Ursprungligen postat av Grävlingen
Visa inlägg
Det blir ju ganska subjektivt när det gäller sådana här saker, man testar en sak som fungerar och så upplever man något annat som att det fungerar på ett annat sätt, men vissa saker kan man ju konstatera - som att fleece som underställ inte fungerar så bra eftersom bomull (jag utgår från att det är bomullsfleece som avses här) binder fukt snarare än att transportera bort det från kroppen, när fukten sedan dunstar så kyls kroppen ned vilket ju inte är det man är ute efter.
Det finns en hel del olika syntetmaterial och vissa av dom är säkert lite bättre än ull att transportera bort fukten, men bara det faktum att ullen värmer även när det är fuktig är ett plus som nog smäller lite högre tycker jag.
Att syntetmaterial skulle hålla bättre än ull håller jag inte med om personligen, men nu blir det förstås subjektivt igen, mina syntetunderställ tycker jag tappar elasticiteten, blir noppriga och allmänt sladdriga ganska fort (dom luktar också som nämnts skunk ganska fort också) medan mina ullställ och strumpor knappt behöver tvättas mellan utflykterna.
Strumpor förresten, glöm inte riktiga strumpor eftersom kalla fötter gör dig kall i resten av kroppen rätt fort. Först en tunn ullstrumpa och så en lite tjockare ullstrumpa på den och så ett par bra skor som inte släpper igenom fukt.
Kommentera