Började fiska relativt nyligen och i början var det små sjöar som man enkelt kunde simma i land från. Sedan intresset dock ökade i monster fart så är det nu skärgårdar och storsjöarna som lockar. Jag köpte en billig flytväst på Biltema ( http://www.biltema.se/sv/Bat/Sakerhe...-N-2000033975/ ) - då jag inte trodde att det skule bli så mycket fiske, men nu börjar de pirra lite i magen. Hur tror ni att denna håller när olyckan väl är framme? Jag funderar på att köpa flytlungor och så kommer det även att bli inför våren, däremot hör jag gärna er åsikt om den länkade flytvästen!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flytväst från Biltema?
Collapse
X
-
Säkert inget fel på den men varför inte köpa en märkes väst när det är så liten prisskillnad
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inläggSäkert inget fel på den men varför inte köpa en märkes väst när det är så liten prisskillnad
http://www.seasea.se/s%C3%A4kerhet/f...C3%A4st-baltic
Kommentera
-
Biltemavästen är ju köpt redan och den ser väl ut som de flesta seglarvästar gör, jag skulle inte vara orolig. Nästa steg kan vara en automatiskt uppblåsbar räddningsväst mkt populära bland fiskare. Ger klart mer flythjälp, från 150 Nm som kan vara bra på marginalen (vid rejäl sjö om man hamnat i plurret)
Finns de som menar att de senare är säkrare för att de vänder en medvetslös men hur ofta händer det - dessutom visar tester att inte alla gör det... Tester har även visat att en medvetslös kan drunkna pga översköljande vågor även i vanliga uppblåsbara räddningsvästar... Men de är smidiga !
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggBiltemavästen är ju köpt redan och den ser väl ut som de flesta seglarvästar gör, jag skulle inte vara orolig. Nästa steg kan vara en automatiskt uppblåsbar räddningsväst mkt populära bland fiskare. Ger klart mer flythjälp, från 150 Nm som kan vara bra på marginalen (vid rejäl sjö om man hamnat i plurret)
Finns de som menar att de senare är säkrare för att de vänder en medvetslös men hur ofta händer det - dessutom visar tester att inte alla gör det... Tester har även visat att en medvetslös kan drunkna pga översköljande vågor även i vanliga uppblåsbara räddningsvästar... Men de är smidiga !
Kommentera
-
Västen du köpt fungerar - om du inte hamnar med ansiktet neråt... Eller du flyter ju även då Men den är inte någon räddningsväst, för att den ska vara det krävs det att flytkraften är framtill och att en kragte håller upp huvudet.
Att man klarat sig utan att drunkna i tiotals år betyder ju i och för sig bara att man haft tur, inte trillat i, inte varit medvetslös o s v. Men inte f-n är det något fel på västen du köpt jämfört med andra seglarvästar. Jag har själv under tuff kappsegling haft i stort sett alla fabrikat som marknadsförs(-fördes) i detta avlånga land och inte märkt någon skillnad. Märkesväst eller lågpris är förmodligen bara en fråga om just märke och eventuellt om material och sömnad, men är den billig kan man väl överse med sådana saker.
Själv gick jag för några år sedan över till automatiskt uppblåsbar och är inne på min andra från Jula. Den sista nu känns möjligen lite trång, men flytkraften är ju densamma som hos betydligt dyrare Balticvästar. Känner mig lika trygg i dem jag haft som om jag haft en med annan logga. Men det är klart - är det extrapris så kanske det blir en Baltic nästa gång.
MEEEN i väntan på att du ska köpa något nytt så duger din väst, även om det inte står Elfström eller Baltic eller något annat s k kvalitetsnamn på!
Skit fiske!
Gösta
Kommentera
-
Ursprungligen postat av uffe62 Visa inläggUndrar hur många som dog under dessa testerna
Skämt åsido så blev min formulerade mening lite tokig men i test så fick vakna personer så pass mycket översköljande vatten i ansiktet att de hade svårt att freda sig och undvika kallsupar... ett antal sådana under en längre tid så är det nog kört... Trots en riktig 150 Nm räddningsväst.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
|
44 svar
9 206 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2024-04-29, 21:48 | ||
Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36