Kläder för kallt fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kläder för kallt fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
    Har ett gäng neoprenhandskar med. Fullkomligt värdelösa.
    Styva, hala, kalla. Känns som när det blåser lite så kyler de mer än vad de värmer.

Men ja, ska köpa ett par feta vantar för att ha när man trollar. Då blir det lättare att sitta stilla under en längre tid.
    håller med dig....neoprenhandskar är skit....nästan kallare än att vara utan handskar,likadant med neoprensockor....
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg
      Haha, fan vad omanlig man känner sig. Har nu under hösten som mest haft på mig merinoulls-underställ, ett vanligt underställ i bomull, långkalsonger, långärmad tröja över bomullsunderstället och sedan tjocktröja > fritidsbyxor och sedan vindbyxor samt vindjacka över detta. Det vill säga fem lager över benen och överkroppen.Två par strumpor och sedan raggsockor i dem taktiska swat-kängorna. Bft atlantic gloves över händerna.

Men trots det fryser jag och då har det inte ens varit minusgrader. Känns som att man gör något riktigt fel.
      Har ju dock börjat förstå hur pass viktigt det är att hålla händer, fötter och huvud varmt. Värst är det väl egentligen om fingrarna då det är riktigt segt att fiska med handskar och jag tycker inte ens dem värmer särskilt bra när det är runt 0:an och blåser lite, men att stå och fiska helt utan är nog inget jag klarar av.
      Som sagt, omanligheten!
      Men det är luften som värmer! Du kan ha haft dina lager för tajt. Då blir det ingen luft i lagren. Då fryser man. Jag brukar se till att hellre ha lite för stora än för små yttersta lager av vinterkläder. Då kan man köra lite olika lager under och vara luftigt klädd under. Då funkar det bättre.
      Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Ja Joens, visst skiljer det på hur vi fryser och bygger lager... Jag avundas de varmblodiga, men snusar så jag får väl skylla mig själv, T-shirt och en jacka runt nollan imponerar!! Men jeans... mina e låga, halvtighta å kalla, jag har aldrig ens tänkt jeans å kallfiske, alltför obekvämt.

I mitt fall är jag ofta ute längre än 4t, vanligen 6-8t på en stor fjärd i öppen båt i 25 knop mellan platser och dessutom blåser det ofta. Tid, fartvind och blåst kräver varmare lager enligt mina erfarenheter...

Och vem vet, om du byter ut jeansen mot ett varmare ylleunderställsbyxa så kanske du inte fryser om händerna lika mycket?
        Senast ändrad av anteman; 2017-12-03, 18:13.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Ja Joens, visst skiljer det på hur vi fryser och bygger lager... Jag avundas de varmblodiga, men snusar så jag får väl skylla mig själv, T-shirt och en jacka runt nollan imponerar!! Men jeans... mina e låga, halvtighta å kalla, jag har aldrig ens tänkt jeans å kallfiske, alltför obekvämt.

I mitt fall är jag ofta ute längre än 4t, vanligen 6-8t på en stor fjärd i öppen båt i 25 knop mellan platser och dessutom blåser det ofta. Tid, fartvind och blåst kräver varmare lager enligt mina erfarenheter...

Och vem vet, om du byter ut jeansen mot ett varmare ylleunderställsbyxa så kanske du inte fryser om händerna lika mycket?
          Det är viktigt att snusa! Annars blir man både kall och galen!!!

Har ju bibs ovanför mina jeans, och de är inte så värst tajta så det funkar ju.
          Men underställ under funkar ju med, men sällan jag orkar fixa med det.

Åker aldrig båt så snabbt, så den avkylningen slipper jag.

Plus att om jag hade varit ute i 8h så hade jag nog dragit på mig underställ oavsett. Inte värt att chansa.
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Köpte idag ett par Salomon isolerade skor och ett par feta Hestravantar.
            Nu ska jag kunna trolla tills tiden stannar utan att frysa.

Eventuellt på med långkalsonger då benen blir lite frusna om det blåser mycket, men också en av de mer tacksamma sakerna att frysa om.
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Skitfiske!

Kommentera

Funderar på att köpa ett vinterställ från Pinewood men är osäker på storlekarna.. Någon som har några kläder från Pinewood som kan berätta hur storlekarna är? Jag är 1,85 lång och velar mellan om jag ska ta C50 (Medium) eller C52 (Large).

Kommentera

I prioritetsordning:

1. Torra fötter, i ullsockor och isolerade mot markkylan. Den bästa isolationen är fortfarande iläggssulor av kork. Använder man stövlar bör de vara ca 2 nummer större än vad man har i skonummer så att de inte sitter åt utan varmluft kan cirkulera i dem.
                  2. Varm mössa, gärna sk byfånekeps med rejäla öronlappar. ntingen i grov tweed eller i lammskinn (med ullen kvar på insidan).
                  3. Bra handskar/vantar. Extra par om det första skulle råka bli våta.
                  4. Halsduk.
                  5. Ylleunderställ.
                  Resten är enkelt.

Kommentera

Tips på något bra fleeceunderställ någon? Jag tänker mig ha det som lager två ovanpå mitt merinounderställ.

Kommentera

Tja fiske vänner

Som vinterinstruktör inom armen och boende i norrland så finns det bara en sak som värmer och det har ni alla varit inne på. Löst sittande ullkläder och ännu mer ullkläder samt ytterst ett vindtätt/regntätt skalplagg eller overalll som med är fodrad samt en tjock mössa som är vindtät glöm inte det. Ett tips på varm och skön mössa som jag använder vid skoterfärder (vid rast) samt vinterfiske. Det är zyt mössan inte snyggast men fan varmast du behöver inte mer trots att den bara är med fleece och inte ull. Ni vet väll att ca 70-80% av avgivningsvärmen går ut genom skallen. Sen är skoterkläder väldigt bra om man fryser mycket med tanke på att dom brukar ha en extra sittdyna bak i rumpan som värmer och är mjuk och skön. Skoter kläder är ju dessutom för det mesta helt vattentäta om man som vanligt köper rätt kvalitet vilket brukar kosta kosing, kolla med skoterhandlarna i norrland på våren då vill dom bli av med kläder för det kommer ju nytt till nästa säsong.
                      Kängor, nja stövlar bättre har du 42 köp 44 så du får i minst två par Ullsockar inget annat kolla woolpower dom har 200 400 och 600 gram sockar dvs tunna och sen tjockare mina favoriter fryser aldrig om fötterna. Leta efter Boogs stövlar eller liknande jätte sköna att gå i eller att stå länge med två par sockar ett par tunna samt ett par tjocka med dom stövlarna så ska det mycket till innan ni fryser dom är i gummi samt neopren. Men se till att ha det luftigt bara, luften värmer kläderna håller luften still.
                      Frågor på det....

Och skitfiske på er alla

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                      44 svar
                      9 206 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg BrainDisorder  
                      Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
                      4 svar
                      192 visningar
                      0 gillar