Vilka kläder för höstens kajakfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka kläder för höstens kajakfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Tror du väljer rätt.Visst svettande kan säkert bli en konsekvens.

Jag har inte paddlat i torrdräkt, undra om man kan ta på sig ett yttre värmeplagg när man fiskar som man kan ta av när man ska paddla en längre distans för att minimera svettning? Viss isolering behöver man dock även under torrdräkten för att hålla viss värme i händelse av ett dopp...

Jag tror jag skulle välja En torrdräkt med muddar i neopren före latex, verkar bekvämare och åldras inte lika fort...
    Jag tror också att man får räkna med ett visst svettande...kanske får man göra så att man efter en längre paddling öppnar dräkten lite grann ett par minuter för att ventilera ut svetten (och hoppas att man inte druttar i just undet dessa minuter ).

En dräkt jag är nyfiken på är denna: https://www.hobieshop.se/produkter/s...fiske-th7.html. En måttsydd torrdräkt, anpassad för kajakfiske, för under 6 000 kr låter nästan för bra för att vara sant...

Kommentera

Ja den är "billig" till pris men jag har läst att neopren muddar är bekvämare och håller längre, den i din länk ser ut att ha latexsockor.

MPS är nog mest allsidig temperaturmässigt och gjord för att ha varierande antal lager såväl under som ovanpå. Läste nån positiv recension av den från en paddlare var det nu var...

Den här i bild vore dock det bästa för mitt fiske, främst från båt kallare årstid men vill man så går det bra att bara hoppa ur båten i samma utstyrsel, ungefär som på bilden och fiska vidare i lovart från "rätt håll"...
      Regnplagg, torrdräkt och vadarbyxa allt i ett, men smakar det så kostar det...

Click image for larger version

Name:	DSC_1474.jpg
Views:	1
Size:	957,2 KB
ID:	1787494

Kommentera

Ja den är "billig" till pris men jag har läst att neopren muddar är bekvämare och håller längre, den i din länk ser ut att ha latexsockor.

MPS är nog mest allsidig temperaturmässigt och gjord för att ha varierande antal lager såväl under som ovanpå. Läste nån positiv recension av den från en paddlare var det nu var...

Den här i bild vore dock det bästa för mitt fiske, främst från båt kallare årstid men vill man så går det bra att bara hoppa ur båten i samma utstyrsel, ungefär som på bilden och fiska vidare i lovart från "rätt håll"...
        Regnplagg, torrdräkt och vadarbyxa allt i ett, men smakar det så kostar det...

[ATTACH=CONFIG]101593[/ATTACH]
        Gemino har jag sett ett test på i Fisheco där den får bra omdöme, men det tycker jag att allt får som testas i den publikationen...dräkten är säkert bra men jag är tveksam till att den är optimal för kajakfiske, den verkar mer vara ett alternativ till flytoverall. Och priset är verkligen inte att leka med

MPS är säkert ett bra alternativ om det inte vore så att jag rätt ofta kliver ur kajaken, inte sällan i knädjupt vatten, för att gå i land och pinka, fika, sträcka ut kroppen osv. Då är det inte så roligt om man har klädesplagg utanpå dräkten tänker jag...

Kommentera

Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
          Gemino har jag sett ett test på i Fisheco där den får bra omdöme, men det tycker jag att allt får som testas i den publikationen...dräkten är säkert bra men jag är tveksam till att den är optimal för kajakfiske, den verkar mer vara ett alternativ till flytoverall. Och priset är verkligen inte att leka med

MPS är säkert ett bra alternativ om det inte vore så att jag rätt ofta kliver ur kajaken, inte sällan i knädjupt vatten, för att gå i land och pinka, fika, sträcka ut kroppen osv. Då är det inte så roligt om man har klädesplagg utanpå dräkten tänker jag...
          Ja om Gemino är bra för kajak vet jag ju inte. Vad gäller MPS så ser inte jag någon stor skillnad i att kliva ned i knädjupt vatten i en kajaktorrdräkt och MPS.

Om du t ex har en fritidsbyxa i snabbtorkande syntetmaterial över MPS så blir byxan blöt så även kajaktorrdräktens ben, sen torkar de väl båda två så småningom om? Å är du rädd att väta byxan så kan ju den dras upp till knäna och ner över MPS-benen som skydd efter pinkpausen om så föredras?

Nåväl, hoppas du hittar vad du söker!

