Vadarinköp - tacksam för er hjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vadarinköp - tacksam för er hjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vadarinköp - tacksam för er hjälp

Hej

Jag funderar på att införskaffa ett par vadarbyxor men är novis inom området. Har kikat lite i äldre trådar om ämnet men behöver ställa lite frågor som jag hoppas att ni kan ge goda råd kring. Tanken är att jag ska använda vadare till kikfiske (fiske i mörker med pannlampa). Jag kommer även använda dem till vanligt spinnfiske både i havet och insjö tänkte jag. Tanken är att använda dem under vår, sommar och höst. Jag vill helst inte lägga så mycket pengar eftersom jag faktiskt inte vet hur mycket vadarna kommer användas men vill inte heller köpa "billig skit".

- Neopren eller andasvadare? Blir neoprenvarianten tokvarm under sommaren? Det är schysst att kunna vandra en bit vid behov även om jag oftast tar bilen relativt nära fiskeplatsen.

- Finns det märken/återförsäljare som man bör undvika? Jag har sett att Jula och Biltema saluför vadare t.ex.

- Vid inköp av andasvarianten, bör man även satsa på en vadarjacka till det?

- Vid inköp av andasvadare, hur många lager underställ/kläder är brukligt att använda under vår/höst (utgå från din erfarenhet? Behöver man satsa på speciella typer av kläder för detta syfte?
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

Har haft ett par olika neopren. Funkar bra på höst, vinter o vår. Tycker de blir för varma på sommaren. Dock finns olika tjocklekar. Blir ofta lite klumpigare an andas.
    Andas är skönare att gå i. Finns både med o utan stövel. Nog vanligast att du behöver köpa ett par vadarskor till.
    Brukar köra underställ plus mjukis under andas om det är kallt. Allt beror på vattentemp. Men behövs inte svindyra märkeskläder för att hålla värmen.
    Vadarjacka hade jag köpt oavsett vilken typ du väljer. Gärna en med mycke fickor.

Kommentera

Instämmer med föregående.
      Neopren blir svettigt på sommaren med långa promenader till vatten. Men samtidigt förstår jag inte att inte fler har neopren vår och höst, det är överlägset bättre än andasvadare oavsett underliggande lager.
      Stövlar/kängor: Stövlar är bäst om du går i och ur ofta, tex om du tältar vid vattnet. Kängor ger bättre komfort och säkrare vadning.
      Vadarjacka är valbart, beroende på andra önskemål. Rent praktiskt kan du stoppa i en lång jacka i vadarna. En bra vadarjacka kommer dock fort att bli din "bästa kompis".

Kommentera

Mitt tips är alltid o ha jackan över vadarna. Ifall vågor slår över en hålls vattnet ute ist för att sakta sippra in i vadarna..

Kommentera

Håller med om att neopren blir löjligt varmt på sommarhalvåret. Också att det är verkligen da shit när det är kallt. Har själv tre olika par. Neo. Andas. Åsså ett par galon från '89!
          De ska passa dina fötter och din kropp, det är viktigt. Prova med sockar på fötterna. De ska kunna sitta på huk i dem. Säkerhet: vattenfyllda vadare är ferligt, kan bli svårt att komma på rätt köl pga luft som hamnar vid fötterna. Därför använder man a l l t i d vadarbälte. Och vadarstav. Lagningsmaterial är bra att ha tex liquisole. Vision ska vara bra annars simms men de är dyra.
          Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Tack för synpunkter. Fler kommentarer?
            http://enamatorfiskare.blogspot.se
            Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
            44 svar
            9 204 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg BrainDisorder  
            Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
            4 svar
            189 visningar
            0 gillar