Prisvärda, vattentäta "fiskeställ" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Prisvärda, vattentäta "fiskeställ"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Prisvärda, vattentäta "fiskeställ"

    Hej på er!

    Som rubriken lyder så eftersöker jag ett eller flera prisvärda men vattentäta fiskeset. Jag har budgeterat för MAX 5000:- för ett kit men betalar gärna betydligt mindre om möjligheten finns. Tanken är att kunna fiska på hösten och hålla mig varm/torr. Funkar det bra med ett underställ för att hålla värmen?

    Skicka gärna tankar/förslag på fiskeställ samt underställ.

    Tack på förhand

  • #2
    Titta på butiker som säljer friluftsvaror. Ex. Outnorth, Addnature, Friluftsvaror osv etc

    Ofta brukar dessa kosta mindre än rena "fiskesställ" fast det är märkesgrejer.
    Och inte allt för sällan är dessa "bättre" än de ställ man köper som är för fisket. Om man tänker vattentäthet, funktion osv.

    Själv har jag inga fiske-märken utan kör enbart märken inom vandring och friluftsliv och är busnöjd. Medan jag vet att vänner som köpt ställ från fiske-märken inte alls varit nöjda med kvalitet och produkten i sig.

    Ja, det är som att svära i kyrkan att du inte ska stå där i ditt ställ med ett fiskemärke, men ibland kan man se utanför fiskevärlden för både ekonomin och funktionen.

    Kommentera


    • #3
      Hej, själv tycker jag galon-set är obekvämt. Men de är de som trots allt håller tätt bäst, men jag blir blöt från insidan pga tätheten istället.. Och när jag inte klär mig i galon så är de dessa jag kör med: Bibs, hängselbyxa med galon på knä och rumpa: https://fisheco.se/testat-aegis-bibs...an-didriksons/ eller Scierra midjevadare (min modell tror jag utgått, den heter Scierra X-Stretch)
      Upptill så har jag en regnjacka från Revolutionrace, Cyclone modellen https://www.revolutionrace.se/herr/j...men?Color=2001

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
        Titta på butiker som säljer friluftsvaror. Ex. Outnorth, Addnature, Friluftsvaror osv etc

        Ofta brukar dessa kosta mindre än rena "fiskesställ" fast det är märkesgrejer.
        Och inte allt för sällan är dessa "bättre" än de ställ man köper som är för fisket. Om man tänker vattentäthet, funktion osv.

        Själv har jag inga fiske-märken utan kör enbart märken inom vandring och friluftsliv och är busnöjd. Medan jag vet att vänner som köpt ställ från fiske-märken inte alls varit nöjda med kvalitet och produkten i sig.

        Ja, det är som att svära i kyrkan att du inte ska stå där i ditt ställ med ett fiskemärke, men ibland kan man se utanför fiskevärlden för både ekonomin och funktionen.
        Tack för återkopplingen. Har du några konkreta exempel du kan länka i denna tråd?Gärna på jacka & byxa men även underställ om det går åt.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av jim.ronnqvist Visa inlägg
          Hej, själv tycker jag galon-set är obekvämt. Men de är de som trots allt håller tätt bäst, men jag blir blöt från insidan pga tätheten istället.. Och när jag inte klär mig i galon så är de dessa jag kör med: Bibs, hängselbyxa med galon på knä och rumpa: https://fisheco.se/testat-aegis-bibs...an-didriksons/ eller Scierra midjevadare (min modell tror jag utgått, den heter Scierra X-Stretch)
          Upptill så har jag en regnjacka från Revolutionrace, Cyclone modellen https://www.revolutionrace.se/herr/j...men?Color=2001
          Tjenare!

          Stort tack för detta. Jag ska absolut se mig för lite och läsa på. Har också fått känslan av att kläder anpassade för fiske inte alltid levererar i förhållande till prisbild.

          Kommentera


          • #6
            Grundens Goretex Ställ kanske kostar lite mer men ibland är det rea & det har gått att köpa för runt 5000
            Efter att ha kört MC i över 30 år & många mil i alla typer av väder & fiskat i rätt många år har man hunnit prova endel kläder &det är inget som har varit så bra som goretex, det är vattentät & andas. När jag har provat kläder som ska ha som Goretex har det aldrig varit i närheten, det brukar vara någorlunda tätt men andas inte & man svettas väldigt mkt

            Kommentera


            • #7
              Viktigt att tänka på med Goretex och liknande är att dom måste tvättas med speciella tvättmedel annars täpps porerna igen och dom slutar att andas.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av .art Visa inlägg
                Viktigt att tänka på med Goretex och liknande är att dom måste tvättas med speciella tvättmedel annars täpps porerna igen och dom slutar att andas.
                sen ska man ju tvätta goretex absolut så lite som möjligt -det är sömmar o h skarvar som till slut läcker så jag tvättar dom inte alls faktiskt .
                har som cosmoz 08 kört goretex på hoj många herrans år och kör tills dom läcker och skickar på lagning om det inte är gammalt annars byter jag
                Fiskat en del medhaglöfs Gore med underställ under och det är smidigt med vanliga bra plagg inte specifika fiskekläder

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                  Grundens Goretex Ställ kanske kostar lite mer men ibland är det rea & det har gått att köpa för runt 5000
                  Efter att ha kört MC i över 30 år & många mil i alla typer av väder & fiskat i rätt många år har man hunnit prova endel kläder &det är inget som har varit så bra som goretex, det är vattentät & andas. När jag har provat kläder som ska ha som Goretex har det aldrig varit i närheten, det brukar vara någorlunda tätt men andas inte & man svettas väldigt mkt
                  Tack för detta. Ja Gore-Tex verkar vara "the real deal" efter att ha "forskat" runt lite. Det lutar åt Gore-Tex...

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av .art Visa inlägg
                    Viktigt att tänka på med Goretex och liknande är att dom måste tvättas med speciella tvättmedel annars täpps porerna igen och dom slutar att andas.
                    Noterat, tack!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                    44 svar
                    9 160 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg BrainDisorder  
                    Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
                    6 svar
                    174 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av Pikebender, 2024-07-18, 12:33
                    2 svar
                    145 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg elgfan
                    av elgfan
                     
                    Startad av dbfishing, 2024-08-22, 22:08
                    16 svar
                    782 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dbfishing  
                    Startad av Qvick, 2024-09-12, 19:24
                    0 svar
                    86 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Qvick
                    av Qvick
                     
                    Arbetar...
                    X