dax för en ny flytoverall - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dax för en ny flytoverall

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kan bara hålla med övriga på tråden. Mullion e smidiga, varma och förhållandevis snygga.
    Eftersom priserna är väl tilltagna i Sverige beställde vi från England. Köpte den som heter Aqua Float Combi (tvådelad).
    Köpte på deta ställe: http://www.norwestmarine.co.uk/mullion.htm
    Har för mig att vi betalade £125 men eftersom vi kunde hämta i England stannade det där. Vet inte vad frakten till SE är men kan ju vara värt att kolla.
    //KJ
    http://gosmeister.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Lille-Skutt Visa inlägg
      Har lite funderingar:

Om man skulle ha på sig flytoverall under en varm dag, måste man väl ha den på sig även om man svettas ihjäl eftersom den fungerar som flytväst. Skulle inte lager på lager metoden fungera bättre då man bara kan ta av sig ett plagg och ändå behålla flytväst på? Eller vad är det som gör flytoverallen så bra?

Då tänker jag inte på vinterfiske och riktigt kalla förhållanden, utan mer höstväder och regnigt. Vad är den bästa klädseln för väderväxlande höstdagar?

Håller nämligen på och rustar upp inför kommande höstsäsong. (Hoppas jag inte tar för mycket plats i din tråd )
      Det är sant som Du säger att flytoveraller kan bli lite för varma under sommarfisket och min lösning på det är iaf följande.
      När väder och temp motiverar den varma flytisen så kör jag med den, när det blir lite varmare och den blir för svettig så tar jag fram en vanlig Offshore seglaroverall en Helly Hansen som är lika vatten/vindtät som Mullionen men inte flyt och inte lika varmfodrad, utan på den har jag en Baltic Winner 150 uppblåsbar räddningsväst för flytförmåga, när det blir för varmt även för den så blir det ett Rapala Pro Wear ställ i 2lagers Gore Tex liknande material som byggs under med lämpliga lager och så Balticen utanpå för flytet.

Den lösningern funkar kalsbra för mig iaf

Kommentera

Jag köpte en Shakespeare flytoverall förra vintern. Kanske inte samma kaliber som de som nämts tidigare, men helt klart en prisvärd overall. Smidig, (kändes en aning stel i början, men efter 3-4 gångers användning så var den kanon) varm och go. Sen gillar jag att den inte är "prasslig" som en del flytoveraller annars kan vara. Fastnade för denna efter att ha provat lite olika märken i prisklass mellan 2000 - 3500:- . Har dock inte varit ute när det börjat regna ordentligt, eller kommit snöblandat. Men får hoppas att den håller vad den lovar. Såg att den gått ner en del i pris när jag kollade runt. Ett tips om man inte vill lägga allt för mycket pengar och ändå få en trevlig overall. Har även några kompisar som har samma overall och alla är nöjda vad jag vet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lille-Skutt Visa inlägg
          Har lite funderingar:

Om man skulle ha på sig flytoverall under en varm dag, måste man väl ha den på sig även om man svettas ihjäl eftersom den fungerar som flytväst. Skulle inte lager på lager metoden fungera bättre då man bara kan ta av sig ett plagg och ändå behålla flytväst på? Eller vad är det som gör flytoverallen så bra?

Då tänker jag inte på vinterfiske och riktigt kalla förhållanden, utan mer höstväder och regnigt. Vad är den bästa klädseln för väderväxlande höstdagar?

Håller nämligen på och rustar upp inför kommande höstsäsong. (Hoppas jag inte tar för mycket plats i din tråd )
          Jag kör också lager på lager principen som Rospigg. Köpte skaljacka och byxor modell yrkeskläder som tål både regn och vind. T.ex L.Brador och Fristads har ju en hel del kläder som även är lämpliga för fisket. Är nöjd med mitt ställ. Tåler regn och har använt det i riktigt ihållande regn. Dock så släppte byxorna igenom lite om man satt ner mycket i båten. Sen de som har någon form av industrigrossost/leverantör på sina jobb har kanske möjlighet att kunna beställa liknande kläder till bra pris. Köpte jackan (se länken) med tillhörande byxor.

Kommentera

jag hade en gammal sunridge crossflow den gul blåa va kanonbra i ca 6år.. den va utsliten förra året och jag hade kanske blivit lite fetare hehe.. så jag köpte en ny sunridge crossflow och den läckte då det regnade mycket blev blöt i röva av att sitta i båten sedan sprack hela skiten inne i armarna.. lämnade tillbaks den och valde istället fladens dyraste(maxximus) den tar iallafall inte in något vatten och har bra med vattentäta fickor, den andas inte men den har ventilationsdragkedjor i armhålorna.. inte lika go krage som sunridge men jag gillar fladens..

Kommentera

Tack för svar!

Jag var inne i hellyhansen-butiken i stan nyss och jag sa att jag ville ha en jacka som man kan fiska i under heldagar. Personalen rekommenderade ett par jackor som skulle tåla väta och vara varma.

Det blev tillslut denna: http://www.hellyhansen.com/products/...aternityJacket

Kommentera

Hej, vet en modell som är är unik. Whaleskin-Seamountain 3000 ***L. Lite pösig över midjan, korta ben och armar. öppen över arslet tyvärr, men varm! och flytsäker. kostar just ingenting men svår att få tag på. hör av dig så kan du få adressen och tele nr.

/A

Kommentera

Ursprungligen postat av gråkroken Visa inlägg
                  Hej, vet en modell som är är unik. Whaleskin-Seamountain 3000 ***L. Lite pösig över midjan, korta ben och armar. öppen över arslet tyvärr, men varm! och flytsäker. kostar just ingenting men svår att få tag på. hör av dig så kan du få adressen och tele nr.

/A
                  haha fan va muppig du e.. psykfall!!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                  44 svar
                  9 206 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg BrainDisorder  
                  Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
                  4 svar
                  192 visningar
                  0 gillar