Fördelar/nackdelar om flytoveraller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fördelar/nackdelar om flytoveraller

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fördelar/nackdelar om flytoveraller

goddagens alla sugna fiskare
    Jag ska köpa en flytoverall av en polare snart, men det finns endast ett problem och det är att jag måste övertala mina föräldrar om pengar till denna.
    Därför skulle jag vara glad om någon glad själ kunde komma upp med några fördelar/nackdelar om flytoveraller som jag kan använda för att lyckas övertala mina föräldrar.
    Vore tacksam för svar!

Rock on!

Om du faller överbord så överlever du ett par minuter extra....

Kommentera

Flytvästar är fula och lätta att ta av, overallen är det större chans att du kommer ha på dig när du drattar i.
      Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Man håller sig varm och torr på ett smidigt sätt... Annars får man hålla på med en massa lager av fleece regnkläder osv... En flytoverall är allt i ett så att säga!!

Ingen skarv mellan över och underdel vilket är bra när det blåser!

Helt klart smidigast!! Sörre risk att du tar på dig den än en flytväst!
        Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

För det första är en flytoverall det skönaste du kan ha på dig när det faller snöblandat regn och är hård vind. Du håller dig varm och torr. Mendet kanske främsta argumentet är väl säkerheten. Du flyter ju som en ballong och om du har en signalfärgad overall syns du bra för eventuell sjöräddning. Som någon sa tidigare så kanske du tar av dig flytvästen efter ett tag, men det gör du inte med flytoverallen. Nackdelen är väl att man börjar svettas i dem om det inte är kallt ute. Kör på en "märkesoverall", inte någon för 199 kronor på Jula eller liknande. Tänk på att overallen ska skydda livet på dig Fladen och Sundridge har många fina. Har själv en Sundridge röd/blå/vit och är nöjd Lycka till
          Google wont search for Chuck Norris, because google knows you don`t find Chuck Norris. He finds you

Kommentera

Håller bra mot hårt väder.

Snabbt och smidigt att ta på sig, kräver inte mkt kläder under i de flesta förhållandena.

Säg att du vill ha overallen eller Geoff Byxor plus Jacka.

Håller dig flytande.

Ramlar du i en isvak är det många ggr lättare att dra sig upp med overall efersom du ligger någorlunda paralellt med vattnet och inte som en död mask rätt ner.

Kommentera

Du klarar dig upp enkelt om du trillar i från isen, kan vara skillnad på liv och död...

Mina föräldrar brukar alltid "tjata" om att jag skall ha den på mig...
              sigpic

Kommentera

Den är ruskigt varm och skön, men jag tycker inte alls den är lika smidig, eller mångsidig som skaljacka, bra byxor, och massa lager.

En riktig dödsfälla jag hört om är att på våren, när de varma dagarna kommer, så öppnar många overallen och viker bak överdelen, men står kvar i byxorna. Ramlar man då i så flyter benen upp, och det kan vara svårt att klara sig ur denna situation. Då är det bättre att ta av den helt.

På is måste jag säga att den är helrätt, men det har vi inte mycket av här nere.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
                  Den är ruskigt varm och skön, men jag tycker inte alls den är lika smidig, eller mångsidig som skaljacka, bra byxor, och massa lager.

En riktig dödsfälla jag hört om är att på våren, när de varma dagarna kommer, så öppnar många overallen och viker bak överdelen, men står kvar i byxorna. Ramlar man då i så flyter benen upp, och det kan vara svårt att klara sig ur denna situation. Då är det bättre att ta av den helt.

På is måste jag säga att den är helrätt, men det har vi inte mycket av här nere.
                  Håller med om att det inte är smidigt med dom. Men skaljackor och 3 lagersklädsel osv kostar mkt mer. Tyvärr.

Kommentera

Tycker flotoverall är bra om man är ute i båt vid denna årstiden eller tidigare. På isen är det alldeles för klumpigt tycker jag. Förstår inte heller folk som har flytoverall mitt i sommaren när det 20 grader varmt. Kanske överdrev lite nu men inte mycket.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                    44 svar
                    9 215 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg BrainDisorder  
                    Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
                    4 svar
                    199 visningar
                    0 gillar