Svettigt problem i mina Lemigo - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svettigt problem i mina Lemigo

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Svettigt problem i mina Lemigo

Jag har par Lemigo stövlar ultralätta o bekväma som bara den med löst innefoder som är perfekt o ta ur mm. MEN nu till mitt problem är att jag blir så svettig i stövlarna så dom blir fuktiga faktiskt riktigt blöta under foten o en bit upp på skaften. När jag drar ur fodret när jag är hemma efter en heldag på isen så ser jag att det är alldeles blött mot stövelbotten invändigt. Vad har ni för sockor/strumpor i sånna här stövlar? Jag har bara testat raggsockor men det kanske är totalt fel är det därför jag blir så blöt i dessa stövlar? Vill gärna ha era tips tack...

Tunna ullsockor.
    Raggsockor kan bli lite väl mycket i välfodrade stövlar. Bomullssockor blir t.o.m. bättre.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Låter nästan för varma för dig? Kör en extra innersula i ull som binder fukten och gör den lite trängre så att du kan ha en tunnare ullstrumpa utan glapp. Stoppar man byxorna i stöveln så ventileras den sämre tycker jag.

Kommentera

Ett litet lumpentips; klipp ut innersulor i tidningspapper och lägg under den vanliga innersulan, dessa binder fukt, byt ut mot ett torrt par ut när tillfälle bjuds eller när du känner att det börjar bli fuktigt.

Kommentera

Blöta fötter är mitt eviga problem och jag upplever att de som inte svettas på detta sätt inte förstår. Vad jag har för strumpor eller sulor gör detsamma, är skorna vattentäta bli fötterna blöta inifrån istället. Ullsockor håller värmen längre än övriga material då ull kan absorbera rätt mycket vatten utan att tappa isoleringsförmågan. Men det är ändå bara en tidsfråga innan även de blir sura. Det jag kör numera är igloo stövlar med urtagbart foder och extra i väskan. Då kan jag torka ur stövlarna invändigt med papper eller handduk och byta både foder och sockor, så håller jag mig varm ett par timmar till. Ett gott råd jag fått om svettningsproblemet är att använda absolut torr, det har gett effekt men är rätt bökigt att hålla på med.
          Senast ändrad av Ödemarken; 2018-03-07, 17:58.

Kommentera

Nej har man hyperhidros, "översvettning" så kanske man får ta till andra metoder som t ex Ödemarken beskriver, back-up foder/strumpor och byta under dagen, kanske hellre en foderlös stövel som lättare kan torkas ur med papper och dubbla grövre sockor som är enklare/billigare att byta? En stövel som andas kanske gör skillnad men den är ju sällan vattentät...

Finns nog vissa behandlingsmetoder med varierande resultat. Jag uppfattade TS problem mer relaterade till nya, (alltför?) varma stövlar och inte exceptionell svettproblematik...
            Senast ändrad av anteman; 2018-03-07, 18:28.

Kommentera

En sak vissa gör är att ta på sig varma stövlar mm redan hemma för att kanske sitta en stund i bilen med dessa på och bli svettig om fötterna för att sedan frysa på pimpelturen t.ex. Själv byter jag alltid strumpor och skor när jag kommit fram för att slippa det. Kanske inte hjälper i detta fall, mer ett allmänt tips

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Nej har man hyperhidros, "översvettning" så kanske man får ta till andra metoder som t ex Ödemarken beskriver, back-up foder/strumpor och byta under dagen, kanske hellre en foderlös stövel som lättare kan torkas ur med papper och dubbla grövre sockor som är enklare/billigare att byta? En stövel som andas kanske gör skillnad men den är ju sällan vattentät...

Finns nog vissa behandlingsmetoder med varierande resultat. Jag uppfattade TS problem mer relaterade till nya, (alltför?) varma stövlar och inte exceptionell svettproblematik...
                stämmer det jag har inga problem annars med detta med att svettas utan gäller bara i dessa stövlar

Kommentera

Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
                  En sak vissa gör är att ta på sig varma stövlar mm redan hemma för att kanske sitta en stund i bilen med dessa på och bli svettig om fötterna för att sedan frysa på pimpelturen t.ex. Själv byter jag alltid strumpor och skor när jag kommit fram för att slippa det. Kanske inte hjälper i detta fall, mer ett allmänt tips
                  håller jag helt med jag sitter inte heller i bilen med dom på mig då hade det nog vart ännu blötare i stöveln

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                  44 svar
                  9 204 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg BrainDisorder  
                  Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
                  4 svar
                  189 visningar
                  0 gillar