ihjäl.. trängde upp en massa vatten i bena och kom in en mindre svallvåg i halsen. Bytte ut den efter ett antal sesånger mot en fladen maxximus men har peppar peppar inte "testat" den. men jag tror min nuvarande overall funkar bra men då gäller det att dra åt varenda mudd allt vad det går och hur skönt e det. Det bästa med overall är att man inte behöver fundera på vad man ska ha på sig utan underställ och en fleece jacka så e man på redo. En bra funktion på fladens maxximus är att det fins ventilations dragkedjor i armhålorna och det funkar riktigt bra då man typ borrar och släpar massa prylar på isen. den har hängslebyxor innuti och jag har funderat på vad som händer då man drar ner överdelen och trillar i.. flyter man som ett flöte med huvet neråt då?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                      44 svar
                      9 206 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg BrainDisorder  
                      Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
                      4 svar
                      192 visningar
                      0 gillar