Kommentera

Mina två ören...
            Om jag skulle fiska i kajak i kallt väder skulle jag absolut köpa en torrdräkt.
            Hamnar du i vattnet så är det bara en tidsfråga innan du blir så nedkyld att din kropp inte fungerar och du inte kan ta dig in till land eller upp i kajaken igen. Då jag jobbar i Marinen så har jag varit en del i skärgården i kallt väder och det är kärvt. Att hamna i vattnet då utan torrdräkt/isolerdräkt är en säker dödsdom. Flygvapnets regler för flygning över vatten är att torrdräkt/isolerdräkt ska bäras när vattentemperaturen är 13 grader eller kallare. Marinen har en liknande regel när man färdas i en öppen båt.
            Och jag skulle inte köpa en torrdräkt som man har under kläderna, det blir bökigt med kläder utanpå torrdräkten.
            Gylf skulle jag också prioritera, skönt att kunna kissa utan att ta av sig torrdräkten.
            Tänk också på att om du använder dig av en uppblåsbar flytväst så ska den vara manuell då den annars kan utlösa om du blir nedstänkt av en våg. Detta problem identifierade Kustjägarna på sin distanspaddling då flytvästarna löste ut när de blev blöta.
            Senast ändrad av ThomasEkerö; 2018-08-09, 23:59.

Kommentera

Finns uppblåsbar flytväst med utlösningsmekanism Hammar som inte reagerar på väta utan vattentryck En sådan med manuell möjlighet kan vara ett alternativ.

Själv skulle jag som fiskar från båt och sällan blir "transportsvettig" nog pröva Termotic flytunderställ som synes ge tillräcklig flytkraft samtidigt som den fungerar som ett värmeunderställ.

Kommentera

Absolut, Hammarutlösare finns på livflottarnas fästlinor så att de lossnar automatiskt när båten sjunker.
                Men på flytvästar löser de ut på 20 cm djup och då kan de hindra en att komma upp i kajaken igen.
                Därför skulle jag fortfarande använda en manuell väst.
                Senast ändrad av ThomasEkerö; 2018-08-10, 08:11.

Kommentera

latex vid handleder men neopren i hals och tja fin öppning och gylf och kraftiga sockor...

@ Thomas
                  Ja låter som en relevant poäng från kajak, tror dock att Thermotic gör samma sak och mer därtill utan att man behöver rycka i snöret men det kostar lite mer...
                  Senast ändrad av anteman; 2018-08-11, 01:21.

Kommentera

https://www.kayakstore.se/collection...-paddling-suit
                    latex vid handleder men neopren i hals och tja fin öppning och gylf och kraftiga sockor...
                    Den dräkten ligger just nu högst upp på min "vill ha"-lista!

Kommentera

Har kört kajak några år och testat en del grejer. Några inputs bara.

Mps:en är jäkligt bra, provbadat den i 7-gradigt vatten med bara ett tunt underställ under. Inga problem att ligga i ett bra tag i den tempen. Hösten är ju oftast den lätta perioden att klä sig, bara att köra underställ, mps samt ett par bibs över som skydd och köra lager på lager när tempen kryper nedåt.
                      Sen är den suverän att köra under tex en flytoverall på ny alt luriga vårisar.
                      Våren är ngt klurigare, i maj var det 27c i luften o 12c i vattnet i Sthlm och då är det svettigt hur man än gör.

Vad gäller flytvästar så skulle jag inte gå för den självuppblåsbara eller den manuellt uppblåsbara varianten. I utlöst läge och i vattnet så hamnar väldigt mycket av flytkraften runt huvudet vilket gör att den känns väldigt mycket i vägen när man försöker att ta sig upp i en kajak igen.
                      Jag använder en sån här.

Med den kan man få bort en del av småplocket som man vill undvika att ha i vägen under fisket från kajak. Väldigt vettiga fickor på den.

Vad gäller övrig säkerhetsutrustning så skulle jag rekommendera att använda en flagga på kajaken om du rör dig över stora vattenytor. Du syns ganska så lite, och speciellt i lite sämre väder. Har själv råkat ut för en mycket obehaglig incident vid pelagiskt gösfiske.
                      Senast ändrad av Jon Bull; 2018-08-11, 08:34.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                      44 svar
                      9 204 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg BrainDisorder  
                      Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
                      4 svar
                      189 visningar
                      0 gillar