Flytkläder för båtfiske Norge och Sverige - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flytkläder för båtfiske Norge och Sverige

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flytkläder för båtfiske Norge och Sverige

EDIT: för att förtydluga. Jag planerar inte att bada såklart, men det finns ju alltid en risk. handlar det bara om att va torr kan man ju ha regkläder, men inkluderat risken med havsturer kanske dwt finns något alternativ som her medt bang for the byck?? Tycker spontant att Imaxen ellerursuit MPS verkar va mkt säkerhet för pengarna.

Hej,

Är i görningen att uppgradera mig själv med flytkläder för båtfiske. Bla nordnorge, men även hav och sjö här hemma.
    Är osäker på vad man ska satsa på och ber ödmjukast om återkoppling från er som har erfarenhet av flytoveraller/räddningsoveraller mm. Jag undrar alltså vilken av följande klasser man ska lägga sig i:

2k SEK, Westin flytoverall:

5k SEK, Ursuit MPS:

5.5k SEK, Imax torrdräkt:

10k SEK, Ursuit:

Ni som fiskar i norge ofta, och hemma på större sjöar, vad rekommenderar ni?

/B
    Senast ändrad av Brassarn; 2015-03-16, 10:06.

Själv har jag varit ute i sämsta tänkbara väder i klassen under din westin flytoverall! Har du skapligt bra underställ och klär dig rätt övrigt så räcker det gott och väl

(med undantag för de extrema vändorna när man nästan dränkt sig, då är man blöt oavsett in till kalsongerna men det kan man leva med)

Jag personligen hade gått på westinen! Jag antar att främre fickorna är fodrade, det är guld värt under transport även om det är en obetydlig grej så skulle jag sakna det extremt om jag inte hade det

Kommentera

Hej!

Ursuit är en torrdräkt med grymma egenskaper!

flytoveraller i 1000-3000:- funkar utmärkt om du inte ska bada i dom.
      Att den klarar vind och regn tycker jag är viktigast.
      Kan verkligen rekommendera en 2-delad overall, perfekt att ta av jackan när man ska rensa fisk!

Är supernöjd med min från kinetic, billig å varm!

Fishingbros

Kommentera

Om du fiskar långt ut från kust där det tar mer än 5-10 min att få hjälp om båten skulle sjunka eller du ramlar i vattnet skulle jag satsa på en torrdräk! Man måste ju utgå från värsta tänkbara scenario! En flytdräkt är enbart bra för att hålla dig torr i båten

Kommentera

En torrdräkt som Ursuit kombinerad med en uppblåsbar väst är väl klart bäst, men dyr. Ursuit har ju en vattentät "mellandräkt" som man bär under tex en regn- och stänkvattentät flytoverall som är billigare än en renodlad torrdräkt. Och en uppblåsbar väst är alltid att rekommendera med en vanlig flytoverall.

Kommentera

Den första du länkar till spelar i en lägre division, du blir våt liggandes i vatten.
            Av alla bilder jag sett verkar de flesta (?) Norgefiskare använda motsvarande torrdräkten för 10 k eller dyrare ändå (Gemino) Dyrt, varmt och säkert tror jag, har inte prövat. När jag pratade med en Ursuitsäljare på Båtmässan nyss så trodde han livslängden kan vara bättre på MPS-stället som ju skyddas av ytterkläderna, jag skulle välja skalplagg där.

MPS håller sannolikt mindre luft än de två andra torrdräkten så där skulle jag absolut komplettera med ett flytunderställ, typ Float under tuffare förhållanden och/eller långt till land. Jag tror dock utan att veta säkert att alla ovan torrställ bör kompletteras med flythjälp för högsta säkerhet.

Fördelen med MPS+flytunderställ kontra 10k-stället är mångsidigheten. Du kan använda dem separat eller i kombination beroende på typ av fiske och temperatur i vattnet/luften. Nackdelen? Tja jag har hört att halsmanschetten kan släppa in nån mindre mängd vatten eller så om man flyter lågt (dvs utan flythjälp)

Om jag enbart fiskade i Norgekusten så skulle jag nog välja Imax eller 10k -stället fastän det känns "smalare" i användningsområde
            Senast ändrad av anteman; 2015-03-16, 11:55.

Kommentera

Väljer man flytoverall + MPS eller flytunderställ så hamnar man ju ändå så långt upp på pengaskalan, att det känns ovärt att inte ta steget fullt ut till en Ursuit.

Antar att jag egentligen borde ha frågat om det finns någon anledning/motivering till att INTE välja URsuiten, om man vill förbättra sig från vanlig flytoverall.
              Är dock en hel fiskeresa i utlägg för en sån jävla ursuit Nåväl, tack för svaren iaf, råd uppskattas alltid.

Kommentera

Skalplagg å floatväst har ju jag, men visst blir det dyrt...Fast även en MPS är väl en Ursuit torrdräkt dock till markant lägre pris och som jag uppfattar det, lite mångsidigare och enligt uppgift bättre livslängd.
                Så för mig som inte Norgefiskar blir valet ett annat... Floatvästen kan jag ju ha separat även under sommaren eller som en enkel flytväst under en pimpeltur eller skridskoåkande...
                lycka till!
                Senast ändrad av anteman; 2015-03-16, 22:26.

Kommentera

Har haft min MPS i flera år nu och är supernöjd!
                  Köpte min efter att jag "badat" ensam i öppet vatten mitt i vintern
                  (+1,6 grader i vattnet och -3 i luften)
                  Insåg efteråt att jag förmodligen inte klarat att ta mig in till land i
                  flytoverall, även om det inte var alltför långt. Hade dock turen att en
                  annan båt såg mig och kunde plocka upp mig. Öppet hav i Norge, jag
                  skulle aldrig chansa....
                  MPS eller traditionell torrdräkt är mest en smaksak, det är ur säkerhets-
                  synpunkt samma sak. Det jag gillar med MPS'n är att den är så smidig,
                  funkar t.ex utmärkt att paddla i eller åka skridskor om man även har
                  sådana laster.
                  Alla torrdräkter bör kompletteras med flythjälp för att uppnå full säkerhet.

Kommentera

Flytoverall + MPS då? Blir inte det väldigt tjockt och otympligt, nån som provat??

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                    44 svar
                    9 225 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg BrainDisorder  
                    Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
                    4 svar
                    207 visningar
                    0 gillar