Tjena!! Jag har köpt ett par arbets handskar som jag tänkte ha i packningen då jag kommer fiska på kust på ett ställe där jag kan få upp till 8 fjärsingar på 2 timmar och man vill ju inte sticka sig på dom så därför undrar jag om en fjärsing tagg kan tränga sig igenom ett par arbets handskar med läder på fingrarna handflata och knoge. Ge gärna exmpel på annan utrustning man kan använda till fjärsing för att undvika bli stucken. Tacksam för svar
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Handske till fjärsing?
Collapse
X
-
Rökt fjärsing är underbart gott.
Vad gäller handskar så vänliga arbetshandskar med skinn räckr inte om du har otur, tädden på ryggen är sylvass och stenhård. Jag skulle slå ihjäl en fjärsing med filekniven med hårdgummiskaft, jag träffade ryggtaggen som gick ända in till metallen och den satt så hårt att man kunde lyfta fisken i taggen.
Använd handskarna och använd sunt förnuft så bör du klara dig, jag har ju tagit bort en del fjärsing med händerna i år och bara en gång klantat mig.Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
Nu även blog på gylta.blogspot.com
Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inläggRökt fjärsing är underbart gott.
Vad gäller handskar så vänliga arbetshandskar med skinn räckr inte om du har otur, tädden på ryggen är sylvass och stenhård. Jag skulle slå ihjäl en fjärsing med filekniven med hårdgummiskaft, jag träffade ryggtaggen som gick ända in till metallen och den satt så hårt att man kunde lyfta fisken i taggen.
Använd handskarna och använd sunt förnuft så bör du klara dig, jag har ju tagit bort en del fjärsing med händerna i år och bara en gång klantat mig.då vet jag att jag heller inte bör ta på fisken ens med handskar jag kommer förmodligen använda både handskar och tång så kommer den säkert gå av
fishing is like eating....if you dont fish your life is going to feel empty
Kommentera
-
Ursprungligen postat av theoneandonly Visa inläggMetoden som tillämpas på turbåtar på västkusten: En bit avklippt vattenslang, fjärsingen mot utsidan av båten och banka med slangen tills fjärsingen rinner av krokenGenialiskt då vattenslangen ej skadar linan! Grymt, omänskligt? Kanske, men fjärsingar suger.
fishing is like eating....if you dont fish your life is going to feel empty
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
|
44 svar
9 215 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]() |