Är Geoff Anderson något att satsa på? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är Geoff Anderson något att satsa på?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är Geoff Anderson något att satsa på?

Tänkte köpa mig ett nya fiskekläder ifrån Geoff Anderson.

Har tidigare kört med militärkläder från ÖB, men dom tål ju inte vatten och vind så bra... Tänkte slå på stort och köpa Dozer 2 jackan och Urus 2 byxorna... Har sett många trådar om detta på forumet och vissa skriver att dessa inte är speciellt vattentäta (att 2000blablabla är för lite)... speciellt i dragkedjorna. Medans några tycker dom är bra.

Har verkligen inte lust att slänga 5000 spänn på kläder som läcker in för en regnskur.

Så ni som nu har detta ställ, läcker det in vatten eller inte, är det värt att lägga pengar på detta ställ eller skulle ni valt något annat om ni fick byta?

Kanske Goretex från ex Haglöfs/Fjällräven är bättre?

Tacksam för svar,
    Mvh Benny

Hej Benny!
    Jag kan lova dig att du inte kommer att bli besviken. Jag har haft Dozer och Urus nu i 4-5år och det är utan tvekan det absolut bästa fiskestället som jag använt och ägt. Har dessutom skafat mig en LWS jacka också.
    Har själv inte haft några problem med läckande blixtlås och bland mina fiskekompisar är det några som köpte stället samtidigt som mig och alla är lyriska över kvaliten. Som exempel kan jag nämna att jag precis har kommet hem från en veckas havsfiske på Söröya där jag använt byxorna i kombination med flytjacka. Byxorna har fått ta emot enormt med stryk av saltvatten och fiskrensning och efter varje fiskepass har jag spolat dem rena när jag haft dem på mig och inget vatten har trängt igenom varesig i år eller förra året då jag behandlade dem likadant.
    30 graders tvätt har fixat dem rena och snygga varje gång utan att de tagit skada.
    Jag kan inget annat än varmt rekomendera deras klädsortiment och i synnerhet Dozer/Urus.

MVH AMbjörn

Kommentera

Ursprungligen postat av Golden Visa inlägg

Har tidigare kört med militärkläder från ÖB, men dom tål ju inte vatten och vind så bra... Tänkte slå på stort och köpa Dozer 2 jackan och Urus 2 byxorna... Har sett många trådar om detta på forumet och vissa skriver att dessa inte är speciellt vattentäta (att 2000blablabla är för lite)... speciellt i dragkedjorna. Medans några tycker dom är bra.

Har verkligen inte lust att slänga 5000 spänn på kläder som läcker in för en regnskur.

Så ni som nu har detta ställ, läcker det in vatten eller inte, är det värt att lägga pengar på detta ställ eller skulle ni valt något annat om ni fick byta?

Tacksam för svar,
      Mvh Benny
      Texten under innhåller inte ett ord om Geoff och kanske bidrar till ökad beslutsångest.

Nu vet jag ju inte hur din ekonomiska situation ser ut, men personligen valde jag att köpa ett T&P Discovery från ITAB (som för övrigt har rödpris på detta stället f.o.m idag) och ist lägga de 4 tusenlappar som blev över på en bra fleccejacka och andra fiskeprylar. Dessutom är det mkt taggtrådsstängsel där jag fiskar

Har hittils inte blivit våt igenom mina kläder även om dom "suger" lite vatten efter ett tag går det inte igenom.
      Senast ändrad av Flodebanan; 2007-08-22, 15:38.
      sigpic

Kommentera

Tacksam för svar,
        Mvh Benny
        Jag har Dozer2 och Urus2 och jag kan ju lugnt säga att de inte är värda pengarna om man t ex fiskar mycket i mindre båtar. Använder dom som slit och släng kläder. Dom är helt ok även för ganska kraftiga regnskurar och att skölja av fiskrens mm är inget problem.

MEN, skall du sitta en hel del på t ex en blöt toft så kommer du att bli ordentligt blöt i akterkapellet. Dom har helt enkelt ett alldeles för dåligt membran och det håller inte tätt när det utsetts för tryck (ex vis sitta på något blött en längre tid, bära ryggsäck i regn mm).

Om jag jämför det med mitt gamla (tunnt lättvikts) Fjällrävenställ med deras äldre variant av hydraticmembran (6-7 år gammalt, sen ett par, tre år så är det bra mycket bättre) så är skillnaden milsvid. I FJ har vattnet ALDRIG trängt igenom!

Satsa på någonting med Hydratic (Fjällrävens egna membran) eller naturligtvis på GoreTex - antagligen det bästa på marknaden, men för mig så har Hydratic fungerat utmärkt. Det finns även några andra riktigt bra membran på marknaden men de kan jag ingenting om.

Har i förra veckan köpt ett nytt lite kraftigare FJ ställ för att glatt pensionera Geoffs kläder, efter 18 månader. Kommer inte att sakna dom ett dugg!

Om du inte kommer att tillbringa tid sittandes på blöta underlag, bära ryggsäck i kraftigt regn mm så fungerar det naturligtvis bra. Men den dagen då du ger dig ut i 12 timmars regn i styrpulpetaren och skall sitta en del mellan fiskeplatserna så kommer du inte att uppskatta köpet. Några kompisar har dessutom samma erfarenhet av eländet.

