Praktiska frågor om flytoveraller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Praktiska frågor om flytoveraller

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Praktiska frågor om flytoveraller

Har ingen flytoverall ännu, men har några funderingar på några rent praktiska detaljer:

1. Hur klär ni er under overallen vid olika vädersituationer? Om det är 7-10 grader varmt? Vid nollgradigt och +/- ett par grader däromkring? Om det är riktigt kallt, kanske -10 eller kallare?

2. Kör (eller åker) ni bil med overallen på? Tänkte om den är smutsig/slemmig, då vill man kanske inte sätta sig i bilen om man säger så...

3. Hur/var förvarar ni den? Så länge den är ren är det väl inga större problem, men om den börjar bli lite skitig och luktar urk?
    Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Micke! Köp en overall nu... Vill ju att du ska hänga med ut på isen och fiska!

Kommentera

Ursprungligen postat av Petey21 Visa inlägg
      Har ingen flytoverall ännu, men har några funderingar på några rent praktiska detaljer:

1. Hur klär ni er under overallen vid olika vädersituationer? Om det är 7-10 grader varmt? Vid nollgradigt och +/- ett par grader däromkring? Om det är riktigt kallt, kanske -10 eller kallare?

2. Kör (eller åker) ni bil med overallen på? Tänkte om den är smutsig/slemmig, då vill man kanske inte sätta sig i bilen om man säger så...

3. Hur/var förvarar ni den? Så länge den är ren är det väl inga större problem, men om den börjar bli lite skitig och luktar urk?

Svar 1: +7-10 gr så har jag under min Mullion Aquafloat Classic endast tunna brallor och en T-shirt eller en tunn skjorta då den är ordentligt varm, +-0gr då har jag ett tunt underställ typ "superställ" och en tunn fleecettröja, vid minusgrader så bygger jag på med fler och tjockare lager efter behov.

Svar 2: OM jag skulle åka bil till fisket så skulle jag aldrig ha overallen på då jag skulle smälla av pga värmeslag

Svar 3: Har en enkom garderob för fiskekläder där den hänger efter att den blivit avsköljd och torkad efter hemkomst, man kan faktiskt tvätta flytoveraller men oftat räcker det med att blaska av dem med vatten och trasa medans den sitter på.

Kommentera

Kör klassiska lager på lager.
        Har själv en Mullion tvådelad som e bra varm. Åker bil i de käderna som ska sitta på under men har även med ett extra lager kläder med som kan slängas på under vid behov. Sitter man man mycket stilla, ex trolling eller isfiske så kan ett extra lager behövas. E det jerkfiske på programmet behövs inte mycket under eftersom man hela tiden är i rörelse. Då gäller det att inte ha för mycket på sig så att man blir svettig och senare kall.
        Viktigt är att skippa allt som har med bomull att göra. Syntetkäder typ Craft underställ, fleece och framför allt ylle är det som gäller.
        Slutligen: e man kall om fötter eller händer blir man kall i kroppen. Yllseockar och vettiga handska eller åtminstone fleecefodrade fickor att värma sig i.
        http://gosmeister.blogspot.com/

Kommentera

Bättre att frysa lite då man packar bil och båt.. Än att ha flytisen på och bli svettig!

I lumpen lärde man sig "Svettas man, dör man" finns på sidan 13 i "Vinter Soldat" !!! Där står mycket nyttigt om hur man ska bete sig då det är kallt! Bifogar länk!

Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
            Bättre att frysa lite då man packar bil och båt.. Än att ha flytisen på och bli svettig!

I lumpen lärde man sig "Svettas man, dör man" finns på sidan 13 i "Vinter Soldat" !!! Där står mycket nyttigt om hur man ska bete sig då det är kallt! Bifogar länk!

http://survival.michelblomgren.com/pub/vintersoldat.pdf
            Intressant länk där . . .tackar

När man sitter en ruggig novemberkväll och kollar på "Extreme Survival" på Discovery blir man ju allt lite sugen på att ge sig ut i vildmarken och bit huvudet av lite småkryp :-) Kan vara bra att ha "Vintersoldat" i bakfickan då :-)
            http://gosmeister.blogspot.com/

Kommentera

Haha! Ja alltså det står faktiskt många mycket intressanta saker där

Men bita huvet av småkryp.. tror inte att det står nått men kanske mycket om att undvika att frysa står det dock, sen är det ju alltid bra att veta vad man ska göra om man förfryser sig eller åker i drickat!

Exempelvis står det ju att man kan förfrysa sig trotts att det inte är minusgrader!
              Senast ändrad av Grävlingen; 2008-11-19, 14:09.
              Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
              44 svar
              9 204 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg BrainDisorder  
              Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
              4 svar
              189 visningar
              0 gillar