Sen så har man tydligen på Geoffkläderna ökat vattenpelaren från 2000 till 3500 i år. Detta kommer naturligtvis att göra en ordentlig skillnad. Men GoreTex är minst 20000 och Hydratic är numera mellan 8000 och 20000 - mitt gamla ställ höll 5000 och dom läckte inte!

Om man tittar på hur dom viktar de olika sakerna i reklamen så har vindtäthet full pott (fast min jacka drar in genom/brevid främre dragkedjan), den andas riktigt bra, men ligger bara medelmåttigt på vattentäthet. (om jag kommer ihåg rätt, har ingen tidning framför mig - kolla själv vad dom skriver)

Men, dom kommer naturligtvis inte att börja läcka direkt av en vanlig regnskur.

Lycka till med vad du nu köper!

/D
        Senast ändrad av Danne67; 2007-08-22, 16:16.

Kommentera

Är nöjd med mitt ställ.. Än har jag inte blivit blöt i arslet.. Ryggsäck har stället aldrig blivit utsatt för, så det kan jag inte komentera.

Var ute med en yrkesfiskare i hans båt för lite vrakfiske för ett tag sen.. Blev överöst med sjövatten, dessutom satt jag titt som tätt på hans lastrumslucka på däck ( dyngsur). När jag kom hem va kallingarna fortfarande torra... Ja.. eller jag kan inte beskylla byxorna för nått

Köpte mitt ställ i höstas..

//Abel
          http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Fina grejjer, men i vanliga friluftsaffärer kan du nog få motsvarande grejjer fast mer skräddarsytt till just dig.

Kolla in affärer som Outside och Naturkompaniet...

Edit:
            Nu så är det nog läge förresten, här i Lund köpte jag i förra veckan en jacka på ordinariepris 5200 kr för halva priset... den är av märket Arcteryx, den har GoreTex XRC eller vad det nu kallas, och den håller emot regnet väldigt bra. Var ute i fält (i regn) 4 dagar i rad utan att den läckte i varken sömmar, fickor eller något annat. Finns även snölås om man nu gillar sånt.

Grymma överpriser om man köper på ordinarie iallafall, så akta er för det.... annars har Bergans of Norway grymt prisvärda friluftskläder som också är grymma.
            Senast ändrad av Lazinko; 2007-08-22, 16:45.
            /Lazinko

Kommentera

Tycker också att det är riktigt bra kläder. Det finns kläder med bättre vattentålighet. Gore-tex xcr 37000mm vattenpelare. Men Geoff Anderson kläderna är väldigt stryktåliga och detta är enlig mig väldigt viktig för iskekläder. Äandningsförmtycker jag är bättre än för många andra material.
              Kola in på www.geoffanderson.se där finns en del info om "andas kläder i allmänhet.
              Gädda & Jäger
              www.gaddajager.se

Kommentera

Jag befarade denna reaktionen =)

Vissa är kanonnöjda, andra inte... hmmm.
                Jag kommer ju främst använda kläderna till vår/höst... Har riktiga regnkläder om
                det skulle ösa ner ordentligt... så kanske blir det ett Geoff ändå, men jag ska faktiskt ta och kolla in Fjällräven också! Vet inte varför jag bestämt ska ha Geoff, man kan ju inte köpa fiskekläder för att dom är snygga (eller?) =)

När vintern kommer blir det givetvis flytoverall, så man behöver inte kläder som klarar extrem kyla.

Tack för alla svar, jag återkommer med vad det blir!

Mvh Benny

Kommentera

Jag befarade denna reaktionen =)

Vissa är kanonnöjda, andra inte... hmmm.
                  Jag kommer ju främst använda kläderna till vår/höst... Har riktiga regnkläder om
                  det skulle ösa ner ordentligt... så kanske blir det ett Geoff ändå, men jag ska faktiskt ta och kolla in Fjällräven också! Vet inte varför jag bestämt ska ha Geoff, man kan ju inte köpa fiskekläder för att dom är snygga (eller?) =)

När vintern kommer blir det givetvis flytoverall, så man behöver inte kläder som klarar extrem kyla.

Tack för alla svar, jag återkommer med vad det blir!

Mvh Benny
                  Har du en gång testat ngt annat än flytis på vintern stannar den gärna hemma när det inte gäller väldigt dålig is. Den värsta plagget jag vet, man får ju cellskräck bara av att sätta på sig overallen.
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                    Texten under innhåller inte ett ord om Geoff och kanske bidrar till ökad beslutsångest.

Nu vet jag ju inte hur din ekonomiska situation ser ut, men personligen valde jag att köpa ett T&P Discovery från ITAB (som för övrigt har rödpris på detta stället f.o.m idag) och ist lägga de 4 tusenlappar som blev över på en bra fleccejacka och andra fiskeprylar. Dessutom är det mkt taggtrådsstängsel där jag fiskar

Har hittils inte blivit våt igenom mina kläder även om dom "suger" lite vatten efter ett tag går det inte igenom.
                    Kan man väl säga att det gör... Suck!

Mycket saker man hellre vill ha än kläder när det gäller fiske... Men det kan ju va en investering i längden kanske... förhoppningsvis...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                    44 svar
                    9 194 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg BrainDisorder  
                    Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
                    4 svar
                    180 visningar
                    0 gillar